אושרו סופית קידוחי הנפט בשמורת טבע במדבר יהודה

נציג משרד התשתיות אמר בדיון כי הסיכוי למציאת נפט באזור הוא 15% בלבד ; נציגי רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה הצביעו בעד הקידוחים

המועצה לגנים לאומיים ושמורות טבע אישרה ביום ה' האחרון לשתי חברות פרטיות, לבצע קידוחים לצורך חיפושי נפט בשמורת טבע מדבר יהודה.

חברת גינקו וחברת דלק אנרגיה מבקשות לבצע בתחום שמורת מדבר יהודה, צפונית לכביש 31 היורד מערד לים המלח, את קידוח "צוק תמרור 4". הקידוח מתוכנן לעומק של כ-2,000 מטר לאיתור מאגר פוטנציאלי של כ-6.5 מיליון חביות. הקידוח הוא חלק מסדרת קידוחים שחברות אלה מבקשות לבצע בנגב, במקביל לחידוש קידוחים ישנים, בהם לא נמצא נפט בכמויות מסחריות בעבר.

נציג משרד התשתיות אמר בדיון כי הסיכוי למציאת נפט באזור הוא 15% בלבד. החברה להגנת הטבע אמרה בתגובה כי "אחוז כזה אינו מצדיק את הפגיעה הבלתי הפיכה הצפויה באזור כל כך ייחודי ואיכותי מבחינת ערכי טבע ואקולוגיה".

נציגי רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה הצביעו בעד הקידוחים.

שי טחנאי, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע במחוז דרום, מסר בתגובה להחלטה: "מוסדות המדינה מחויבים לשמר את השטחים הפתוחים, את שמורות הטבע, את הרצף של השטחים הפתוחים בישראל ובוודאי שבוודאי שמורת טבע כל-כך מיוחדת ואיכותית כמו מדבר יהודה, שבה מתקיים עדיין המגוון הביולוגי והמערכת האקולוגית כמעט בשלמותה, ולכן צר לנו כי זו ההחלטה שהתקבלה. בעשור האחרון הצלחנו לעשות מהפך ולהביא לידי הכרה ציבורית של הנגב ומדבר יהודה, שהפכו מארץ של מחצבים לארץ של מכתשים, נופים וערכי טבע. מדובר על שטח עם מגוון נופי וערך תיירותי גבוה, ביחידת שטח יחסית קטנה, ולכן 15 אחוז סיכוי למציאת נפט אינם מצדיקים את הפגיעה הבלתי הפיכה הצפויה בשטח".

עוד נמסר מהחברה להגנת הטבע כי מדבר יהודה הוא אחד האזורים היחידים בארץ המקיים מערכת אקולוגית מלאה, מיצרנים ראשוניים (צמחים), ועד לטורפי על (נמרים), ולכן קיימת חשיבות עליונה לשמור על מערכת זאת בלתי פגועה ככל הניתן. כיוון שכך, האזור הוכרז כשמורת טבע שתאפשר תנועת בעלי החיים, הפצת מיני צמחים מקומיים ותגן על המגוון הביולוגי, ובכדי למנוע פעולות שהשפעתן על ערכי הטבע והנוף עלולה להיות הרסנית.

המועצה לגנים לאומיים ושמורות הטבע היא מועצה ציבורית הכפופה לשר להגנת הסביבה ופועלת בחסות ובאמצעות המשרד להגנת הסביבה. המועצה מייעצת לרשות הטבע והגנים בנושאי מדיניות של שמורות טבע וגנים לאומיים. במועצה חברים 23 איש, בהם שבעה נציגי ממשלה, נציג מינהל מקרקעי ישראל, נציג החברה להגנת הטבע, רשות העתיקות, רשויות מקומיות, אקדמיה, ציבור וחברים נוספים.