מחיר הזהב עולה ל-730 דולר לאונקייה על רקע היחלשות מתונה של הדולר

הודו הורידה ב-27% את ייבוא הזהב בחודש אוקטובר ; פלדה: ענקית הכרייה BHP ביליטון נוקטת צעדים שונים ממתחרותיה ומחליטה להרחיב בתפוקה

מחיר הזהב עולה על רקע התחזקות מתונה של האירו מול הדולר, דבר שמעלה את קרנה של המתכת כאלטרנטיבה. נזכיר כי כאשר הדולר זינק בחודש שעבר ב-11%, צנח מחיר הזהב ב-18%, הירידה החדה ביותר מזה 28 שנים.

היקף ייבוא הזהב של הודו ירד ב-27% בחודש אוקטובר בהשוואה לתקופה הדומה אשתקד. בכך הורידה המדינה את הייבוא ל-44 טונות, כך אמר סורש הונדייה, נשיא איגוד הזהב במומביי. "המחירים החלו לרדת רק לקראת אמצע אוקטובר, כך שהביקוש איננו גבוה", הוסיף הונדייה.

מחיר החוזים העתידיים על הזהב למסירה בחודש דצמבר עלה ב-1.63% ל-730 דולר לאונקייה. [לאתר חוזים עתידיים]

בענף הכרייה, הודיעה חברת הענק הבינלאומית BHP ביליטון כי אין בכוונתה להפסיק תוכניות תפוקה והתרחבות למרות הודעת יריבתה הברזיאלית, ואלה , על קיצוצים בשל ירידה בביקוש.

"איננו מורידים בהיקפי ההפקה, אנחנו נמצאים בעמדה להשקיע. כאשר אנחנו מתכננים התרחובת, אנו מסתכלים על הטווח הארוך", אמר דובר חברת BHP ביליטון.

בכך נוקטת החברה צעד שונה במהות ממתחרתה הברזילאית, שהחליטה להוריד ב-9% מייצור הפלדה.

חברה כרייה נוספת שעשויה להיות מושפעת מהמהלך היא ענקית הכרייה ריו טינטו .

שתי חברות אחרות, סיטיגרופ ו-UBS החליטו להוריד את תחזיות מחירי הפלדה לאור היחלשות המצב הכלכלי. UBS הורידה ל"נייטרלי" מ"קנה" את דירוג החברות Rautaruuki (סימול FI:RTRKS) הנסחרת בפילנד, וSSAB הנסחרת בשבדיה.

"עושה רושם כי המסחר בברזל נמצא במצב של קיפאון. אנו חוששים שהודעות על הורדה בתפוקה יהיו צעד אחד מאוחר מדי ולא ימנעו את נפילת מחירי הברזל בקרוב. זאת, בזמן שעלויות חומרים גולמיים אחרים יתוקנו לרבעון השני של 2009", אמר ברוקר של UBS.

פינוטק על הזהב והכסף

הזהב מציג למעשה התאוששות מרמת שפל של 680 דולר לאונקיה, לרמה של כ-730 דולר לאונקייה.

עם זאת מתקיימים גורמים נוספים המשפיעים על מחיר הזהב כשבראשם ניצבת האינפלציה. בתקופות אינפלציוניות נוהרים המשקיעים אל המתכת היקרה המשמשת כנמל מבטחים המגנה על הערך הראלי של כספם.

הימים האחרונים מאותתים על חוזק במתכת היקרה כשהתחדשות הירידות בשווקי המניות עשויה להוות קטליזטור להאצת מהלך התאוששותו של הזהב. רמת ה-800 עשויה שוב להיבחן במהלך החודש הקרוב אך יש להיזהר מפני מהלך חד של הדולר אשר עשוי להכביד על הזהב ולמשכו מטה אל עבר רמות ה-680 דולר חזרה.

היחלשותו של הדולר בעולם והורדת הריבית בארה"ב הם הגורמים העומדים מאחורי התחזקות זו.