עסקה סיבובית לרנקום בסין - צפויה להכניס לה עד 100 מיליון דולר

חברת השבבים הישראלית מאיצה את פעילותה במזרח: לפי מתווה העסקה, רנקום מגייסת משקיע עבור ספקית שירותי הטלקום צ'יינה-טל ובתמורה היא תקבל בלעדיות על פריסת ה-WiMAX הנייח ב-29 הערים הגדולות בסין

היסטוריה של חברת השבבים הישראלית לציוד תקשורת אלחוטית Runcom מלאה בהפתעות ובערפול ונדמה כי דברים אלו נכונים גם באשר לעסקה הנוכחית, עליה דיווחה בסוף השבוע ספקית שירותי הטלקום ChinaTel. ההודעה, שנמסרה לבורסה של המסחר מעבר לדלפק (OTC) בוול-סטריט, הכילה יותר סימני שאלה מתשובות.

רנקום, כך על-פי הדיווח, תשקיע בחברה הסינית כ-100 מיליון דולר. בתמורה, תקבל רנקום בלעדיות על אספקת הציוד לפריסת תשתית התקשורת האלחוטית שמבצעת כעת צ'יינה-טל בסין. המשמעות של העסקה תהיה הכנסות בגובה של עד 100 מיליון דולר לרנקום, וכן נתח מסוים ממניות צ'יינה-טל. לפי הדיווח, תנאי ההשקעה המדויקים עדיין במו"מ, אך 50 מיליון דולר יסופקו עד ה-25 בנובמבר. למרות הפרסום, מנכ"ל החברה, ד"ר ציון חדד, סירב היום להגיב לדברים.

פעילה ותיקה במזרח

רנקום, אותה הקים חדד בשנת 1997, מפתחת שבבים לתקשורת דיגיטלית אלחוטית. תקן ה-OFDMA, שבו מתמחה רנקום, נחשב לטכנולוגיה הבסיסית של ה-WiMAX וכן של התקן המתחרה - LTE, וצפוי להיחשב כדור הרביעי של הסלולר. רנקום מוכרת שבבים להתקני מחשוב ותקשורת ניידים (כגון טלפונים, מודומים וקופסאות תקשורת ביתיות) וכן כרטיסים לתחנות בסיס (Base Stations) של מפעילי תקשורת ובנוסף מספקת ייעוץ ללקוחות. החברה עבדה מאז תחילת העשור בעיקר בפרויקטים במזרח הרחוק והלקוחה הראשונה שלה הייתה סמסונג.

גם הכניסה של רנקום לסין אינה דבר חדש, אך בעקבות ההסכם הנוכחי עם צ'יינה-טל היא תקבל האצה משמעותית. ספקית השירות הסינית החלה לפעול רק לפני מספר חודשים בעקבות מיזוג עם חברת Trussnet האמריקנית. הפעילות היחידה שנוצקה לתוך החברה החדשה היא רכישת 49% מחברת Chinacomm, ספקית התקשורת האלחוטית הקבועה (בניגוד לניידת) הגדולה בסין. הפעילות אליה מכוונת צ'יינה-טל, היא הקמתה והפעלתה של רשת אלחוטית רחבת פס ב-29 ערים בסין.

למרות שהפעילות של צ'יינה-קום מבוססת על הדור ה-3.5, מה שעדיין נחשב לטרום-WiMAX, הרי שבצ'יינה-טל מעריכים כי שוק ה-WiMAX הסיני עתיד לגדול פי 7 ולהגיע ב-2011 לכדי 8.4 מיליון משתמשים, לעומת כ-1.2 מיליון משתמשים ב-2009. באתר החברה מצטטים מחקר של סיטיגרופ, לפיו השוק העולמי של ה-WiMAX עתיד להגיע ל-9 מיליארד דולר ב-2012, לעומת כ-2 מיליארד דולר כיום. ההסכם עם רנקום מתייחס לאספקת הציוד לפריסת התשתיות באותן 29 ערים, שהן הגדולות בסין ואחראיות על-פי הנתונים שמפרסמת צ'יינה-טל לכ-50% מהתמ"ג של סין.

באשר לצד הפיננסי, בשיחה עם "גלובס" לפני כחודש וחצי סיפר חדד כי לחברה יש כ-20 מיליון דולר בקופה לאחר שגייסה כ-10 מיליון דולר מקרן TLcom הבריטית באוגוסט. בהתחשב במצב השווקים בכלל, ובהיסטוריה של רנקום בפרט, סביר שהרבה לא השתנה מאז ואין בידה סכום המתקרב ל-100 מיליון דולר. אלא שרנקום נכנסת להסכם עם צ'יינה-טל באמצעות צד שלישי, שצפוי להיות משקיע פיננסי או אסטרטגי גדול, שיש לו את היכולות להשקיע את ההון המדובר. בתמורה, יקבל משקיע זה כ-28% ממניות ספקית השירות שפועלת באופן נרחב בסין

נקודה מעניינת אחרת היא אופי ההשקעה. לכאורה, אין היגיון רב בהשקעה אסטרטגית של מתכננת שבבים בספקית שירותים. אבל בחינת ההשקעות בתחום ה-WiMAX מגלה בעבר הלא רחוק את ההשקעה הנדירה שביצעה אינטל - אחת הדוחפות הגדולות של טכנולוגיית ה-WiMAX - ביוזמה של ספרינט ו-Clearwire בארה"ב להטמעה של רשתות ה-WiMAX בארה"ב. לרנקום אין את היכולות של אינטל, אבל אותו היגיון קיים גם בהשקעה הנוכחית - השקעה שתדחוף פריסה מהירה יותר של רשת WiMAX ותחזור לכיסה של החברה מצד ההכנסות וגם תאפשר הכנסות עתידיות על הטכנולוגיה הקיימת.

בתמורה לאספקת המימון, תקבל רנקום את הבלעדיות על אספקת הציוד לפריסת התשתית. אין מדובר בציוד שרנקום מייצרת אלא בתשתית כוללת לאספקת תקשורת אלחוטית, שרנקום תיעזר לשם כך בקבלני משנה סיניים.

למרות ההסכם עם ספקית השירותים, ייתכן שלבסוף לא תצליח עסקת המימון הסיבובית, ובמקרה כזה, מציינת צ'יינה-טל בדיווח, לא תקבל רנקום את הבלעדיות על אספקת הציוד, אך עם זאת לדבריה היא תהיה עדיין "ספק מועדף של צ'יינה-טל". כדי לעמוד בתנאי החוזה, שדורשים גם ערבות מסוימת ואספקת מלאי נרחבת ובמחירים נמוכים, ייתכן שגם רנקום תיאלץ לגייס כמה מיליוני דולרים מעל ליתרות המזומן שברשותה.

חדד שמר תמיד על תפקוד החברה "קרוב לחזה", כמעט ללא משקיעים, מלבד השקעה של כ-8 מיליון דולר שביצעו הקרנות ורטקס וקונקורד בשנת 2000 וההשקעה האחרונה של TLcom הבריטית. לרנקום היו קשרים אסטרטגיים עם מגוון חברות ולפחות לגבי חלק מהן היו הערכות שהן במגעים לרכישתה או להשקעה בה. כך לדוגמה, פורסם בעבר כי פוג'יטסו מנהלת מו"מ לרכישת החברה וכן, הוזכרו ברודקום, מוטורולה ואלקטל-לוסנט כמתעניינות אפשריות. ורטקס, מכרה בסוף 2007 את אחזקותיה ברנקום כחלק מחבילה של 10 חברות פורטפוליו שנמכרה ל-SMAC הגרמנית, חברה-בת של סימנס, ולקרן השניונית הבריטית Headway Capital.

צמיחה מהירה בהכנסות

בנוסף, היו לרנקום תוכניות להנפקה עוד לקראת סוף 2007. מסיבות מובנות, ההנפקה ירדה כרגע מהפוקוס, אולם בשיחה עם "גלובס" אמר לאחרונה חדד כי אינו מצטער על כך שההנפקה לא התבצעה, משום ששוק ה-WiMAX עדיין לא התרומם. מבחינת הכנסות, רנקום, שמעסיקה כ-120 עובדים ופועלת מראשון לציון, דורגה לאחרונה במקום הראשון בתחרות ה-Fast 50, שקיימה פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר ברשימת חברות הטכנולוגיה הצומחות ביותר, בזכות צמיחה של 8,499% שנרשמה במכירותיה ב-5 השנים שבין 2003 ל-2007. את 2008 מתכננת החברה לסיים עם מכירות של כ-40 מיליון דולר.