בעקבות תחקיר "גלובס": מבקר המדינה בודק את האישור לבניית הצימרים של שמחון

בהמשך לתחקיר המתפרסם היום במוסף G, מתברר כי מושב אבן-מנחם הוא בין 5 המושבים הראשונים בגליל העליון בפיילוט של רפורמה ביוזמת משרד החקלאות

בעקבות תחקיר גלובס שפורסם במוסף G ב-25.9, פתח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בבדיקת האופן שבו קיבל שר החקלאות, שלום שמחון, אישור תכנוני לבניית 5 צימרים בחלקת קרקע שאותה קיבל ממינהל מקרקעי ישראל כתוספת לנחלת המשפחה במושב אבן מנחם.

בהמשך התחקיר, המתפרסם היום במוסף G מתברר, כי מושב אבן מנחם הוא בין 5 המושבים הראשונים בגליל העליון בפיילוט של רפורמה ביוזמת משרד החקלאות. מטרת הרפורמה היא להוציא את הלולים המשפחתיים מאזורי המגורים, כדי לפנות מקום לבניית צימרים ובתים.

לפי הרפורמה, הלולים המשפחתיים יועתקו ל-80 חוות לולים תעשייתיות ענקיות, אשר ייבנו במקום חלקות יער שייכרתו בגליל, הליך שישנה את נוף הגליל. תקציב הפרויקט הוא 750 מיליון שקל, מתוכם אישרה הממשלה 300 מיליון שקל. כל חווה כזו תשתרע על שטח של 15 דונם. הסמכות לאשר כריתת שמורות יער מצויה באופן בלעדי בידי שר החקלאות, שריד של פקודה מנדטורית, וזו סמכות שאין לגביה זכות התנגדות סטטוטורית.

ניר פפאי, מנהל אגף שמירת טבע בחברה להגנת הטבע, אומר: "המצב הקיים כפי שעולה מהתחקיר, לפיו לשר החקלאות סמכות בלעדית לגרוע שמורות יער, הינו בלתי סביר בעליל, והחברה להגנת הטבע תפעל לשינוי המצב. אנו פונים למשרד החקלאות לחשוף את פרטי הרפורמה ולהתנהל בשקיפות".

מלשכת שר החקלאות נמסר בתגובה, כי השר אינו עוסק ברפורמה משום שהוא מצוי בניגוד עניינים. השר מסר זאת למבקר המדינה, והרפורמה היא מהלך מקצועי שמטופל ע"י הגורמים המקצועיים בלבד.