לחם הדגנים הוחלף בלחם אחיד? נעלם הקפה תוצרת חוץ? תגידו תודה: אולי זאת הדרך של המעסיקים שלכם למנוע את פיטוריכם

עובד בחברת היי-טק גדולה: "לא נעים לשמוע על הקיצוצים האלו גם אם ברור שזה עדיף מפיטורים, וזה רק מאותת שיהיו עוד צעדים בדרך"

עובד ממוצע לא צריך להיות שרלוק הולמס כדי להבין שהמשבר הגיע גם למקום עבודתו, או לפחות לתודעתו החרדתית של המנכ"ל. עוד לפני מכתבי הפיטורים וקיצוצי השכר נשלחים סימנים קטנים, לעתים בהדרגה, שמשמעותם בלשון העם: "המצב פקקט".

תופעה חוזרת, לפי עובדים ממגוון ענפים, היא היעלמות לחם הדגנים - והחלפתו בלחם אחיד. יש גם צמצום במגוון הנשנושים במטבחים שונים, והקפה המשובח מתוצרת-חוץ הוחלף במותג מקומי - ולא, אפילו לא מהסוג המגורען.

בחברת הביטוח הראל, למשל, הבחינו העובדים שאין כיבוד בחדר הישיבות בזמן השתלמויות והדרכות יומיות לסוכנים. בדרך כלל הונחו שם בורקס, עוגות, קרואסונים ושתייה קלה, אבל הם הוחלפו בכיבוד צנוע שכל אחד מביא מהבית. עובדות שעוסקות בחיתום ציפו בקוצר רוח לצאת ללימודי ביטוח יסודיים עד להודעת הביטול, ועל הנופש השנתי באילת כבר מזמן לא מדברים בחברה.

למעט אמדוקס, שפיטרה בארץ 200 עובדים, וסטארט-אפים קטנים שפיטרו גם הם משמעותית, בענף ההיי-טק עושים מאמץ אדיר שלא לפטר עדיין, אלא לצמצם הוצאות בכל מקום אפשרי בלי שהדבר ייחשב להרעת תנאים מוחשית. כך, למשל, בחברת אפלייד מטיריאלס, כמו גם בחברות נוספות, מתכוונים להוציא העובדים לחופשה מרוכזת בחנוכה, גם אם היו להם תוכניות אחרות.

בהיי-טק קוראים למהלכים הללו "קיצוץ בשמנת". בעוד שעובדים שהורגלו להטבות המפליגות בענף עשויים לראות גם בזה הרעת תנאים "אכזרית", יש מי שמודה כי גם אחרי מהלכים אלו, מצבו טוב יותר משל עובדים בענפים אחרים.

דוגמה לכך מספקים עובדי ענקית התוכנה הבינלאומית SAP, שמעסיקה בארץ כ-1,000 איש. לצד הקפאת גיוסי עובדים וצמצום נסיעות לחו"ל שאינן אקוטיות, בחברה ביטלו לאחרונה את שירות השליחים, בו כל עובד יכול היה להזמין שליח שיאסוף את רכבו הצמוד וייקח אותו לשטיפה. "אין ספק שזו היתה דוגמה טובה לשמנת, ובכל מקרה טוב שהחליטו לא לפטר", מספר עובד בחברה. ומה בנוגע לרכבים המלוכלכים, שלא נדע, שחונים עכשיו בחניון החברה ברעננה? "השטיפה עדיין חינם, רק נצטרך לקחת לשם את האוטו בעצמנו". השם ירחם.

מגלים הבנה

בניגוד לדוגמה המובהקת ל"שמנת", כזו של SAP, עובדים רבים מתמודדים עם קיצוץ שבהחלט יכול להתפרש כהרעת תנאים. במקומות עבודה רבים ביקשו לוותר על ימי חופשה, סבסוד לארוחות קוצץ או בוטל, והוגבל השימוש בכרטיס סיבוס להקצבה יומית במקום חודשית. גם חניה היא בתשלום בחלק מהמקומות - בהם "מעריב".

כל אלה לא יגרמו לעובדים לעזוב, בשל היעדר אלטרנטיבות נוצצות בימים אלה, אבל זה לא מוסיף לאווירה ולמוטיבציה. "לא נעים לשמוע על הקיצוצים האלו גם אם ברור שזה עדיף מפיטורים, וזה רק מאותת שיהיו עוד צעדים בדרך", מסביר עובד בחברת היי-טק גדולה.

גם לדברי ארז בנוביץ', מנכ"ל חברת MIT, מקבוצת מנפאואר, העובדים בסופו של דבר מגלים הבנה: "הם מוכנים לוותר על השמנת ואף מעריכים את המעסיק שבזה הוא בחר לקצץ, כל זמן שישמרו עליהם בארגון. אז השמנת תהפוך ליוגורט או לבן, אך הגבות יורמו אם ימשיכו לחלק צ'ופרים כשממשיכים לפטר".

מי שעשויים להגיד תודה הם עובדים בחברות שמרניות יחסית, כמו מוטורולה, שם בכלל לא מדברים על קיצוץ - אולי כי הם מעולם לא הפריזו בשכר, או מילאו את המקררים בגלידות. "יש חברות ששנים לא השתוללו איפה שאפשר - ולא קיצצו איפה שצריך", מסביר בנוביץ'." הן לא הלכו אחרי הזרם לפני שנתיים, ולא קלטו עובדים בתנאים בלתי-אפשריים. עובדים עברו לחברות שפיזרו כסף, אך אשתו של עובד שפוטר כעת אחרי שעבר לחברה כזו מצטערת שהוא לא נשאר בארגון הישן, אף ששילמו לו פחות. אך ממש כמו בבורסה, קל לדבר בדיעבד".

Shai-n@globes.co.il