ציפיתם שמחירי הרכב יירדו בינואר? בעקבות התחזקות הדולר והין - הם דווקא צפויים להתייקר ב-2%-3%

חישוב עדכני מגלה כי נכון להיום עשוי הרף של קבוצה 2 לעמוד בינואר 2009 על 113 אלף שקל, במקום 111 אלף שקל כיום - ובניגוד להערכות המוקדמות של האוצר ל-106 אלף שקל בלבד

"קבוצות המחיר" המשמשות לצורך קביעת שווי השימוש עשויות לעלות בינואר בשיעור של אחוזים בודדים - ולא לרדת כפי שחזה האוצר בספטמבר. כך עולה מהצבת שערי המטבע הנוכחיים בנוסחה שבה משתמש האוצר לחישוב העדכון השנתי של הקבוצות.

המשמעות היא, שאם יתייצבו שערי המטבע על רמתם הנוכחית, ויישארו כך עד סוף דצמבר, שהוא מועד הקביעה של קבוצות המחיר החדשות, צפויה עלייה של 2-3% בקבוצות המחיר ועימם גם עליה במחירי רוב כלי הרכב החדשים, שנמכרים לצרכן.

הנוסחה של האוצר מבצעת ממוצע של שינויי השער ב"סל" מטבעות הייבוא העיקריים, שבהם מיובאים כלי הרכב לארץ, ומשקללת את משקלם היחסי של כלי הרכב מאותו מטבע בכלל המכירות בשנה שקדמה לעדכון.

בנוסף משקללת הנוסחה גם את הירידה השנתית במס הקנייה, שבשנים האחרונות דוחפת את המחירים כלפי מטה. נכון להיום, שער האירו נמוך ממה שהיה בעת העדכון הקודם של קבוצות המחיר אולם שער הדולר והין היפני גבוהים יותר משמעותית. בנוסף ב-2008 עלה משקלן היחסי של המכוניות הנרכשות בין ובדולר, שהן בעיקר מכוניות יפניות וקוריאניות.

הצבה של השערים הנוכחיים בנוסחה, בקיזוז ירידת מס הקניה, שצפויה לעמוד על כ-3% ברוטו בינואר, מראה כי הסף העליון של קבוצת שווי שימוש 2 למשל צפוי לעמוד על כ-113 עד 114 אלף שקל במקום 111 אלף שקל כיום. זאת בניגוד להערכות המוקדמות של האוצר שהעריכו כי המחיר יעמוד על כ-106 אלף שקל בלבד.

יצוין כי המספרים הסופיים עדיין כפופים לשינויים שיחולו בשערי המטבע עד מועד העדכון. העדכון הסופי מבוצע על האוצר על סמך השערים הממוצעים בעשרת הימים שלפני העדכון. יצוין גם כי השינוי מתייחס למחירי המחירון הרשמיים של דגמי הציים. בפועל עשויים המחירים להיקבע על פי רמות המלאי של היבואנים, שכרגע הן גבוהות מאוד - ולפיכך להיות נמוכים יותר.

אם אכן יעלו קבוצות המחיר במקום לרדת, הדבר עשוי "להוריד מהחבל" את המאזנים של חברות הליסינג, שעל פי ההערכה המוקדמת היו צפויות לספוג ירידת ערך מאסיבית בצי הרכב שלהן.

עם זאת, משרד האוצר נמנע בינתיים מלפרסם הערכה עדכנית לזו שפורסמה בספטמבר בשל התנודתיות החריפה בשערי המטבע והקושי לחזות מגמה. יצוין כי 2009 צפויה להיות השנה האחרונה שבה ייקבעו "קבוצות מחיר" בשווי שימוש. החל מינואר 2010 צפוי שווי השימוש להיות מחושב בהתאם לנוסחה רציפה.