שוק הרכב בשפל של 25 שנים: GM, פורד וקרייזלר ביקשו סיוע של 50 מיליארד דולר מהממשל

50 מיליארד דולר יתחלקו לשניים: חצי למימון הוצאות ביטוח הבריאות לעובדים וגמלאים, וחצי להקלה על נזילות ההון של החברה ; ג'רנל מוטורס דיווחה על צניחה של 45% במכירות ; תגובתם הרשמית של של המנכל"ים טרם התקבלה ; שוק מכירות הרכב בעולם במשבר

יצרניות הרכב ג'נרל מוטורס , קרייזלר ופורד יפנו לממשל בבקשה לקבל סיוע בגובה 50 מיליארד דולר. מטרתו של צעד קיצוני לעזור לשוק הרכבים לשרוד את המשבר, כאשר ברקע נרשמת רמה נמוכה בהיקף מכירות כלי הרכב החדשים בארה"ב, שצנחו באוקטובר ב-32% בהשוואה שנתית, לרמות שלא נראו מזה 25 שנים.

שלושת המנכל"ים של חברות הרכבים, ריק וואגונר מג'נרל מוטורס, אלן מולאלי מפורד, ורוברט נארדלי מקרייזלר, ונשיא איגוד עובדי הרכב, רונלד גטלפינגר, התכנסו אמש לשיחה עם יו"ר בית הנבחרים האמרקיאי, ננסי פלוסי והארי ריד, מנהיג הרוב בסנאט.

תגובתם הרשמית של של המנכל"ים טרם התקבלה, ואולם ידוע כי מדובר ב-50 מיליארד דולר שיתחלקו לשניים: חצי מן הסכום יוקדש למימון הוצאות ביטוח הבריאות לעובדים ו-780 אלף שעתידים לפרוש לגמלאות. חציו השני של הסכום יוזרם על מנת להקל על נזילות ההון של החברה.

ג'רנל מוטורס, היצרנית הגדולה ביותר, דיווחה על צניחה של 45% במכירות. היצרניות משיקות מבצעי הנחה גדולים כדי להיפטר בהקדם האפשרי מהדגמים של שנת 2008.

לפי נתוני המכירות באוקטובר שפורסמו ביום שני, המכירות בארה"ב צנחו לרמה שלא נראתה מאז פברואר 1983, על רקע החולשה הכלכלית ותנאי מימון נוקשים יותר של בנקים וחברות הלוואות.

ארה"ב היא עדיין שוק הרכב הגדול בעולם. במונחי מכירות של כלי רכב לנפש, אוקטובר היה החודש הגרוע ביותר מאז תום מלחמת העולם השנייה, דיווחה אתמול GM. מכירות טויוטה בארה"ב צנחו ב-25%. המכירות של דגמי פורד צנחו ב-30%. ניסאן וקרייזלר, היצרניות המובילות הבאות, איבדו 33% ו-35% ממכירותיהן, בהתאמה.

סך המכירות של המכוניות והרכב המסחרי הקל (טנדרים, ואנים) בארה"ב באוקטובר הסתכם ב-838,156 יחידות, לאחר שירד בספטמבר מתחת למיליון יחידות בחודש, לראשונה ב-15 שנים.

לפי נתוני חברת אוטודאטה, מכירות הרכב רשמו קצב של קצת פחות מ-10.6 מיליון יחידות באוקטובר בגילום שנתי, בהשוואה ליותר מ-16 מיליון באוקטובר לפני שנה. מבחינת הצרכנים, פירוש הדבר הוא כנראה חודשיים של הנחות ומבצעי מכירות עמוקים יותר בנובמבר ובדצמבר, כאשר היצרניות חייבות להיפטר מהדגמים של שנת 2008 כמעט בכל מחיר.

GM כבר מסרה כי היא משיקה מבצע הנחות של "תגית אדומה" יחד עם הצעות להחזר חלקי של מחיר הקנייה. טויוטה, שעקפה את GM כיצרנית הרכב העולמית הגדולה ביותר, האריכה את המבצע שלה, המציע ריבית אפסית על מימון העסקה ללקוח, מבצע שהחברה השיקה באוקטובר, יחד עם מבצע שיווק שמדגיש את היכולות העדיפות של חטיבת המימון שלה.

ג'סי טופראק, אנליסט באתר Edmunds.com, אמר ששוק הרכב יוכל להתייצב בחודשיים שנותרו עד תום השנה, אך להערכתו, הבראה אמיתית לא תתרחש בשוק לפני 2010.

הירידה במכירות פגעה בכל דגמי הרכב, מהעממיים עד היוקרתיים. דגמי יונדאי העממית צנחו ב-31% ומכירות החברה האחות שלה, קאיה, צנחו ב-39%. בקצה העליון של השוק, פורשה איבדה 50% ולמבורגיני ובנטלי ספגו צניחה שמעל 60% במכירות.

מנהל המכירות של GM בצפון-אמריקה, מארק לאנב, אמר שהצמצום של פעילות הליסינג והמימון של החברה, היה אחראי לכמחצית מהירידה. "זה היה כאילו מישהו כיבה את האור במשך כל החודש".

GM ביקשה מהממשל סיוע בסך 10 מיליארד דולר כדי לתמוך במיזוג עם קרייזלר, ומשרד האוצר האמריקני דחה את הבקשה בשבוע שעבר. הספקולציות מתמקדות כעת בסיוע שהממשל החדש עשוי להושיט לתעשיית הרכב המקומית. *