המחוזי נעתר לבקשת אליטליה והוציא צו הקפאת הליכים לחברה עד אמצע ינואר

לטענת אליטליה, בשנים האחרונות היא נתונה בקשיים כלכליים, וחובותיה תפחו לכ-2.8 מיליארד אירו

בית המשפט המחוזי בתל-אביב נעתר לבקשת חברת התעופה האיטלקית אליטליה והוציאה צו הקפאת הליכים לחברה עד ל-15 בינואר 2009. השופטת ורדה אלשיך מינתה לתפקיד הנאמן את עו"ד אורי אשר.

אליטליה ביקשה לפני שבוע צו הקפאת הליכים עד לתום השנה על יסוד צו ביהמ"ש ברומא שניתן לפני כחודש, כדי לאפשר לה לגבש תוכנית הבראה או הסדר נושים. לטענתה, בשנים האחרונות היא נתונה בקשיים כלכליים וחובותיה תפחו לכ-2.8 מיליארד אירו.

אלשיך ציינה בהחלטתה כי מדובר בבקשה למתן תוקף לצו הקפאת ההליכים האיטלקי ולאי התערבות בו. לדבריה, מתן היתר לנושים מקומיים לתבוע את החברה ולהפעיל כנגדה הליכים, כגון עיקולים, לא רק שעלולה להביא להעדפת נושים, אלא אף לאיים על המשך פעילות החברה בישראל.

השופטת אלשיך דחתה את התנגדותה של רשות שדות התעופה (רש"ת) לצו ההקפאה. רש"ת טענה כי קיים חשש שהבקשה למתו הצו אינה כפי שמנסה אליטליה להציגה - כדי לאפשר את המשך פעילות החברה והבראתה - אלא רק כדי לחמוק מחובה לרש"ת בסך כ-1.1 מיליון שקל בגין מתן שירותי תעופה בשטחיה.

לדברי אלשיך, התנהגותה של רש"ת מיועדת לאפשר לה להמשיך ולנקוט בעיקולים והליכים אזרחיים אחרים, אך היא מתעלמת מהעובדה כי דווקא היעתרות לבקשתה תביא בוודאות כמעט מוחלטת ותוך זמן קצר, לשינוי המצב לרעה ולהפסקת פעילות אליטליה בארץ. "אין לי אלא לתמוה האם כוונתה של הרשות לנסות ולהשיג תועלת עכשווית מהיכולת להמשיך ולנהל הליכים. זאת, תוך אי מתן הדעת לעובדה כי בטווח הארוך יותר עשויים צעדים אלו להזיק הן לה והן ליתרת הנושים בישראל", ציינה.

עוד ציינה השופטת, כי בבקשתה להמשיך לנהל הליך אזרחי בנפרד כנגד חברה חדלת פירעון, מבקשת למעשה רש"ת היתר להעדיף אותה על פני יתרת נושיה של אליטליה. (פש"ר 2668/08).