ביהמ"ש אישר את מכירת מניות גאידמק באוסיף לישרס של שלמה איזנברג

זאת תמורת 135 מיליון שקל ; רוב הסכום, כ-110 מיליון שקל, יועבר לבנק מזרחי-טפחות לכיסוי חובו של גאידמק ; בהמשך ידון ביהמ"ש בתחרות בין הנושים - צבי ויליגר, יוסי טרוים, לוי קושניר ואורי שני - על הסכום הנותר

האם סאגת מכירת אוסיף הגיעה סופסוף לסיומה? בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר את מכירת מניות השליטה של ארקדי גאידמק בחברת הנדל"ן אוסיף (63.8% מתוך 67.43% שמחזיק גאידמק) לידי ישרס , שבשליטת שלמה איזנברג, תמורת 135 מיליון שקל. רוב הסכום, כ-110 מיליון שקל, יועבר לבנק מזרחי-טפחות לכיסוי חובו של גאידמק.

בהמשך צפוי בית המשפט לדון בתחרות בין הנושים (צבי ויליגר, יוסי טרוים, לוי קושניר ואורי שני) על הסכום שנותר לאחר תשלום החוב לבנק.

כזכור, גאידמק ביקש לבטל את ההתמחרות שביצע הכונס מטעם הבנק, עו"ד פיני יניב, ושבה זכתה ישרס, בטענה כי הוא מנצל את זכות הפידיון המוקנית לו בחוק, ומקזז את חובו לבנק מול הנזקים שגרם לו הבנק לכאורה, בעצם הכינוס. גאידמק טען כי לפני הכינוס היתה לו "עסקה ממשית וגמורה" למכירת המניות תמורת כ-235 מיליון שקל.

השופטת דניה קרת-מאיר קבעה כי זכות הפידיון העצמי של גאידמק הגיעה לקיצה בכמה דרכים. ראשית, גאידמק ויתר על זכות הפידיון בהסכם עם הבנק שנערך בדיון בבית המשפט, שבו יופה כוחו של עו"ד יוסי שגב לנסות למכור בעצמו את המניות.

שנית, קבעה, "לא היתה בפי גאידמק טענת פידיון של ממש כאשר העלה את טענת הפידיון בדרך של קיזוז לפני ביצוע ההתמחרות". לדבריה, "טענה כללית של נזקים בסכומים עצומים העולים על סכום החוב, אינה יוצרת תשתית ראייתית מספקת לביסוס טענה של קיזוז. יש להעלות טענת קיזוז בצורה מפורטת וברורה כפי שמנסחים כתב תביעה", ולתמוך אותה בתצהיר, אולם גאידמק "בחר לאורך כל הדרך שלא לתמוך את טענותיו בתצהיר".

סיבה שלישית היתה שזכות הפידיון נחסמה בשל עיקרון ההשתק. "חייב שיצר מצג שאין בכוונתו להפעיל את זכות הפידיון, והנושה וצד ג' שינו את מצבם, יש להניח כי בתי משפט לא יתירו לו להפעיל את זכות הפידיון".

קרת-מאיר דחתה גם את בקשת גאידמק לאפשר לו לפדות את המשכון כעת באותם תנאים בהם זכתה ישרס, משום שגם הצעה זו "לא נתמכה אף היא בתצהיר, והועלתה לראשונה בדיון שבו התבקש בית משפט לאשר את זכיית ישרס בהתמחרות".

באשר לטענות גאידמק על עצם אישור המכר, קבעה השופטת כי הטענה שהצעת ישרס "נמוכה משמעותית משווי השוק איננה טענה מבוססת", וכי המחיר מגלם פרמיה של 56% על שער המניה בבורסה.

לבסוף דחתה את טענת גאידמק כי עיתוי המכירה גורם לו נזק בשל שער המניה הנמוך. קרת-מאיר ציינה כי גאידמק עצמו טען בראשית ההליך כי אם המניות לא יימכרו בהקדם ויתחיל הליך כינוס - הרי שייווצר כדור שלג שיאיין את שווי המניות ואת הנכס כולו.

בעקבות הדיווח של ישרס על רכישת מניות אוסיף, הודיעה היום חברת הדירוג מידרוג על העברת כל סדרות האג"ח של ישרס (בדירוג A3) לרשימת מעקב לבדיקה (Watch list).

ישרס יוצגה על-ידי עו"ד יוסי בנקל, וגאידמק על-ידי עו"ד ד"ר יוסי שגב. (בש"א 18850/08).