עקב תלונות על עישון: קשת שוקלת לקיים סדנת גמילה מעישון ב"אח הגדול"

בתלונות נטען כי בתוכנית מוצג עישון בתדירות גבוהה וכי מפורסמים מותגי סיגריות ; קשת: אין לנו השפעה על הפעילות של המתמודדים

זכיינית ערוץ 2 קשת שוקלת לקיים סדנה לגמילה מעישון בבית "האח הגדול", כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי קשת מוכנה להעמיד לטובתה של עמותת "אוויר נקי - מיגור העישון הכפוי", הפועלת להעלאת המודעות בציבור בנוגע לנזקי עישון, זכות לשדר את תשדיריה לציבור ללא תמורה, על חשבון זמן שקשת מקצה לתשדירים למען הקהילה.

החלטות אלה התקבלו בקשת בעקבות מכתב תלונה שהועבר לידיה על-ידי העמותה, ובו נכתב כי "מכתב זה מטרתו להתריע על ההפרות שמבוצעות בהצגת העישון בתוכנית "האח הגדול" ולדרוש במסגרת החוק זכות תגובה ללא תשלום בתשדירים למניעת עישון".

במכתב שנשלח על-ידי יו"ר העמותה, אורי פוגל, והדס סלע, חברת הועד המנהל בעמותה, לקשת ולרשות השנייה, נכתב עוד כי "אנו פונים אליכם בעקבות תלונות שהגיעו אלינו בנושא עישון בתוכנית. על-פי התלונות ולאחר בדיקה שנערכה מטעם העמותה נוכחנו כי התוכנית מפרסמת עישון כשלעצמו, ואף מותגי סיגריות מסוימים - הכל בניגוד לחוק האוסר על כך. "האח הגדול" היא תוכנית עתירת רייטינג שבכוחה להשפיע על מבוגרים ובני-נוער הצופים בה. להצגת עישון בזמן צפיית שיא בטלוויזיה בתדירות כה גבוהה יש השפעה הרסנית".

עוד נכתב כי "תמוהה העלמת העין של הרשות השנייה מתוכן שידוריה של קשת. העמותה דורשת בהתאם לזכות התגובה המוקנית בחוק וכפי שנפסק בנושא בעולם, לאפשר לה להגיב לפרסום העישון שכבר נעשה - בתשדירי הסברה בנושא נזקי העישון, על מנת לנסות ולתקן את הנזק. העמותה דורשת שהפקת התוכנית תחדול מלהציג את העישון כמעשה בלתי פוסק מצד המשתתפים בתוכנית".

היועצת המשפטית של קשת, ניבה כובשי, דחתה מכל וכל את הטענות. במכתב התגובה שלה נכתב כי "קשת דוחה מכל וכל את הטענות המועלות בפנייתכם וכופרת בכל זכות משפטית המוקנית לעמותה באשר לתוכן המשודר באילו מתוכניותיה של קשת. בתוכנית 'האח הגדול' קשת מביאה לציבור הצופים את המציאות כהוויתה ואין לה כל השפעה על הפעולות היומיומיות שבוחרים המתמודדים לעשות לרבות בנושא העישון. עם זאת הריני לשתף אתכם בכך כי קשת והפקת התוכנית שוקלות מזה זמן להכניס לבית 'האח הגדול' סדנת גמילה מעישון".

עוד כתבה כובשי כי "לפנים משורת הדין, מתוך הכרה בחשיבות פועלכם לטובת הציבור ומבלי שיש בכך כדי להודות באיזו זכות שבדין המוקנית לעמותה, קשת נכונה להעמיד לעמותה זכות לשדר את תשדיריה לציבור, ללא תמורה".