S&P מעלות ממשיכה לעבוד: מציבה אופק שלילי לכנפיים ומורידה את דירוג כלל החזקות עסקי ביטוח

דירוג האג"ח של כנפיים עומד על "A" ; חברת הדירוג הורידה את דירוג כלל החזקות עסקי ביטוח ל-"-AA", בהמשך להורדת אופק הדירוג על-ידי מדרוג ביום ראשון

חברת דירוג האשראי S&P מעלות הודיעה לפני זמן קצר כי דירוג כושר הפירעון "A" שהעניקה לסדרת האג"ח ג' של כנפיים נמצא בבחינה מחודשת עם השלכות שליליות. מדובר בסדרה שערכה הנקוב 100 מיליון שקל, וששווי השוק שלה מסתכם ב-100.5 מיליון שקל.

זוהי מדרגת הדירוג השישית מלמעלה. אם זאת, יצוין, במדרוג זוכה האג"ח של החברה לדירוג גבוה במעלה - "A2". אגרות החוב הללו צמודות למדד המחירים לצרכן ונושאות ריבית שנתית קבועה בשיעור 6.9%. התשואה השנתית הנומינלית נטו לפידיון נמוכה יותר ועומדת על 6.54% בלבד. הסדרה תיפדה באפריל 2015 במח"מ (משך החיים הממוצע עד החזר ההשקעה המלא, אם מקרן ואם מריבית, א"ו) של 3.92 שנים.

אם כן, הכניסה חברת הדירוג את האג"ח לרשימת מעקב שלילית, המשקף את הירידה בערך המניות הסחירות של אל על, ההחזקה המרכזית של כנפיים (39.3%). מניית אל על , נזכיר, איבדה מתחילת השנה 68.2% מערכה, 50% מתוכם מספטמבר. במעלות טוענים, כי הירידה בערך המניות מביאה לירידה בערך הבטוחות שהעמידה כנפיים לטובת מלווים אשר שיעבדה לטובתם את מניות חברת התעופה הלאומית. כך למשל, מספטמבר נאלצה כנפיים לשעבד את מלוא אחזקותיה באל על כדי לעמוד באמות המידה הפיננסיות של ההלוואות.

בחברת הדירוג חוששים משחיקה ברמת הנזילות של כנפיים, בהאטה העולמית בתנועת הנוסעים ומהחרפת התחרות בענף התעופה בישראל.

מורידה את דירוג המנפיק ל-"-AA"

בתוך כך, אישרה S&P מעלות את דירוג כושר הפירעון "AA" לכתבי ההתחייבות הנדחים של חברת הביטוח כלל (החברה הבת של הקבוצה הציבורית כלל עסקי ביטוח , א"ו) אך הורידה את דירוג המנפיק, החברה האם, ל-"-AA" מ-"AA". תחזית הדירוג - הן של החברה האם והן של החברה הבת - נותרה ללא שינוי, על "יציב".

במעלות מנמקים את הורדת הדירוג מהתאמת שיטת הדירוג של מעלות לשיטת הדירוג של סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית לה היא כפופה, S&P. באשר לכתבי ההתחייבות, לטענת S&P נעלות הדירוג משקף את מובילותה של החברה בתחומי ביטוחי החיים והביטוח הכללי, האיתנות הפיננסית , ותיק ההשקעות השמרני של החברה. באשר לתחזית, מציינת S&P מעלות כי היא "מצפה מהחברה לשפר את שיעורי הרווחיות שלה בהשוואה למתחרים, בין היתר, באמצעות צמצום הוצאות ההנהלה והכלליות של החברה במהלך 2009".

נזכיר, כי ביום ראשון הורידה גם מדרוג, חברת דירוגי אשראי מקבילה, את דירוג האיתנות הפיננסית של כלל ביטוח מאופק יציב לאופק שלילי. הדירוג עומד על "Aa1" (הדרגה השנייה באיכותה) ושל כתבי ההתחייבות הנדחים על "Aa2", דרגה אחת מתחת. החברה גייסה לאחרונה 200 מיליון שקל באמצעות כתבי התחייבות שכאלו.