ג'ורג' בוש בתפקיד הדיילת

בוועידה שמכנס הנשיא היוצא, מעניין רק מצעד מנהיגי המערב למעון הנשיא הבא

ישראלים רבים מתקשים לעכל את הנשיא האמריקני הבא, ברק אובמה. לא פלא שקשה לנו - ישראל היא אחת משתי מדינות שבהן מעריכים את הנשיא היוצא ג'ורג' בוש (השניה היא טקסס).

שימו לב לטוקבקים באינטרנט, שנגועים בגזענות ופרנויה. קשה לנו, בישראל, לתפוס את מידת הרצון בשינוי שחשו עשרות מיליוני אמריקנים, ואיתם מיליארדים מתושבי העולם.

אנחנו עם וול סטריט

מי ששותף לחשש הישראלים (בניטרול ההתלהמות והגזענות), הוא המגזר העסקי האמריקני, שבאופן מסורתי מצביע עם הרפובליקנים - מפלגת ה"פחות מיסים".

לפי תעמולת הבחירות (שבארה"ב כמו בישראל הקשר שלה למציאות מקרי לגמרי) של המגזר העסקי בארה"ב, אובמה מציע להגדיל את נטל המיסים על השכבות העשירות, לבצע רפורמות ברגולציה של השווקים הפיננסיים, להרחיב את הביטוח הרפואי בארה"ב וגם לשקול מחדש את הסכמי הסחר החופשי של ארה"ב.

הוסיפו לכך את הקשרים הטובים של המפלגה הדמוקרטית לאיגודי עובדים, ואת התמיכה שלו באנרגיות "ירוקות", למשל, ותוכלו להבין מדוע המגזר העסקי לא ממש מאוהב באובמה.

את תוכניותיו לשיקום הכלכלה, צריך אובמה ליישב עם אחריות תקציבית, כשהתחזית ל-2009 היא לגירעון פדרלי של טריליון דולר.

ממהרים להעביר אחריות

איפה זה מעמיד את הכלכלה האמריקנית, והעולמית? בינתיים בשום מקום. הכול יישאר כפי שהיה, ולפי כל התחזיות, צפויה לנו עוד תקופה קשה הן בשוק ההון והן בכלכלה. יעבור עוד זמן עד שתוכניות ההצלה השונות יתחילו להשפיע.

בוושינגטון אומרים שכבר בתקופה הקרובה אובמה יהיה מעורב בהחלטות הכלכליות שיתקבלו. בעוד כשבועיים יארח הנשיא בוש ועידה של מנהיגי העולם. וזה בדיוק יהיה תפקידו - מארח, דיילת. האם נראה את אובמה מסתובב במסדרונות הוועידה?

גם אם לא, סביר שתהייה עלייה לרגל למעונו של הנשיא הבא. ושם יהיה האתגר הראשון שלו כנשיא - לבסס את מעמדו כמנהיג העולם המערבי.

ערכה של כריזמה בשוק יורד

אובמה הגיע כמעט משום מקום ועדיין קיימת עננת אי ודאות סביבו, בעיקר בנוגע לחוסר ניסיונו. אבל דבר אחד הוכח במסע הבחירות - יש לו כריזמה.

ובשוק של מוכרים בלבד, הכריזמה שהוא מציע היא סחורה שיהיו לה הרבה קונים. אחרי העליבות של ממשל בוש, הגיע הזמן לקצת מנהיגות אמיתית. התקווה כבר נמצאת בלבבות מיליוני אמריקנים, עכשיו צריך לחזק אותה בביטחון שמשהו אכן נעשה, וקצת אופטימיות שהמדינה נמצאת בדרך הנכונה.

לאחרונה נחשפנו לקשר ההדוק בין כלכלה לפסיכולוגיה, והרוח החדשה שאובמה מביא יכולה להיות כדור ההרגעה שארצות הברית זקוקה לו. וגם העולם.