S&P מעלות חותכת את הדירוג לבז"ן ב-3 דרגות ל-"A/שלילי"

בין השיקולים להפחתה מציינים בסוכנות הדירוג כי ההורדה משקפת את העלייה ברמת הסיכון הפיננסי של החברה לנוכח תחזיות לירידת המרווחים בענף הזיקוק ובענף הפטרוכימיה, בעיתוי בו החברה עומדת בפני תוכנית השקעות אגרסיבית

סוכנות דרוג האשראי S&P מעלות חתכה היום (ד') את דרוג אגרות החוב של חברת בז"ן (סדרות סחירות ולא סחירות א', ב' ו-ג') ל-"A/שלילי" מ-"AA/יציב". מדובר בהורדה של 3 דרגות.

בין השיקולים להפחתה מציינים בסוכנות הדירוג כי ההורדה משקפת את העלייה ברמת הסיכון הפיננסי של החברה לנוכח תחזיות לירידת המרווחים בענף הזיקוק ובענף הפטרוכימיה, בעיתוי בו החברה עומדת בפני תוכנית השקעות אגרסיבית שאושרה זה מכבר בדירקטוריון החברה, ובסביבה מאקרו כלכלית המאופיינת באי וודאות ובתנודתיות גדולה.

להערכת סוכנות הדירוג צפויה החברה להציג בשנים הקרובות יחסי כיסוי חוב נמוכים (חוב פיננסי נטו ל-EBITDA צפוי להגיע לכ-8 בממוצע) ביחס לחברות תעשייה מדורגות בישראל וביחס לחברות זיקוק דומות המדורגות ע"י S&P. להערכת סוכנות הדרוג שיפור בדירוג עשוי לחול במידה והחברה תגבש מדיניות פיננסית שמרנית אשר תוכל לתמוך ביחסי כיסוי החוב הפיננסי ל-EBITDA שלא יעלו על 4.

הדירוג הנוכחי נסמך במידה רבה על המיצוב העסקי החזק של החברה בישראל, כפי שבא לידי ביטוי בחלקה במשק הדלק בישראל ויכולתה להציג לאורך זמן רווחיות שאינה נופלת מקבוצת הייחוס שלה.כמוכן נשען הדירוג על קיום אינטגרציה אנכית עם תחום הפטרוכימים באמצעות כאו"ל.

החל מספטמבר 2006 בעקבות הפרטת בית הזיקוק באשדוד ומכירתו לפז, מפעילה החברה בית זיקוק יחיד בחיפה. הבעלות הנוכחית על בית הזיקוק כוללת את החברה לישראל (45%) המדורגת "AA"/ יציב ואת מפעלים פטרוכימים (15.76%) והציבור, כאשר ההחזקה עשויה להשתנות בעקבות רכישת יתרת ה-50% בחברת הבת כרמל אולפינים (כאו"ל).

להערכת סוכנות הדירוג מיזוג פעילות כאו"ל והפיכתה לחברה בת בבעלות מלאה, עשויים לקדם את יעילות הקבוצה ולהגדיל את פיזור הסיכונים המרוכזים כיום בעיקר בתחום הזיקוק. עם זאת בטווח הקצר מבנה העסקה המוצע, לרבות חלוקת דיבידנד (75% מהרווחים) ערב העסקה - יוצר עומס פיננסי נוסף.

[לאתר אפיקים סולידיים]