חוקרי רשות ניירות ערך יוכלו לבצע מעצר ושחרור בערובה

עפ"י תיקון חקיקה חדש, חוקרי הרשות יוכלו לחקור עבירות שאינם מתחום דיני ניירות ערך, כגון מירמה, שוחד והלבנת הון - זאת כאשר הן נילוות לעבירות ניירות ערך, ומבלי להידרש לאישור מהיועץ המשפטי לממשלה

חוקרי רשות ניירות ערך יוכלו לבצע מעצר ושחרור בערובה במשרדי החקירות של הרשות, בדומה לרשויות חקירה אחרות. כך קובע תיקון חקיקה שאושר בכנסת בשבוע שעבר, המעגן את סמכויות חוקרי רשות ניירות ערך.

על-פי התיקון, חוקרי הרשות יוכלו לחקור עבירות שאינם מתחום דיני ניירות ערך, כגון מירמה, שוחד והלבנת הון. זאת, כאשר הן נילוות לעבירות ניירות ערך, ומבלי להידרש לקבלת אישור לכך מהיועץ המשפטי לממשלה.

עד כה, באותם מקרים שבהם חקרו חוקרי הרשות עבירות נוספות בתיקי ניירות ערך, הם נדרשו לקבל אישור היועץ השמפטי לממשלה לכך.

ברשות סבורים כי התיקון יאפשר לפשט את חקירות הרשות, וימנע סרבול ועיכוב הנגרמים היום.

עוד קובע התיקון כי חוקרי הרשות יוכלו לבקש מבית משפט שלום צו זמני לתפיסת רכוש הקשור לעבירות ניירות ערך, כגון כספים, ניירות ערך ורכוש הנובע ממנו. כל זאת, במטרה למנוע מהם לשמור בידם את פירות העבירה או להבריחם מהארץ.

מעבר לכך, התיקון מאפשר ליו"ר הרשות לדרוש מחברי בורסה כל ידיעה ומסמך הנוגעים לעסקאות בניירות ערך שבוצעו באמצעותם, לרבות פרטי הזיהוי של המבצעים.

ברשות סבורים כי מדובר במידע החיוני לפיקוח על תקינות המסחר ולאכיפת חוק ניירות ערך. ההליך, שהיה קיים לפני תיקון החוק, הכביד על יכולתה של הרשות לפקח ולבקר את המסחר בבורסה. סמכות זו תסייע באופן משמעותי להליך בקרת המסחר וליכולתה של רשות ניירות ערך למנוע מניפולציות בשוק ההון.