הממשל האמריקני בצעד חסר תקדים לאזרח: יבצע מימון חוזר למשכנתאות ויגדיל פריסתן ל-40 שנה

השינויים עשויים לכלול דחייה של תשלומי הקרן והורדת הריבית על המשכנתאות ; את התוכנית יפעיל הממשל באמצעות חברות מימון המשכנתאות שהולאמו - פאני מיי ופרדי מאק

במהלך האגרסיבי ביותר עד כה לשחרור הלחץ מבעלי הבתים המעוקלים, הודיע הערב (ג') הממשל הפדרלי בארה"ב כי ינסה באמצעות שליטתו בחברות מימון המשכנתאות פאני מיי, פרדי מאק וחברות נוספות בענף המשכנתאות, להקל על מאות אלפי בעלי הבתים בארה"ב כך שמימון מחדש של המשכנתאות יהפוך אותן לאפשריות להחזר.

במסגרת התוכנית החדשה, יבצעו חברות מימון המשכנתאות מימון חוזר של חלק מן המשכנתאות כך שבעלי הבתים לא ישלמו יותר מ-38% מהכנסתם בעבור המשכנתא. השינויים עשויים לכלול דחייה של תשלומי הקרן, הורדה של הריבית על המשכנתאות, הארכת מועד הפידיון של המשכנתאות עד ל-40 שנה.

במסגרת התוכנית יהיו זכאים להתאמה מחדש של המשכנתא, בעלי חוב שלא עמדו בתשלומי המשכנתא יותר מ-90 יום, עם הלוואה ביחס של 90% מערך הנכס. בכך יהיו בעלי הבתים אחראיים לתשלום הסכום המלא של הקרן שלוו, עם כי גם סכום זה ניתן יהיה להפחתה חלקית על מנת להפוך את התשלום החודשי לאפשרי. חברות המשכנתאות יקבלו עמלה קבועה בעבור תהליך ההתאמה של המשכנתאות.

"אנחנו צריכים לעצור את הסחרור מטה" אמר ג'יימס לוקהרט, דירקטור בסוכנות מימון הדיור הפדרלית.

פאני ופרדי אשר ערבות ליותר ממחצית המשכנתאות בארה"ב, הולאמו על ידי הממשל האמריקני בספטמבר. כ-20% מההלוואות הבעייתיות נימצאות בערבות שתי סוכנויות המימון שעברו לידי הממשל.

ההודעה המשותפת שפורסמה היום על ידי פאני ופרדי,FHFA, האוצר האמריקני, רשות הדיור הפדרלית ואיגוד חברות שרותי המשכנתא בארה"ב, באה לאחר הודעתם של הבנקים המובילים בארה"ב, סיטי בנק, JP מורגן ובנק אוף אמריקה כי בכוונתם להרחיב את תוכנית ההתאמה לשוק המשכנתאות.

במהלך הרבעון השלישי של השנה זינק שיעור העיקולים בארה"ב ב-71% לעומת השנה הקודמת. מספר שיא של 1.6 מיליון בתים יאבדו לבעליהם במסגרת הליכי העיקול השנה ואליהם צפויים להתווסף עוד 1.9 מיליון בתים בשנה הבאה. מחירי הבתים צללו ב-20% מאז השיא, על פי ההערכות כיום ישנם יותר בעלי בתים החייבים על בתיהם סכום הגבוה יותר ממה ששווה הבית, מה שמגדיל את הסיכון לעיקול הבית.

עם פרסום פרטי התוכנית התמתנו הירידות החדות שאפיינו את המסחר בוול סטריט הערב.