מנכ"ל סיטיגרופ: "בטווח הארוך ננצח, בינתיים מחכה לנו שנה קשה"

פנדיט הכריז על פיטורים של 52 אלף עובדים נוספים, במטרה לחסוך 10 מיליארד דולר בהוצאות הבנק ; קרא לממשל לעזור לכלכלה

"נהיה הווינרים של המגזר שלנו בטווח הארוך" - ההכרזה הזו של ויקרם פנדיט, שסיטיגרופ , קבוצת השירותים הפיננסיים שהוא מנהל, תתגבר על מצוקתה הנוכחית ותצא מנצחת מן המשבר הפיננסי נשמעת יותר כמו משאלה מאשר הבטחה מוצקה.

זמן קצר אחרי השמעת ההתחייבות הזו - אתמול (ב') במפגש "מליאה" עם עובדי סיטי ברחבי העולם - פנדיט הציג את התרופה המרה שהחברה תצטרך לבלוע כדי לבלום את השפעתם של ארבעה רבעונים רצופים של הפסדים.

פנדיט הכריז באוזני הנוכחים, שחלק מהם יהיו בקרוב עובדים לשעבר, שסיטי יפטר עוד 52 אלף עובדים, ויביא בכך את סך הצמצומים מאז ינואר ל-75 אלף עובדים ועובדות, כדי להפחית את תקציב ההוצאות שלו ב-10 מיליארד דולר ל-52 מיליארד דולר.

ניסוחים בוטים

פנדיט ניסח את הדברים באופן ישיר למדי: "נכנסנו לשנת 2008 עם יותר אנשים, יותר עסקים ויותר נכסים מכפי שמתאים לאסטרטגיה שלנו". פנדיט אמר גם כי שלושת החודשים האחרונים של השנה ימשיכו להיות "מאתגרים" והזהיר מפני בעיות נוספות ב-2009 - התבטאות ששיגרה את מניית סיטי לירידה של עוד 6.6% במסחר אמש בניו יורק, ל-8.89 דולר.

"השנה הבאה צפויה להיות סביבה כלכלית מהקשות שניצבנו בפניהן כחברה, וסביר ששוקי ההון ימשיכו להיות בלתי-רגילים", אמר פנדיט במצגת שלו שנמשכה שעה תמימה.

פנדיט ניקה חלק מהמאזן של סיטי, 2 טריליון דולר. הוא מכר נכסים רעילים בסך 100 מיליארד דולר מתוך סך של 500 מיליארד דולר, כאשר 80 מיליארד דולר נוספים הועברו ממאזנו המסחרי של הבנק אל מאזנו הבנקאי כדי להימנע ממחיקות גדולות נוספות.

אך הבנקאות הצרכנית נשארה פגיעה להאטה הכלכלית העולמית, עובדה שתגביר את המכשולים בדרכו של סיטי לרווחיות. וזאת למרות הביצועים הטובים יותר של הפעילות הבינלאומית ושל העסקים היציבים יותר, כמו יחידת השירותים העולמית לעסקאות.

לפי תחזיותיו הפנימיות של הבנק, האבטלה האמריקנית תנסוק ל-9% בשנה הבאה מ-6.5% כעת - תרחיש שיוביל מיליוני לקוחות למצב שבו הם יתקשו לפרוע את החובות שלהם בכרטיסי אשראי כמו גם הלוואות אחרות שלהם. על רקע הסביבה הקשה הזו, סיטי צופה הפסד אשראי נוסף של 10 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2009, מלבד ההפסד שהצטבר השנה, 16.4 מיליארד דולר.

כמו ראשי הבנקים האחרים, פנדיט השמיע קריאה כמעט מפורשת לממשל החדש של ברק אובמה להיחלץ לעזרת הכלכלה והתעשייה הפיננסית. הוא הבהיר שההשקעה של הממשל בבנקים האמריקנים, 125 מיליארד דולר, כולל 25 מיליארד דולר בסיטי, לא תספיק ללא צעדי המרצה פיסקליים. "זה חשוב מפני שהיקף התגובה יקבע את האורך והעומק של ההאטה", הכריז.

כאוס ארגוני

האתגרים החיצוניים הם רק חלק מהבעיות של פנדיט. בעיצומו של המשבר החריף ביותר מאז השפל הגדול בשנות ה-30 של המאה שעברה, הוא צריך גם להשליט סדר בחברה ששסועה בשל מאבקי כוח פנימיים, עם מבנה ארגוני כאוטי ותרבות עסקית דיס-פונקציונלית.

"סיטי רשם ביצועי-חסר בכל העשור האחרון", אומר מייקל מאיו, אנליסט בדויטשה בנק, "הבעיות אינן חדשות. הן רק חריפות יותר. זו חברה שמנסה זה עשר שנים למצוא את התמהיל הנכון של הוצאות, כוח אדם, הקצאת משאבים, עסקים ופיקוח".

העובדה שמניית סיטי צנחה ב-75% מאז כניסתו של פנדיט לתפקיד, בוודאי לא תורמת ליכולתו להשליט את מרותו על סיטי במהלך כואב ותקיף שבו ייפגעו רבים. המנכ"ל עדיין מלקק את פצעיו מהביקורת הפנימית שהוטחה בו על דרך טיפולו בניסיון ההשתלטות הכושל של סיטי על וואכוביה.