ירידה של 3%-6% במכירות לרשתות השיווק ושל 10% בפדיון רשתות האופנה

הירידה נרשמה מתחילת נובמבר ; רשתות השיווק פתחו במבצעי מכירות אגרסיביים ; בעלי רשת אופנה: "אם המצב יימשך, לכמה מהרשתות ייגמר האוויר"

מרגישים את המיתון: חודש נובמבר נפתח בצליעה וספקים מעידים על ירידה של 3%-6% במכירותיהם לרשתות השיווק. בכירים בשוק מעריכים כי הירידה בצריכה תהיה איטית אבל הדרגתית, דבר המניע כבר היום את רשתות השיווק לפתוח במבצעי מכירות.

"אנחנו צופים כי בכל חודש תהיה עוד ירידה קטנה ויהיה קשה יותר להשיג את המספרים", אומר ל"גלובס" ספק גדול בשוק. "יש בהחלט כבר סימנים להאטה וברור שזה הולך לכיוון הזה. יש שחקנים שנכנסים לפאניקה", אומר בכיר באחת מרשתות השיווק הגדולות.

אחרי הניסיון לעורר את המכירות דרך הוזלת הלחם האחיד, רשתות השיווק פתחו במבצעים חדשים שצפויים ללכת ולהתגבר ככל שהמשבר ילך ויעמיק.

ברשת מגה של רבוע כחול מציעים שניצל במחיר של 19 שקל לק"ג וכן מבצעים על שורה ארוכה נוספת של מוצרים.

רשת שופרסל יצאה במבצע על מוצרי בשר והיא מציעה כרעיים עוף ב-14 שקל לק"ג, כבד עוף ב-20 שקל לק"ג ובשר קפוא מספר 8 ב-20 שקל לק"ג בלבד. לחברי המועדון היא מציעה עוף טרי שלם ב-3.99 שקל לק"ג בלבד. בחלק מסניפי רמי לוי שיווק השקמה נמכר עוף ב-1.99 שקל לק"ג. חשוב לציין כי החלת המבצעים על העוף באה ככל הנראה על רקע עודפים בעופות טריים שהוזיל את המחיר.

חשש מפגיעה ברווחיות

בשוק קיים היום חשש לא רק מהתגברות התחרות שצפויה לקבל האצה נוספת עם השקת רשת מגה בול של רבוע כחול, אלא גם מפגיעה ממשית ברווחיות.

"המבצעים לא מגדילים מספיק את הביקוש ופוגעים ברווחיות. יש חשש שגם רווחיות רשתות השיווק תיפגע. אם יהיה מיתון של שנתיים, הפאניקה הזאת לא תעזור הרבה. מבצעי גימיק ליומיים לא בדיוק משנים את מחיר המוצר. המבצעים משרתים חלק מהאוכלוסייה ועושים הרבה רעש. בסופו של דבר במיתון אנשים לא יקנו יותר מהיכולת שלהם והם גם פחות מגיבים למבצעים", אומר הבכיר באחת הרשתות, אך עם זאת, הוא מדגיש כי עדיין אין מיתון של ממש.

בשבועיים הראשונים של חודש נובמבר נרשמה ירידה של 10% בפדיון רשתות האופנה. כך עולה מנתוני מערכת ריס המשקפים נתוני אמת של כ-40 רשתות ותתי רשתות הפרוסות עם 1,200 חנויות בארץ. במקביל חלה ירידה של כ-12% בפדיוני החנויות בקניונים וירידה של כ-2% בפדיוני החנויות בפאוור סנטרים. נתונים אלה מצטרפים לנתוני המכירות של חודשים ספטמבר ואוקטובר שבהם היו מכירות האופנה בסטגנציה ולא נרשם גידול במכירות.

"המכירות יבשות כמו ים המלח והירידה במכירות גדולה הרבה יותר ממה שמראה מערכת ריס. המצב לא פשוט לאף אחד. אם זה ייקטע ויתחילו מכירות, יהיה בסדר, אבל אם המצב הנוכחי יימשך זו בעיה, ולכמה מהרשתות ייגמר האוויר. לפי הסטטיסטיקה, כשמזג האוויר החורפי מגיע, מגיעות המכירות. אנחנו צריכים לשדר מסרים שאין קטסטרופה כי כאשר כותבים על זה, המצב מחריף ואנשים מתחילים להאמין שהם חיים בקטסטרופה", אומר בעלים של רשת אופנה גדולה.

נראה כי הסיבה העיקרית להיחלשות במכירות האופנה היא מזג האוויר הקייצי שאינו מעודד את מכירות קולקציות החורף שבחנויות. עם זאת, תחילת ההאטה במשק מחריפה את המצב.

ירידה בקניונים

לפי ריס, 4 קניונים מובילים רשמו ירידה של 18%-22% בפדיון האופנה במחצית הראשונה של החודש. הירידה הגדולה ביותר, של 22%, נרשמה בקניון גבעתיים. ירידה של 19% נרשמה בקניון רמת-אביב ובקניון עזריאלי, וירידה של 18% נרשמה בדיזנגוף סנטר.

עם זאת, למרות מגמת הירידה, חלק מהמרכזים אף רשמו עלייה בפדיונות כמו למשל קניון הזהב וצומת ביל"ו. "המחצית הראשונה של נובמבר תמיד קשה ולא צריך להיכנס לפאניקה", אומר מנכ"ל קונספט שיווק, גידי גולפינגר.

"הירידה במכירות היא בגלל שלא יורד גשם, וזה לא קשור למצב הכלכלי", אומר מנכ"ל קניוני ישראל, משה רוזנבלום.