קריאה אלטרנטיבית בקרן המטבע

התחזיות הקודרות של הקרן סותרות את עצמן - למעשה יש סיבה טובה לאופטימיות

רונן מנחם הוא מנהל יחידת אסטרטגיה וההשקעות של בנק המזרחי

ביום ו' התפרסמו בו זמנית המדד המשולב החודשי של ארגון OECD, שהצביע על כך שכמעט בכל המדינות המפותחות תהייה בחודשים הבאים האטה כלכלית משמעותית ודוח חלש מאד על שוק העבודה בארה"ב. קרן המטבע הבינ"ל, מצידה, הורידה את תחזית הצמיחה בעולם ל-2009 ועוררה סערה גדולה.

הקרן צופה כעת כי התוצר העולמי יצמח ב-2.2% בלבד בשנה הבאה, בהשוואה לתחזית בשיעור 3% שפורסמה אך לפני חודש. צמיחה כה נמוכה משמעותה למעשה - מיתון עולמי. עיון בנתונים החדשים מאותת שבכל המדינות, ללא יוצאת מן הכלל, הורדה תחזית הצמיחה.

אין חולק על כך שהכלכלה העולמית נמצאת כרגע במצב קשה. הסנטימנט בשווקים שלילי מאין כמותו. ואולם כדאי לשים לב לכך שקרן המטבע, לפחות, מכריזה שתחזיותיה החדשות מבוססות על ההנחה ששרי אוצר, נגידים של בנקים מרכזיים, מנהלי רשויות לני"ע ומחוקקים לא יגיבו להידרדרות הכלכלית האחרונה.

והלא בפועל אין זה המצב! הן רק אתמול התבשרנו על תוכנית הצלה בסדר גודל של רבע מהתמ"ג הסיני, שתשפיע על כלכלות ומשקי מדינות בעולם כולו. הקרן עצמה מזכירה שצעדים רבים ננקטים לאחרונה לרכישת נכסים בעייתיים, להזרמת הון מחודש לבנקים ולהעמדת ערבויות לגופים כושלים. הורדות ריבית חדות, מתוזמנות היטב, ע"י בנקים מרכזיים ברחבי העולם, גם הן חלק מן המאמץ.

שיפור מהיר מהצפוי

בדוח הקרן כתוב שצעדים גלובאליים שיתמכו בשווקים הפיננסיים ויספקו תמריצים כלכליים נוספים יוכלו להגביל את הירידה בצמיחת התוצר. לדברי אנשיה, למרות שהסיכוי להפתעה בכיוון החיובי לא גבוה כעת, ייתכן שצעדי המדיניות בתחום הסקטור הפיננסי, יביאו לשיפור מהיר מהצפוי בתנאים הפיננסיים.

במצב דברים זה, ייתכן שתחזיות הקרן הן יותר כהכנה לגרוע מכל. ניתן לראות בהן תמרור אזהרה, או גורם מדרבן לנקיטת צעדים נוספים.

אולם, גם בתחזית כפי שהיא, כלומר ללא התערבות ממשלתית בכלכלות, בקרן עדיין צופים התחלת התאוששות בסוף 2009. לפיכך אני סבור שאם פעולות ההתערבות הממשלתית יצליחו להזיז דברים בכיוון המבוקש, ייתכן שההתאוששות תתחיל אפילו קודם לכן. ניסיון העבר מראה ששוקי המניות נוטים להתחיל לעלות לפני שההתאוששות מתבטאת בנתונים. לכן, אני סבור שלא מן הנמנע שבתוך חודשים ספורים כבר נהיה במסלול עליות השערים.

אינפלציה בשער

זאת ועוד, לא מן הנמנע ששילוב הררי המזומן הנערמים בבנקים, הריביות הנמוכות, תמריצי ענק פיסיקאליים, התאוששות במחיר הסחורות ומצב רוח שלילי שיכול להתהפך בקלות שיצטרפו להתאוששות הכלכלית, יכולים בהחלט להוליך, לשובה של אינפלציה.