כשחברת ליסינג פושטת רגל

גורל הרכב שלך תלוי בסוג החוזה עם החברה, וכדאי לוודא שהוא רשום על-שמך

אתמול פורסם שחברת הליסינג "דורנט" נקלעה לקשיים פיננסיים, שמעמידים בסימן שאלה את המשך דרכה העצמאית. מקרים כאלה נדירים אמנם, אבל כבר התרחשו כמותם בעבר בחברות קטנות ובינוניות והן מעלות כמה שאלות עקרוניות. בראש השאלות מתייצבת כמובן השאלה בדבר עתיד הרכב. התשובה תלויה בכמה משתנים.

חברת הליסינג עוברת ידיים

בתסריט זה, שכבר התרחש בעבר לא אחת, נרכשת החברה כולה, או רק תיק הלקוחות שלה, על ידי חברת ליסינג אחרת. מצב דומה נרשם לאחרונה כאשר תיק הלקוחות של חברת הליסינג "יורופקאר" נמכר לחברת אמפא-ליס המתחרה.

במקרה כזה לא צפויה השפעה גדולה על הלקוח. הוא ממשיך לשלם את התשלומים החודשיים בהתאם לחוזה המקורי, אלא שהם עוברים לחשבונה של חברה אחרת. ייתכן שתנאי השירות ישתנו, אולם על פי רוב, הלקוחות כמעט ולא ירגישו בשינוי.

גם במקרה שהחברה עוברת לניהול בידי מנהל מטעם בית המשפט, הלקוח לא אמור להיות מושפע.

חברת הליסינג פושטת רגל

סיטואציה אחרת לגמרי היא זו שבה חברת הליסינג מגיעה לכינוס נכסים ולפרוק וכלי הרכב משועבדים לטובת הבנקים או בעלי האג"ח. במקרה כזה יש כמה אפשרויות.

  1. בליסינג תפעולי, הנושים עשויים לקחת את כלי הרכב מידי מי שמחזיק בו, כדי להעמיד אותו למכירה. זה בהחלט מטרד זמני אבל השכיר הטיפוסי או המעסיק יכולים לעבור תמיד לחברת ליסינג אחרת.
    הלקוח עשוי להפסיד את המקדמה ששולמה בגובה כמה חודשי ליסינג, כמקובל בענף, אם הרכב נלקח לפני תום התקופה הזאת.
  2. ליסינג מימוני, הדבר תלוי באופי החוזה ובצורת רישום הרכב - על שמו או על שם החברה המממנת. הבעיה המרכזית היא מה יעלה בגורלה של המקדמה הגדולה, שמגיעה לעיתים לשיעור שבין30% עד 50% ממחיר הרכב, שמשולמת בתחילת התקופה.
    1. אם הרכב רשום על שם הלקוח הוא מובטח.
    2. אם הרכב רשום על שם החברה שהעניקה את הליסינג המימוני, מה שיקבע הוא מה שנרשם בחוזה. תיאורטית, אם החוזה מקנה ללקוח חזקה והוא עומד בכל התנאים, כלומר משלם את התשלומים במועדם, הסיכון שהמקדמה והרכב יאבדו אינו גדול.

בכל מקרה מומלץ לקבל ייעוץ משפטי. נזכיר שוב, שמדובר בסיטואציה תיאורטית. בעבר כמעט כל תיקי הלקוחות של חברות ליסינג ומימון "עברו ידיים" לחברה אחרת והמשיכו לפעול. אחרי הכל חוזה ליסינג, כמו כל חוזה מימון, הוא נכס מניב שכדי להשיג אותו בדרכים מקובלות צריך להשקיע בו הרבה זמן והשקעה שיווקית.