וורן באפט הספורטיבי: חברת Alpiyon הופכת את ההימור על ספורט למושכל

היזמים פיתחו מוצר לוואי ל-Winner, משחק הימורים יומי וחוקי של המועצה להסדרי ההימורים בספורט. "זיהינו שיש שוק אדיר של אנשים שאוהבים ספורט ואוהבים להמר על תוצאות המשחק, אולם הרוב הגדול עושה זאת מבלי להתייחס לנתונים או למידע"

אנשים שמשקיעים בשוקי ההון נוטים להקשיב לעיתים לאנליסטים מומחים בתחום, ולהשקיע בהתאם להמלצות שלהם, ואילו מרבית האנשים שמהמרים על תוצאות של משחקי ספורט נוטים להסתמך על אינטואיציה בלבד. חברת Alpiyon, שהוקמה ב-2007 על-ידי האחים אייל ויונתן פורמנסקי, מציעה לגולשים אפשרות להמר באופן מושכל על משחקי ספורט, באמצעות פלטפורמת טיפים מקוונת.

היזמים פיתחו מוצר לוואי ל-Winner, משחק הימורים יומי וחוקי של המועצה להסדרי ההימורים בספורט. "זיהינו שיש שוק אדיר של אנשים שאוהבים ספורט ואוהבים להמר על תוצאות המשחק, אולם הרוב הגדול עושה זאת מבלי להתייחס לנתונים או למידע אלא בהתבסס על שליפות מהמותן או על המלצות של אנשים שקוראים לעצמם מומחים אך לא מספקים את סטטיסטיקות ההצלחה שלהם ולא ידועה רמת האמינות שלהם", מסביר אייל.

על מנת לנצל את הפוטנציאל הזה, כאשר ההערכות הן שההכנסות מ-Winner מסתכמות במעל למיליארד שקל בשנה, הקימו השניים אתר שמספק המלצות איכותיות שניתן להתבסס עליהן בהימורים הללו. "המטרה היא לאגד את כל המומחים בתחום ולתת להם פלטפורמה שבה הם יכולים להציג את המומחיות וההמלצות שלהם", אומר יונתן.

לדבריו, למרות ההנחה הרווחת שמדובר במזל בלבד, מעורב בזה גורם מדעי. על מנת להוכיח שמדובר בהימור שמבוסס יותר על ידע מאשר על מזל, קרי משחק מבוסס יכולת, הם התייעצו עם פרופ' צבי גילולה, המתמחה בסטטיסטיקה והסתברות. "גילולה ניסח נוסחה שממנה אפשר לגזור מיהו המומחה שמתבסס יותר על יכולת וידע מאשר על מזל", טוען אייל. "המומחים מוכיחים שאפשר להמר באופן מושכל", הוא אומר. גושפנקא כזו, יש לציין, הכרחית וחשובה לחברה שמעוניינת לחדור גם לשוק האמריקני, שם הימורים מקוונים מבוססי מזל אינם חוקיים.

האתר עלה לאוויר לפני כחצי שנה, ומספר המשתמשים הפעילים עומד על כ-2,000 איש, כאשר 100 מהם מוגדרים כמומחים. עד היום ניתנו מאות אלפי טיפים, כאשר כל גולש שנרשם לאתר מקבל 5,000 שקל וירטואליים איתם הוא יכול להתחיל להמר בהתאם לחוקי הווינר, ולהוכיח שהוא מומחה בענף ספורט מסויים או בליגה מסויימת. לדברי יונתן, יש כבר גולשים שהוכיחו שניתן לעשות חצי מיליון שקל במספר חודשים.

מה המודל העסקי?

אייל: "גולשים שמזהים מומחה בתחום, על-פי ניתוח סטטיסטי של אחוזי ההצלחה שלו בעבר שמוצגים באתר, יכולים להזמין ממנו טיפ, בתשלום שנע בין 1-3 שקל, שנשלח לטלפון הסלולרי שלו. 10% מההכנסות ניתנות לנותן הטיפ, ואילו היתר מתחלק בינינו לבין מפעילות הסלולר". החברה גם נמצאת כעת בעיצומו של מהלך שיווקי אוף-ליין, במטרה להציע בנקודות המכירה מנויים שבועיים. "זה טוב לכולם - זה מגדיל את ההכנסות מהווינר, מייצר הכנסות עבורנו ומאפשר למפעילי נקודות המכירה להרוויח גם", הוא מוסיף. האתר גם משלם לגולשים שהוכיחו שהם מומחים גדולים, במטרה להשאיר אותם באתר.

עד כה גייסו היזמים כ-90 אלף דולר משני משקיעים פרטיים מישראל, והם מעריכים כי החברה תהיה רווחית כבר במהלך 2009. "אנחנו גם מתכננים להתרחב בשווקים בחו"ל, אם כי השוק הישראלי לבדו הוא בעל פוטנציאל עצום, ולא מזהים תחרות ישירה משום גורם", אומר יונתן. כעת נמצאת החברה במגעים לשיתוף פעולה עם אתר ישראלי גדול בתחום הספורט, ושואפים להוכיח כי "לא רק בשוק ההון יש אנשים שמבינים את התחום ושניתן להסתמך עליהם".