"מבין החברות הציבוריות הנסחרות היום, ל-100 ישנם מזומנים שיספיקו לפחות משנה"

כך לפי סקוט סארזן מארנסט אנד יאנג ; שותף בויטהלייף: "קיצוצים בשכר בחברה שאינה קרובה להצלחה לא יועילו, רק יאריכו את גסיסתה"

כמו רוב ההרצאות בכנס הג'רני, גם הפאנל בנושא טרנדים בתחום הביומד הפך די מהר לדיון על המשבר הכלכלי. על פניו, המספר היחיד שמנבא אסון אמיתי הוא כמות ההנפקות בתחום במהלך 13 החודשים האחרונים - אפס. המספרים האחרים - השקעות הון הסיכון, מיזוגים ורכישות והכסף הפנוי בידי חברות הפארמה - עדיין נראים טוב, אבל לכולם ברור שזו תמונה חלקית ולא מייצגת.

סקוט סארזן, מנהל תחום הביוטק הגלובלי בארנסט אנד יאנג, אמר כי בין 2004 ל-2007 חברות טובות יכלו להנפיק בלי קשר למצב השוק. "חשבנו שזה הסוף של עידן 'חלונות ההנפקה'", הוא אמר. אלא שזו הייתה טעות והיום גם חברות מצוינות לא יכולות להנפיק ולדבריו לא יוכלו עד לפחות מחצית 2009. "זאת למרות שמדד הביוטק ירד בהתאם לנאסד"ק". מבין החברות הציבוריות הנסחרות היום, ל-100 ישנם מזומנים שיספיקו לפחות משנה. בכל זאת סארזן לא מאוד פסימי. "אני מאמין שיתרחש תהליך דארוויניסטי שבסופו יישרדו רק חברות טובות".

יורם וילאמובסקי, שותף בארנסט אנד יאנג ישראל, הדגיש כי 94% מחברות הביומד בישראל עדיין נמצאות בשלבי ה-Seed, המו"פ או אולי המכירות הראשוניות בתחום המכשור הרפואי, אך מבלי מפיץ אסטרטגי ומבלי שיש להן תקציב לבנות מערך הפצה.

מה עושים? לדברי מייקל דה-מיין, עד לאחרונה מנהל בכיר במדטרוניק ומנהל שוקי קנדה, אמריקה הלטינית, אירופה והמדינות המתפתחות, במיזוגים ורכישות הדבר החשוב הוא להגיע עם מוצר שאינו מתחרה על שוק קיים, אלא שהוא חלוץ בשוק חדש, שיכול להפוך לשוק גדול. גם האסטרטגיה הרגולטורית חשובה היום יותר מתמיד. רשות המזון והתרופות האמריקנית (ה-FDA) מוכנה היום להקדיש זמן לחברות צעירות, ומומלץ לנצל את זה".

אבי לודמירסקי, שותף בקרן ויטהלייף, הסכים כי השקעות בתקופה מאתגרת כמו היום יהיו ממוקדות רק בחברות המציעות מוצר חלוצי שאינו מתחרה בשווקים קיימים, וזאת במיוחד בתחום המכשור הרפואי. הוא הוסיף כי על החברות להציע למשקיעים תוכנית לשלוש שנים. "המשקיעים כבר יודעים שאם תגייס רק לחצי שנה או שנה, תצטרך מיידית להתחיל לחשוב על הגיוס הבא. אל תראו תוכנית עסקית לפיה תמכרו תוך שנתיים. מרשים יותר להיות ריאלי", הסביר.

הוא הוסיף ש"קיצוצים בשכר בחברה שאינה קרובה להצלחה לא יועילו, אלא רק יאריכו את גסיסתה באופן מלאכותי". הוא מאמין כי עדיין ניתן לבצע גיוס לחברות הנכונות.