למרות הורדות הריבית הבורסות באירופה קרסו: הדאקס נפל ב-6.8% והפוטסי איבד 5.7%; מאן גרופ צנחה ב-31%

מרווין קינג הפחית את שיעור הריבית ב-1.5% ל-3% ; טרישה הפחית את הריבית ב-0.5% וגם בשוויץ ובצ'כיה הורידו ריביות ; הקאק איבד 6.4% ; אפי פיתוח נפלה ב-11.8% ; הליפקס: מחירי הבתים בבריטניה נפלו בשיעור שנתי של 14.9% באוקטובר ; ירידות חדות בנעילת המסחר באסיה

המסחר בבורסות המובילות באירופה הסתיים בירידות שערים חדות לרמות הנמוכות ביותר של היום למרות הצעד האגרסיבי של נגיד הבנק המרכזי של אנגליה (BOE), שהפחית את הריבית ב-1.5% ל-3% , כשהשוק חזה הפחתה של 0.5% בלבד. מדובר בהפחתת הריבית האגרסיבית ביותר מאז 1981, אז הורידה הבנק המרכזי את הריבית ב-2%. ברקע, אסיה ננעלה בירידות חדות . גם בגוש האירופי הופחתה הריבית ב-0.5% והריבית שם כעת בשיעור של 3.25%. ומאוחר יותר הודיעו גם הבנקים המרכזיים של שוויץ ושל צ'כיה על הורדות בשיעור הריבית בהן.

לונדון המשיכה להציג ירידות וסיימה בנפילה של 5.7% במדד הפוטסי, על רקע ההחלטה של מרווין קינג ובשל ירידה חדה בהיקף הייצור התעשייתי. חברות הכרייה מאבדות גובה לאחר שארסלור מיטל פרסמה אתמול צפי לירידה חדה בצריכה הפלדה בסין ובעולם כולו, כשבנוסף, חברת הכרייה האירופית וודנטה דיווחה היום על ירידה של 25% ברווחי המחצית הראשונה של 2008. גם קבוצת הפיננסים מאן בלטה בירידה חדה של 31.2% בבורסה הלונדונית.

מאידך, נשיא הבנק המרכזי של אירופה (ECB), ז'אן קלוד טרישה, הודיע על הורדת הריבית של 0.5% ל-3.25% זאת, בהתאם לתחזיות וכשהוא מתעלם מהצעד האגרסיבי של מקבילו הבריטי, מרווין קינג.

חברת המשכנתאות הליפקס דיווחה על הירידה השנתית החדה ביותר אי פעם במחירי הבתים בבריטניה באוקטובר. הכלכלה הבריטית נחלשה ב-0.5%- ברבעון השלישי לפי צוות החשיבה הלונדוני NIESR, ומשמעות הדבר שהכלכלה שקעה למצב של מיתון.

הפוטסי הלונדוני ננעל בירידה של 5.7%, הדאקס בלט בירידה של 6.8% והקאק הצרפתי איבד 6.4% בסיום המסחר.

על רקע הורדות הריבית בבריטניה ובאירופה נסחרים המטבעות האירופיים בירידות, כאשר האירו נופל ב-1.65% ונסחר בשער של 1.274 דולר, הליש"ט הבריטית מאבדת 0.8% ונסחרת ברמה של 1.579 דולר.

בזירת המאקרו

התפוקה התעשייתית בבריטניה הצטמצמה ב-0.8% בספטמבר, בהשוואה לאוגוסט - הירידה החדה ביותר מזה 19 חודשים. כך מסרה הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של בריטניה. מדד נותני השירותים של מכון צ'רטרד ירד ל 42.4 נקודות באוקטובר מ-46 נקודות בספטמבר. מדובר ברמה הנמוכה מאז הושק המדד לפני 12 שנים.

מחירי הבתים בבריטניה נפלו בשיעור שנתי של 14.9% באוקטובר - הירידה החדה ביותר אי פעם. כך מסרה הליפקס, חברת המשכנתאות הגדולה ביותר בבריטניה.

הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) הפחית את שיעור הריבית ב-1.5% ל-3% - הרבה מעל תחזיות השוק להפחתה של 0.5% בלבד.

הבנק המרכזי של אירופה (ECB) צפוי לפרסם את החלטת הריבית ב-14:45, שעון ישראל.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בדצמבר יורד ב-0.67% ל-64.87 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו-יורק.

מניות בכותרות

ברקליס מסר היום כי הוא השלים את הרכישה של חטיבת המשכנתאות האיטלקית של מרקורי, ששוויה נאמד ב-1.1 מיליארד אירו (1.4 מיליארד דולר).

קבוצת מאן דיווחה על ירידה של 79% ברווחי המחצית הראשונה של השנה הפיסקלית ל-507 מיליון דולר מ-2.47 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ללא רווחי השנה הקודמת שנבעו ממכירת חטיבת הברוקרים, רווחי מאן ירדו ב-24% ל-622 מיליון דולר. נכון לסוף התקופה, החברה מנהלת תיק השקעות של 67.6 מיליון דולר - הרבה פחות מהתחזית ל-70.3 מיליון דולר. היקף המכירות, לעומת זאת, גדלו ב-28% ל-10.2 מיליארד דולר.

רווחי אדידס הגרמנית עלו ב-2% ל-302 מיליון אירו ברבעון השלישי, מ-298 מיליון אירו ברבעון המקביל אשתקד.

חברת הביטוח הצרפתית, AXA דיווחה על ירידה של 3.1% בהכנסות של תשעת החודשים הראשונים של השנה ל-69.46 מיליארד אירו מ-71.65 מיליארד אירו, בתקופה המקבילה אשתקד.

יצרניות הרכב האירופיות מרכזות עניין על רקע פרסום אזהרת הרכב של טויוטה: מניית דיימלר , מניית רנו , מניית פיאט , מניית פולקסווגן ומניית ולוו .

חברת הכרייה האירופית, וודנטה דיווחה על ירידה של 25% ברווחי המחצית הראשונה של השנה ל-350 מיליון דולר, בעוד שההכנסות עלו ב-2% ל-3.97 מיליארד דולר.

BHP בילטון וריו טינטו מאבדות גובה, בשל צפי לירידה בצריכת הפלדה בסין וירידה במחיר הנפט. נזכיר כי אתמול, חברת ארסלור מיטל, יצרנית הפלדה הגדולה בעולם העריכה כי תפוקת הפלדה בעולם תצטצם ב-30% עד 35% בשנה הבאה.

ישראליות באירופה

לידקום דיווחה היום לבורסה של לונדון כי בכוונתה לפרסם את דו"חות הרבעון השלישי ב-26 לנובמבר. חברת הטלקומניקציה הישראלית צפויה לדווח על רווח של כ-70 מיליון דולר.

בייטמן ליטווין מסרה כי הדירקטורים אייל כהן וסטפן מייג'ור התפטרו מתפקידם. ההחלטה תיכנס לתוקף באופן מיידי.