תקדים: כונס חייב בארנונה על הנכס כבר מיום שהחייב עזב אותו

עד כה היה חייב הכונס בארנונה רק מהמועד בו תפס חזקה בנכס ; פסק הדין מרחיב את אחריות הכונסים שמונו מכוח חוק ההוצל"פ, ומאפשר לעיריות לגבות מהם ארנונה על הנכסים שבכינוס, שהיו ריקים, מיום מינויים לכונסים

בית משפט השלום בתל-אביב קבע, בפסיקה תקדימית, כי כונס נכסים חייב בתשלום ארנונה על הנכס שבכינוס כבר מיום שהחייב עזב אותו, ולא רק מהמועד בו תפס חזקה בנכס, כפי שהיה מקובל עד כה. זאת, אפילו אם ראש ההוצאה לפועל טרם הורה לכונס לתפוס חזקה בנכס.

למעשה, פסק הדין מרחיב את אחריות הכונסים שמונו מכוח חוק ההוצאה לפועל, ומאפשר לעיריות לגבות מהם חובות ארנונה על הנכסים שבכינוס, שהיו ריקים, מיום מינויים לכונסים.

ראש ההוצאה לפועל מינה את עו"ד שלמה ובר ככונס מטעם בנק הפועלים על דירה בחולון, לאחר שבעליה לא עמדו בתשלומי המשכנתא. בעלי הדירה עזבו אותה במועד בלתי ידוע, ובסוף 2007 פנה הכונס לראש ההוצלאה לפועל בבקשה לתפוס חזקה בדירה, לאחר שהתברר שהיא ריקה. עיריית חולון תבעה מהכונס כ-7,100 שקל בגין ארנונה מפברואר 2005, אז עזבו הבעלים את הדירה, ועד למועד בו תפס חזקה.

כידוע, בארנונה נושא "המחזיק" בנכס, שלפי הפסיקה הוא "בעל הזיקה הקרובה ביותר לנכס", גם אם הנכס ריק.

השופט עודד מאור ציין כי מיום המינוי לכונס הנכסים, הרי שהכונס הוא בעל הזיקה הקרובה ביותר לנכס והשליטה בו. ואולם, כל עוד ממשיך החייב או צד ג' להתגורר בדירה ולהחזיק בה, הרי שהם חייבים בארנונה בתור המחזיקים. משכך, מרגע שהם עזבו את הדירה, ה"חזקה" חוזרת לכונס.

מאור דחה את טענת הכונס, לפיה הוא אינו זכאי להחזיק בדירה עד שיקבל הוראות מראש ההוצאה לפועל. "בכתב מינויו נאמר כי 'הכונס יהיה מוסמך לקחת לרשותו את הנכס, להשכירו, לנהלו, למכרו, לממשו ולעשות בו כל פעולה הדרושה לפירעון החוב'. היינו, פעולות הכונס כפופות לאישור והנחיות, אולם לכונס אחריות מלאה על פעולותיו או מחדליו. משקיבל כונס הנכסים את המינוי, עליו האחריות להשגיח ולפקח על הנכס על כל המשתמע מכך; עם הסמכות - באה האחריות", נקבע.

מאור הוסיף, כי "כשמתברר לכונס שמי שהתגורר בנכס עזב אותו, עליו להגיש בקשה לתפיסת חזקה או כל בקשה מתאימה אחרת. על הכונס לפקח על הנכס ולהגיש בקשות מתאימות. ההוראות שניתנות על-ידי ראש ההוצאה לפועל נועדו אך לפקח על פעולות הכונס, אולם אין בכך כדי לגרוע מאחריותו לפעול על-פי חובותיו". (ת.א. 13293/08).