שלושה כלי רכב שצפויים לכבוש את השוק בשנה הבאה

למרות ההאטה בצמיחת ענף הליסינג, ולמרות תחזיות לגל פיטורים לא קטן, שליש מ-180 אלף רכבי הליסינג בישראל עדיין אמורים להתחדש בכל שנה ; מנהלי חברות הליסינג והיבואנים המאוכזבים מהרבעון הנוכחי, לוטשים עיניים לדגמי 2009, וגם למשתמשי הקצה יש חלק בבחירה

פלח המכוניות המשפחתיות החדשות מגלגל בישראל כ-2.5 מיליארד דולר בשנה. כ-65% מהמכוניות בפלח הזה מוצאות את דרכן לציי הליסינג וההשכרה. זוהי מאסה אדירה, שכמעט לא ניתן לעצור את התנופה שלה.

הצמיחה של ענף הליסינג הואטה מאוד בשנה האחרונה וכמעט נבלמה ברבעון הנוכחי, וגם התרחבות עתידית של מעגל הפיטורים עשויה לנגוס ממנו בשוליים. אבל עם צי קיים של כ-180 אלף רכבי ליסינג, שכשליש ממנו אמור להתחדש כל שנה, ועם תמריץ מס לא מבוטל בדמות "שווי השימוש", שמעניקה הממשלה כמעט באל כורחה, שוק הליסינג ימשיך להיות חלק דומיננטי בתמונת מכירות כלי הרכב.

בימים אלה מסתכלים מנהלי חברות הליסינג והיבואנים מעבר לרבעון הנוכחי, שמוגדר בפי כמה בענף כ"אבוד", ונערכים לקראת הרכש של שנת 2009. בתהליך הבחירה מעורבים לא רק מנהלי הציים ומקבלי ההחלטות בחברות, אלא גם יותר ויותר "משתמשי קצה", שיכולים לבחור את הרכב בו יעשו שימוש בשלוש השנים הקרובות.

בחינה של החידושים בשוק הזה מגלה, שהשנה הבאה צפויה להיות מרתקת במיוחד עם כמה דגמי מפתח, שיתחרו על ההובלה ויצטרפו לתחרות העזה שקיימת בלאו הכי בפלח. להלן כמה מהמרכזיים:

שברולט קרוז

הרבה סנטימטרים לכסף

לקראת האביב תנחת בישראל מכונית, שיש לה חשיבות קריטית להישרדות של GM. מדובר במשפחתית "קרוז", שפותחה כפרויקט גלובלי בו לקחו חלק כל חטיבות הקונצרן ברחבי העולם: אופל הגרמנית, שתכננה את השלדה; מחלקת העיצוב בדטרויט שאחראית לעיצוב החוץ והפנים של הרכב; הולדן האוסטרלית שפיתחה עבורה תיבת 6 מהירויות אוטומטית; והחטיבה הקוריאנית, לשעבר דייהו, שפיתחה את המנוע ותייצר את המכונית עצמה.

ב-GM רואים במכונית "גלגל הצלה" שיעניק לה בשוק הצפון אמריקני ובשווקים המתפתחים בעולם מכונית קומפקטית זולה וחסכונית (יחסית), שתימכר במאסות. משהו כמו הפורד מודל T, שחילצה את פורד מחידלון.

זו תהיה אחת המכוניות הגדולות והמרווחות ביותר בפלח שלה, עם ממדים שמתקרבים לאלה של רכב מקבוצה 4. היא נמתחת לאורך 4.6 מ', רוחבה 1.79 מ' ובסיס הגלגלים שלה עומד על 2.69 מ' - כ-5 סנטימטרים יותר מהממוצע המקובל בפלח המשפחתי. מנוע ה-1.6 ליטר בהספק 112 כ"ס הוא אולי לא החזק בפלח, אך הוא ישודרג בסיוע תיבה אוטומטית מדור אחרון עם 6 מהירויות.

המכונית זכתה להשקעה רבה באיכות הייצור ובעיצוב היי-טק של תא הנוסעים. היא לא תימכר במחירי "סוף עונה" כמו השברולט "אופטרה" הנוכחית, אבל אם שער הדולר יישאר ברמתו הנוכחית אפשר לצפות לדגם מאובזר בנדיבות בתוך המסגרת של קבוצת שווי שימוש 2, ולדגם מפואר, שיתחרה בפלח המחיר של היפניות המיועדות לסקטור הפרטי. *

מאזדה 3 2009

מאזדה 3 סדאן החדשה

להיט מובטח

החשיפה הרשמית של המאזדה 3 החדשה טרם התקיימה בעולם, מפרטיה המלאים טרם פורסמו והמכונית לא תשווק כאן לפני אמצע/סוף הרבעון השני של 2009, אבל צבר ההזמנות "על הנייר" כבר נמתח חודשים רבים קדימה. למרות הקיפאון והמלאים הקיימים, מאחורי הקלעים חברות הליסינג מנהלות כיום מאבק על מי תהיה הראשונה, שתציע ללקוחותיה את המכונית.

אם לוקחים בחשבון את הקשר ההדוק בין דלק רכב לחברות הליסינג, לא נופתע לגלות מבצעים בנוסח "קנה עכשיו את ה-3 הנוכחית ותשודרג למאזדה 3 החדשה לכשזו תופיע", כפי שהיה בעת השקת המאזדה 6.

מהתמונות וההדלפות הבודדות ששוחררו עד כה ביפן, עולה רושם של שדרוג אבולוציוני נאה, אם כי פחות דרמטי מזה שליווה את המעבר בין הדור הקודם לדור הנוכחי של המכונית. הכיוון הכללי ספורטיבי ושרירי יותר, עם השראה בולטת מהמאזדה 6 החדשה. המכונית תהיה גדולה יותר אך קלה יותר בזכות דיאטה הנדסית קפדנית, מה שיעניק לה יחס משקל/ביצועים משופר וחיסכון משופר בדלק. מערכת ההנעה צפויה להיות דומה לנוכחית: מנוע 1.6 ליטר בנזין ותיבה אוטומטית מקובלת, אם כי יותר משוכללת.

תא הנוסעים שלה יציע יותר מרווח כתפיים וראש וחומרי דיפון איכותיים יותר מבעבר. 6 כריות אוויר ומערכת ESP יהיו סטנדרט וצריך רק לתהות איזה עוד "תוכן" מרשים וגימיקים שיווקיים יציעו דגמי הציים של היבואן הישראלי, שהתמחה בעשור האחרון בשליפת שפנים מהכובע. *

טויוטה קורולה

טויוטה קורולה 2008

גיר אוטומטי "אמיתי"

הקורולה החדשה היא כבר בת שנה וחצי אבל הקרב התחרותי האמיתי שלה יתחיל ברבעון הראשון של 2009, כאשר היא תגיע לישראל עם תיבה אוטומטית "אמיתית" ומנוע 1.6 ליטר, במקום התיבה "הרובוטית", שגרמה עד כה לרבת המכר של טויוטה לאבד לא מעט אוויר בשוק הפרטי והמוסדי. החלפת תיבת ההילוכים היא הישג נדיר של היבואן הישראלי. טויוטה היא לא מאזדה. זוהי יצרנית הרכב הגדולה בעולם וכדי להגמיש אותה לגחמות הישראליות ולבצע שינויים לא מתוכננים בקו הדגמים היה צורך בלחץ כבד של הנהלת יוניון מוטורס, היבואנית, והרבה יוקרה וקשרים אישיים בצמרת טויוטה העולמית של ג'ורג' חורש, יבואן טויוטה.

התיבה האוטומטית החדשה אמנם תהיה יותר שגרתית ופחות מגוונת בדרכי ההפעלה שלה לעומת התיבה הרובוטית, והיא גם תהיה כנראה פחות חסכונית ממנה בצריכת הדלק. אבל היא לא תדרוש הסתגלות ולימוד כמו התיבה הרובוטית ותאפשר נסיעה בשיטת "שלב ושכח" כמו שציי הרכב אוהבים.

התמחור עדיין לא ידוע אך אפשר להמר על דגם ציים מאובזר היטב בקבוצה 2. פרט לכך זו אותה מכונית גדולה, מרשימה ומאובזרת היטב שנמכרה כאן עד כה.

בסוכנות טויוטה, אגב, עדיין מסרבים להגיב על קיומו של הדגם החדש, שיגיע ארצה כנראה בשלהי ינואר או בפברואר. *

מתחרים

על הבחירה הקשה בלאו הכי שייצרו דגמי הליסינג החדשים, שינחתו כאן ברבעון הראשון של 2009, יקשו עוד כמה דגמים טריים, שחלקם כבר נמצאים בשוק וחלקם יקבלו גרסאות חדשות. להלן מדגם לא ממצה

סובארו B3 סדאן

שיווקה של גרסת הסדאן של ה-B3 מתחיל בימים אלה דווקא בעיתוי שבו השוק צונן, אבל מדובר ביורשת בהחלט ראויה לאימפרזה היוצאת, שזכתה להצלחה לא מבוטלת בציים. זוהי מכונית גדולה ומרשימה, שנמתחת לאורך 4.48 מ' ובניגוד לאחותה בת ה-5 דלתות מציעה תא מטען כהלכתו בנפח 420 ליטר. המנוע הוא 1.5 ליטר בהספק 105 כ"ס והדגם ההתחלתי משובץ כבר היום בקבוצה 2.

מיצובישי לאנסר 1.5

יבואנית מיצובישי צריכה עוד "לדחוף" כמה אלפי יחידות של הלאנסר היוצאת, בטרם תתפנה הזירה לגרסת הציים של הלאנסר החדשה. כשזה יקרה, אולי בסוף הרבעון הראשון של השנה הבאה, תגיע לכאן מתמודדת ראויה בהחלט. יהיה לה כנראה מנוע בנפח 1.5 ליטר "בלבד" (אלא אם כן נופתע על-ידי דגם 1.8 במחיר בסיס) אבל המכונית עצמה גדולה ומרווחת מאוד ויש לה ניחוח ספורטיבי-יוקרתי וקווי עיצוב שחלקם הושאלו מאלפא-רומיאו.

קיה סראטו 2009

לקיה יש כיום משפחתית אירופאית בתצורת 5 דלתות (הסיד) אבל התשובה שלה לציים תגיע בשנה הבאה בדמות הדור המחודש של ה"סראטו". למכונית, שתיוצר מקוריאה, מבנה סדאן מודרני וספורטיבי, שלדה משופרת שמבוססת על הדור הנוכחי של האלנטרה ותא נוסעים משודרג ללא הכר. היא תצויד במנוע 1.6 ליטר בהספק 125 כ"ס ואפשר לצפות להרבה אבזור תמורת הכסף.