העולם יפסיק להתחמם

אז זהו שלא, וירידת מחיר הנפט היא ממש לא סיבה להפסיק להשקיע באנרגיה חלופית

בטרם תספידו את הצורך בחסכון באנרגיה והצורך להשקיע בטכנולוגיות לאנרגיה מתחדשת, יש לזכור כי ההשפעות הכלכליות הנובעות משינויי האקלים (שטפונות, הצפות, בצורות, הוריקנים וכו') ימשיכו להכביד על הכלכלה העולמית.

המשבר הכלכלי בו אנו נמצאים הופך את הדגשים, התמיכות הממשלתיות והמדיניות המוצהרת למכוונת למניעת ההתדרדרות הכלכלית, צמצום האבטלה וחיזוק החוסן הפיננסי של מוסדות ומדינות. אחד מסימני המשבר הוא גם הירידה במחיר הנפט, מכ-140 דולר בשיא לפני כ-4 חודשים ל-60 דולר לחבית היום.

לכאורה, מדובר במחיר לחבית שאינו עומד בקנה אחד עם השקעות האדירות בפיתוח טכנולוגיות חדשות, המאמצים האדירים שמנותבים לחסכון באנרגיה, המחקר והפיתוח למציאת מקורות חלופיים יעילים וזולים יותר וכמובן - כל התמיכות הממשלתיות הניתנות לאלו המתקינים טכנולוגיות חדשניות. כל אלה עלולים לרדת לטמיון.

אלא שעדיין מוקדם להספיד את נושא האנרגיות המתחדשות, את פיתוח הטכנולוגיות החדישות לאגירה ולרכבים פחות מזהמים (היברידיים וחשמליים), את יישום הטכנולוגיות לחסכון ולשימור אנרגיה ואת הצורך לחסוך באנרגיה. זאת, משתי סיבות עיקריות: האיומים הממשיים והנזקים הצפויים משינויי האקלים וכן האיומים והנזקים, הכרוכים בתלות בנפט שמקורו במדינות פונדמנטליסטיות.

אל גור, במאמר ב"ניו-יורק טיימס" בתחילת השבוע, הציב יעדים שאפתניים להפיק את מלוא האנרגיה החשמלית של ארה"ב מאנרגיה מתחדשת בתוך עשור. בין השאר קורא גור למענקים פדרליים להקמת מערכות מבוססות אנרגיה מתחדשת.

הוא טוען שעל הממשל האמריקני להשקיע 400 מיליארד דולר להקמת רשת חשמל שיכולה להיות מוזנת מאנרגיות מתחדשות, וכן הוא מציע להציל את תעשיית הרכב האמריקנית, ע"י הסטת הייצור למכוניות חשמליות שניתנות לטעינה מהרשת. בנוסף, הוא אומר שיש להקים מערכת תמרוץ להחלפת מערכות אנרגיה ישנות ובלתי יעילות.גור מדגיש שיש לתמחר נכון את פליטות הפחמן ובכך להפנים את העלויות החיצוניות הכרוכות בפליטת גזי חממה.

אפילו ברק אובמה, הנשיא האמריקני הנבחר, שללא ספק מודע לירידת מחירי הנפט בחודשים האחרונים, מצהיר על הצורך בקידום השימוש באנרגיות מתחדשות ובאותה נשימה, מכין תוכנית חרום להצלת תעשיית הרכב הקורסת בארה"ב, על מנת לא למצוא עצמו מול מיליוני מובטלים.

אז בטרם תספידו את הצורך בחסכון באנרגיה והצורך להשקיע בטכנולוגיות לאנרגיה מתחדשת, יש לזכור כי ההשפעות הכלכליות הנובעות משינויי האקלים (שטפונות, הצפות, בצורות, הוריקנים וכו') ימשיכו להכביד על הכלכלה העולמית. רק באמצעות מדיניות נחושה המשלבת רגולציה, כלים כלכליים וחינוך ניתן יהיה להפחית את פליטות גזי החממה ואת העול הכלכלי הנגזר ממנה.

ד"ר אופירה אילון היא חוקרת בכירה במוסד שמואל נאמן בטכניון, http://www.neaman.org.il ומרכזת את תחום איכות הסביבה ופורום האנרגיה. כמו כן מרצה בכירה בחוג לניהול משאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה.