בדיקת "גלובס": מהם השיעורים הפרטיים הכי מבוקשים, כמה זה עולה ומה מציע האינטרנט

מספר התלמידים הנעזרים במורים פרטיים עולה מדי שנה, כשהמקצועות המבוקשים הם מתמטיקה, אנגלית ולשון ; בפריפריה משלמים תלמידי תיכון למורה מוסמך החל מ-80 שקל לשעה, ובערים הגדולות לעתים יותר מפי שניים

הנתונים מרשימים: כמיליארד שקל (חלקם הגדול בכסף "שחור") עוברים מדי שנה מידי ההורים לידי מורים פרטיים, המלמדים כ-31% מהתלמידים על פי נתוני משרד החינוך, או 45% על-פי הערכות גורמים בענף. על נתון אחד אין ויכוח: בין אם בגלל העלייה בהישגיות ובין אם בגלל ירידה כלשהי ברמת החינוך, הולך מספר התלמידים הנעזרים בשיעורים פרטיים ועולה מדי שנה בשיעורים המוערכים אפילו ב-10%. עיקר הביקושים לשיעורים פרטיים הם מצד תלמידי תיכון, אולם בהחלט ניתן למצוא גם תלמידי בית ספר יסודי או חטיבת ביניים הנעזרים בשיעורים פרטיים, בעיקר לשיפור התוצאות באנגלית. מסקר שערכה חברת השיעורים הפרטיים המקוונים אי-טיצ'ר ((www.eteacher.co.il עולה כי המקצועות בהם התבקשה מירב העזרה בשיעורים פרטיים לתלמידי התיכון הם: מתמטיקה (40.4% מהנעזרים) אנגלית (13%) ולשון (12.5%).

מהסקר עולה עוד כי מחירי השיעורים הפרטיים ה"קונבנציונאליים" (שיעור באורך שעה בבית המורה או התלמיד) לתלמידי תיכון באזורי הארץ השונים עומדים על 60-120 שקל לשיעור בן שעה כשהמורה הוא סטודנט, ו-80-150 שקל לשעה למורה מוסמך. המחירים הגבוהים יותר נגבים, כצפוי, בערים הגדולות, והולכים ויורדים ככל שמרחיקים לפריפריה.

בשוק השיעורים המקוונים המחירים הם 300-370 שקל למנוי חודשי המאפשר כמות בלתי מוגבלת של שיעורים. ברכישת מנוי שנתי עשוי המחיר לרדת עד ל-170 שקל.

מחירי התרגולים הקבוצתיים נעים בין 35 ל-65 שקל לשעת תרגול, ועשויים לרדת עד ל-100 שקל לשלוש שעות ברכישת כרטיסיה.

ברשת פועלים גם פורומים שונים בהם ניתן להתייעץ בפתרון בעיות ותרגילים (בעיקר במתמטיקה) ללא תשלום.

במקביל הולך ומתפתח בשנים האחרונות גם שוק שיעורים פרטיים לסטודנטים. במקרה זה מרבית המורים הם מתרגלים במוסדות האקדמיים או בעלי תארים מתקדמים.

השיטה השמרנית מובילה

כאמור, את עיקר השוק תופסים עדיין שיעורים פרטיים במתכונת השמרנית.

* איך למצוא? שמות המורים הפרטיים עוברים לרוב מפה לאוזן בין התלמידים. לא אחת מלמדים מורים מסוימים קבוצות גדולות של תלמידים בני אותה כיתה, ולכן הם מצויים בחומר הלימוד, בהווי הכיתתי ולעיתים אפילו יוצרים קשר ישיר עם המורה בבית הספר.

מי שאינו "מקושר" ובכל זאת מבקש לאתר מורה פרטי יוכל לעשות זאת גם באמצעות האינטרנט. באתרים דוגמת "אול טיצ'רס" (www.allteachers.co.il) מופיעים שמותיהם וקורות חייהם של מורים באזורים שונים בארץ, והתלמידים מוזמנים לתאם שיעורי פרטיים בביתם או בקבוצות לימוד עם המורה שבחרו. התיאום מתבצע דרך האתר.

ניתן למצוא רשימות מורים פרטיים גם בלוחות מקוונים דוגמת "מדס" (madas.co.il) או באתר טיצ'רס פור יו (.teachers4u.biz).

נעמי שולמן בניסטי, מנהלת הפיתוח העסקי באתר מדס מסבירה כי ישנן מספר תקופות שיא במהלך השנה בהן ניתן לראות עליות חדות הן בהיצע של מורים פרטיים והן בביקוש מצד הגולשים. שלדבריה, בסביבות סוף חודש ספטמבר, בדרך כלל אחרי החגים, ניתן לראות עלייה בהיצע של מורים פרטיים המכוונים לקהל תלמידי בתי הספר. בתקופה זו מתחילה התעניינות גם של תלמידים ובעיקר של הורים המתחילים לחפש עבור ילדיהם מורים פרטיים וניתן לראות עלייה בכמות הגולשים בלוח. עלייה בהיצע המורים הפרטיים ניתן לראות גם בתחילת ואמצע חודש נובמבר, אז מתחילה שנת הלימודים האקדמית ובו סטודנטים מחפשים לעצמם עבודות בשעות גמישות. תקופה שבה יש עלייה בביקוש למורים פרטיים הינה בחודשים מאי-יוני, תקופת בחינות הבגרות.

הסטודנטים עצמם מחפשים סיוע בדמות מורים פרטיים בחודשים פברואר-מרץ וביוני-יולי, חודשי הבחינות במוסדות האקדמיים.

פרטי אבל בקבוצה

דרך נוספת להעברת חומר לימודי באווירה אחרת, ולא בבית התלמיד, היא באמצעות לימוד/תרגול קבוצתי. אודי ליפשיץ, מייסד ובעלים של מכון "מתמטיקס" המפעיל קבוצות לימוד במתמטיקה, פיזיקה לשון ואנגלית בחיפה ובקריות, מספר כי פתח את המכון בשנת 98'. המכונים מעוצבים ב"אווירת פאב", לתלמידים מוצעת שתייה חמה וקרה וכן כיבוד קל, והם יכולים לבחור ללמוד בחדרים עם מוסיקת רקע או בחדרים שקטים: "הרעיון מאחורי שיטת הלימוד הוא הפחתת התלות של התלמיד במורה. מרבית התלמידים מזעיקים מורה פרטי הביתה בתקופות לחץ לפני מבחנים, ויושבים ובוהים בו פותר תרגילים. הסדנאות שלנו הן בנות שלוש שעות כל אחת ופועלות בשתי דרכים: שיעורים פרטניים לתלמידים המבקשים להשלים חומר שהפסידו או שלא הבינו, או לימוד בקבוצות של עד שלושה תלמידים למורה (לתלמידים המבקשים ללטש את ידיעותיהם)".

המורים במתמטיקס הם מהנדסים או סטודנטים מצטיינים, ולצורך הלימוד נעשה שימוש במערכות ממוחשבות ובסרטונים. "אנחנו מגדירים את עצמנו "מכון כושר למתמטיקה, פיזיקה ולשון, ומנסים לפעול ברוח השיר של מרי פופינס 'כפית של סוכר עושה את התרופה פחות מרה'. המטרה היא להפוך את המקום למזמין, והתלמידים באמת מגיעים לכאן בחבורות ומבלים כאן כמה אחרי צהריים בשבוע", מסביר ליפשיץ.

קבוצות למידה מקיים גם מכון "למידע" המפעיל סניפים במודיעין וברמת השרון (http://lemida.allbiz.co.il/Page29470.asp). הקבוצות כוללות 2-3 תלמידים המונחים על-ידי מורה.

* כמה זה עולה? המחירים, כאמור, נמוכים משמעותית ממחירי שיעורים פרטיים בבית התלמיד: במתמטיקס גובים 120 שקל לשלוש שעות, ו-100 שקל לפגישה לרוכשים כרטיסיה של 10 מפגשים. ב"למידע" המחיר הוא 65 שקל לתלמיד לשעה.

שיעורים מקוונים

האינטרנט הוא לכאורה הפלטפורמה הנוחה ביותר לשיעורים פרטיים. אם אפשר לנהל שיחה "פנים מול פנים" באמצעות מצלמה עם כל אדם בכל מקום בעולם, מדוע אי אפשר יהיה ללמוד כך נוסחאות במתמטיקה? ואכן, תחום השיעורים הפרטיים המקוונים הולך ומתפתח בשנים האחרונות. את התחום בישראל מובילה חברת אי-טיצ'ר (e-teacher), שמפעילה את אתר eteacher.co.il. "ההחלטה לפתח פלטפורמה מקוונת נבעה מכך שילדים ובני נוער מבלים שעות רבות מדי יום מול המחשב בגלישה באינטרנט, ושולטים ברזי המחשב", מסביר בועז בן-נון, מנכ"ל משותף בחברה.

התלמיד רואה ושומע את המורה, ובמקביל עוקב אחרי פתרון הבעיות באמצעות לוח וגיר וירטואליים. השיעורים מתנהלים בקבוצות, כשכל אחד מהמשתתפים בשיעור מרחוק מבקש ומקבל מהמורה את זכות ה"דיבור" בשיעור.

"חלק ניכר מיתרונות השיטה נובע מהיכולת לבחור מורים טובים ללא קשר למיקום הגיאוגרפי, וללא הכבדה על ההורים שלא צריכים להסיע את הילד לשיעור", מוסיף בן-נון. השירות פועל מדי יום בין השעות 18.00-22.00 והתלמידים נרשמים לשיעור בהרשמה מוקדמת. לדבריו, בתוכנית רשומים כיום מעל 100 מורים במקצועות שונים העוברים תהליך מיון קפדני הכולל משלוח קורות-חיים, מעבר מבחן במקצוע אותו הם מבקשים ללמד, ובחינת יכולת לימוד פרונטאלית. "בסוף כל שיעור מתבקש התלמיד לתת למורה ציון במשוב. רשימת המורים, קורות החיים שלהם והציונים שהם קיבלו במשוב גלויה לעיני כל. אנו נותנים כיסוי גם לבעיות לוגיסטיות ותמיד נמצא ממלא מקום למורה שחלה או יצא למילואים".

האתר זכה באחרונה גם להכרה כספק רשמי לשיעורים מקוונים של משרד החינוך, וחתם על הסכמים עם 20 רשויות ברחבי הארץ המאשפרות לתלמידיהן להיעזר בשיעורים מקוונים במחירים מסובסדים.

* כמה זה עולה? מחירי השירות שונים בין מסלול למסלול: מסלול "חופשי חודשי" שנתי עולה 2,500 שקל, ומסלול "חופשי חודשי" לחודש עולה כ-300 שקל ומאפשר שיעורים לא מוגבלים ואפשרות לבטל את המנוי מדי חודש. באחרונה מציעים באתר לימודים מקוונים גם לישראלים השוהים בחו"ל וכן שירות של לימודי סינית על-ידי מורים בסין.