סבב ההלאמות נמשך: פורטוגל מתכננת להלאים את בנק BPN

[לחמ"ל גלובס - המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות] BPN ספג הפסדים כבדים עוד לפני פרוץ המשבר הפיננסי העולמי ; שר האוצר פרננדו טאישרה דוס סנטוס: "לאחר ההלאמה ינוהל BPN בידי הבנק הגדול בפורטוגל, קאישה חנרל דה דפוסיטוס"

פורטוגל מתכננת להלאים את בנק BPN, שספג הפסדים כבדים עוד לפני פרוץ המשבר הפיננסי העולמי, אמר אתמול (א') שר האוצר פרננדו טאישרה דוס סנטוס.

"הממשלה תציע לפרלמנט להלאים את בנק BPN", אמר דוס סנטוס לכתבים בעת ביקור, בבנקו פורטוגז דה נגוסיוס, שמשרדיו הראשיים נמצאים בעיר אופורטו שבצפון פורטוגל.

לאחר ההלאמה ינוהל BPN בידי הבנק הגדול בפורטוגל, קאישה חנרל דה דפוסיטוס, הוסיף דוס סנטוס.

במהלך נפרד, הודיע דוס סנטוס שהממשלה תזרים 4 מיליארד אירו, בתמורה למניות מועדפות, כדי לסייע לבנקים פורטוגליים להגדיל את הלימות ההון שלהם בחסות הבנק המרכזי.

דוס סנטוס אמר שהבנק המרכזי של פורטוגל ידרוש ממוסדות פיננסיים הלימות הון של 8% מהון הליבה של הבנק, ויחייב את הבנקים לשפר את יציבותם הפיננסית.

"המאמצים to sort out debt יושקו ללא דיחוי", אמר דוס סנטוס, והוסיף שאם תצטרך הממשלה לגייס הון באמצעות אג"ח כדי למלא את חלקה במאמץ, מועטים הסיכויים שהיא תעשה זאת לפני סוף השנה הנוכחית.

על בסיס ביקורת חיצונית ועצמאית של ספרי החשבונות של הבנק, נאמדים סך הפסדי הבנק ב-700 מיליון אירו (900 מיליון דולר), אמר שר האוצר. בשנה שעברה דיווח BPN על רווח נקי של 56.7 מיליון אירו .

דו סנטוס יצא בהכרזה זו שלושה ימים לאחר שנציבות האיחוד האירופי הודיעה כי אישרה את חבילת הסיוע של פורטוגל למגזר הפיננסי שנפגע מהמשבר.

פורטוגל הציעה ערבויות מדינה בסך 20 מיליארד אירו (26 מיליארד דולר) לבנקים שמתקשים לעמוד בהתחייבויותיהם בגלל המשבר הפיננסי.

דוס סנטוס אמר שהבנק המרכזי של פורטוגל חוקר את פעילויותיו המפוקפקות של BPN, שהוקם ב-1993 כבנק השקעות וחמש שנים לאחר מכן הרחיב את פעילותו כדי להתמקד בחברות קטנות.

"מצבו של BPN אינו נובע בהכרח מהקשיים שעמם מתמודדים כעת השווקים הפיננסיים", אמר דוס סנטוס.

"הבעיות ב-BPN החריפו מאז הקיץ, אבל ניתן להתחקות אחר שורשיהן עוד לפני כן", אמר נשיא הבנק המרכזי של פורטוגל, ויקטור קונסטנסיו, שנשא דברים במסיבת העיתונאים שבה דיבר גם שר האוצר.