ההוצאות על תוכנה ארגונית יורדות, בתחום האבטחה הן עולות

בבית ההשקעות RBC שאלו 11 אלף ארגונים על תוכנית ההצטיידות הטכנולוגית שלהן. התוצאה: רוב הסגמנטים נחלשים, אבל יש כמה שעמידים יותר כמו ועידות וידיאו, אבטחה או ניהול תוכן

מעקב אחרי הדו"חות של ענקיות הטכנולוגיה משאיר מעט מקום לספקות באשר להשפעות המשבר הכלכלי על תעשיית המחשוב. רוב החברות הגדולות העדיפו לצרף אזהרה עמומה או מפורשת בדו"חות לגבי הצפי קדימה בעקבות חוסר הוודאות בביקושים - גם מצד הצרכנים הפרטיים וגם מצד הארגונים. בולטות במיוחד היו ההשלכות של ההאטה על SAP שפרסמה לפני כחודש אזהרה מכיוון סגמנט שירותי התוכנה ששולבה עם אמירות מעורפלות בהסתכלות קדימה על תוצאות השנה כולה ואפילו של 2009.

אחד הממצאים המרכזיים בסקר שפרסם בנק ההשקעות RBC לאחרונה בנוגע להוצאות ארגוניות על IT, מתמקד בסקטור התוכנה הארגונית ולמכה שחטף. "רוב הקטגוריות בתחום התוכנה הראו סימנים של חולשה בנוגע להוצאות המתוכננות ברבעון הקרוב", כותבים האנליסטים מייק אברמסקי, ג'ונתן אטקין, רוב בראזה, תומס קורלין ומארק סו מ-RBC בסיכום התוצאות. את הפגיעה הקשה ביותר ספגו בסיסי הנתונים, CRM (ניהול קשרי לקוח), ERP (ניהול משאבי הארגון) ו-SCM (ניהול שרשרת האספקה). לעומת זאת, תחומים כגון ועידות וידיאו, אבטחה וניהול תוכן (ECM) הוכיחו עמידות מסוימת למשבר.

הסקר של RBC נעשה בזמן רגיש במיוחד ומנסה לנבא מה יהיו הוצאות הארגונים בהסתכלות קדימה. הסקר נערך בקרב כ-11 אלף ארגונים עם התפלגות פחות או יותר שווה בין הגדלים השונים, 85% מהם בארה"ב, ורובם פונים למגזר העסקי או לצרכן הסופי.

התוצאות, לפחות במקרה של התוכנה הארגונית, אינן מפתיעות. בסקר הקודם שנערך בחודש יולי כבר היה ברור שהוצאות על תוכנה ארגונית אינן נמצאות בראש מעייניהם של מנהלי החברות. אולם בתחומים שצויינו כעת כנפגעים - התוכניות להוצאות אף פחתו. מהבחינה העסקית, פרויקטים תשתיתיים, כגון התקנת בסיס נתונים חדש, יכולים להידחות מעט ולכן, רק 7% מהמנהלים שנשאלו בסקר אמרו כי הם מתכוונים להוציא כספים על בסיסי נתונים ברבעון הרביעי של השנה. רק 5% מהארגונים רואים את עצמם מוציאים סכומים כסף על רכישה ויישום CRM ברבעון הקרוב, ובנושא ה-ERP, רק 3% מתכוונים להוציא כספים. בשני המקרים, מדובר בירידה של 30% ו-50%, בהתאמה, לעומת כוונות הארגונים לגבי ההוצאות בסקר שנערך ברבעון שעבר.

גידול צפוי בהוצאות נרשם בעיקר בתחום האבטחה. 14% מהארגונים שנשאלו טענו כי הם עומדים להגדיל את ההוצאות ברבעון הרביעי על התחום, עלייה של כ-25% לעומת המוכנות להוציא כספים על התחום בסקר הקודם שערכו ב-RBC. המרוויחות הגדולות מהגדלת ההוצאות בתחומים שכאלו עשויות להיות חברות האבטחה הגדולות וב-RBC מציינים את מקאפי וסימנטק כשתיים כאלה. בהתאם, כנראה שגם צ'ק פוינט לא תופתע לרעה בתקופה הקרובה.

סוגיה אחרת שעליה עונה הסקר נוגעת לסגמנט הפעילות אליו פונים העסקים. מתברר, כי החברות שפונות לצרכנים הסופיים, מתכוונות להוריד באופן דרסטי את ההוצאות על תחום ה-IT לעומת רנסאנס אמיתי בהוצאות ה-IT של ארגונים שפונים למגזר הממשלתי.

IT - יציבות בתחום הממשלתי

כך, טוענים עורכי הסקר, יצא כי רק 9% מהנשאלים מתכננים להגדיל את הוצאות ה-IT בקרב החברות שפונות לצרכנים הסופיים (מה שנקרא B2C), ירידה של יותר מ-50% לעומת היקף החברות שענו בחיוב לפרמטר זה בסקר הקודם ביולי. לעומת זאת, התחום הממשלתי, שנראה לפחות כרגע יציב יחסית, כנראה מושך את החברות הפועלות בו להגדיל את ההוצאות. 12% מהחברות הפועלות בתחום מסרו כי הן מתכוונות להגדיל את ההוצאות על תוכנה ברבעון הקרוב. ברבעון הקודם, נציין, מספר הארגונים שמסר כי יגדיל את ההשקעות בתוכנה הארגונית מבין החברות שפונות למגזר הממשלתי שאף לאפס.

אחד התחומים החמים ביותר כרגע הוא ענן מחשוב, או תוכנה כשירות (SaaS), שבו יכולים המשתמשים לגשת לתוכנות שמאוכלסות על שרתים במרכז המרוחק מהחברה. הסיבה שמציינות רבות מהחברות שפועלות בתחום היא היכולת להגמיש את מודל ההכנסות ולאפשר שימוש יעיל וזול יותר ללקוחות.

מצד שני, מה שמשתקף מהסקר של RBC הוא שכניסה של ארגון להרפתקאות חדשות בתחום התוכנה הארגונית, אינה דבר שנעשה בתקופות של קושי. העדפה של ארגונים לקבל גישה לתוכנה באמצעות ענן מחשוב ירדה ל-4% בלבד מהארגונים בסקר האחרון, ירידה של כ-40% לעומת העדפה שכזו ברבעון השני, וירידה של כ-66% לעומת העדפות בנושא תוכנה כשירות שנרשמה בסקר של הרבעון השני של 2007.

גם המוכנות על הוצאות כספים למי שכבר יש לו פתרונות שכאלו ירדה משמעותית. 35% מהארגונים מסרו כי ההוצאות המתוכננות על פתרונות תוכנה כשירות נעצרו, עלייה של 20% לעומת התשובות ברבעון השני. בבחינת הסיבות להאטה בכוונות אימוץ התוכנות שמגיעות כשירות, ציינו 17% מהנשאלים כי הדאגה המרכזית לגבי הנושא נובעת מהעלות הכוללת של התוכנות, נושא שלא ברור לגמרי בכל הקשור לתוכנות מענן מחשוב, ומהווה עלייה של כ-10% מהמודאגים מהנושא ברבעון השני.

סוג אחר של חדשנות בתוכנה הוא הקוד הפתוח, שנהנה משגשוג בתקופה האחרונה. 26% מהנשאלים בסקר העידו כי הם משתמשים בתוכנות קוד פתוח בדומה לתוצאות בסקר ברבעונים הראשון והשני של השנה. לעומת זאת, היקף העסקים שבחר שלא להטמיע פתרונות קוד פתוח גדל בכ-15% ברבעון השלישי לעומת שני הרבעונים הקודמים, ל-48% מכלל הארגונים שנשאלו בסקר.

גם בנושא ההוצאות על חומרה יש לסקר בשורות שאינן בהכרח טובות. סך הארגונים שמתכוון להגדיל את רכישות המחשבים האישיים (דסקטופים) ירד ל-13% מסך הנשאלים, ירידה של כ-20% לעומת הרבעון השני של השנה. במקביל, שיעור הארגונים שמתכוון להקטין את רכישות הדסקטופים עלה ל-10% מכלל הנשאלים, גידול של כ-30% לעומת הרבעון השני. גם בנושא המחשבים הניידים גדלה הפסימיות. 9% מתוך הארגונים מתכוונים לקצץ בהוצאות בתחום, גידול של 80% לעומת הרבעון השני.

עוברים לשירותים חיצוניים

בנושא שירותי ה-IT שיקף הסקר את המתרחש בשווקים הפיננסיים. 20% מהארגונים שנשאלו מתכוון להגדיל את ההוצאות בתחום האאוטסורסינג, גידול קל לעומת התוצאות ברבעונים הקודמים השנה. הסיבות לגידול בהוצאות בהעברת יותר פעילויות IT לידי קבלנים חיצוניים היא החשיבות של הלחצים הכלכליים. רבע מהנשאלים ציינו את הסיבה הכלכלית כגורם לרכישת שירותי IT חיצוניים, גידול של 13% לעומת הרבעון השני ושל 75% לעומת הרבעון הרביעי של 2007. עם זאת, הסיבה המרכזית לביקוש לשירותי התוכנה נשארה הצורך בהחלפת תוכנה, אותו ציינו 31% ממשתתפי הסקר כגורם מרכזי.

הדוח של RBC לא מפתיע, אלא בעיקר מחזק את המגמות שנראות כרגע. החברות הגדולות שמתבססות הרבה על המגזר הארגוני, כגון SAP, אורקל, מיקרוסופט, וגם חברות חומרה כגון אינטל, או IBM, דל ו-HP עלולות לספוג ירידה במכירות בטווח הקצר. מצד שני, חייבים לזכור כי רוב הנשאלים בסקר הגיעו מהשוק האמריקני, שלפי הפרסומים של חברות המחקר, הגידול הצפוי בהוצאות ה-IT יהיה נמוך אם בכלל. בחלקים אחרים של העולם השינויים בהוצאות ה-IT יהיו שונים מן הסתם.