עיני וברוש לא מחכים - ומתכננים מסלול עוקף אוצר: יביאו לחקיקה של רשת ביטחון עבור קרנות הפנסיה וקופות הגמל

כך עולה מדברים שנשא היום עיני בכנס התעשייה הקיבוצית ; עיני הבהיר כי ההסתדרות תכריז על סכסוך עבודה במשק אם האוצר לא יפרוס רשת ביטחון

יו"ר ההסתדרות,עופר עיני, ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, מתכננים "מסלול עוקף אוצר" שיביא לחקיקה בכנסת של רשת ביטחון להגנה על כספי החוסכים בקרנות הפנסיה ובקופות הגמל. כך עולה מדברים שנשא היום עיני בכנס התעשייה הקיבוצית. לדברי עיני, בכוונתו לפנות אל כל סיעות הכנסת כדי להשיג רוב למהלך.

היוזמה של עיני וברוש נולדה בעקבות העימות החזיתי שנפתח אתמול בין ההסתדרות למשרד האוצר, על רקע תוכנית האוצר להתמודדות עם המשבר. בפגישה שהתקיימה אמש (ד') בין עיני לממונה על אגף התקציבים באוצר, רם בלינקוב, הבהיר עיני כי ההסתדרות תכריז על סכסוך עבודה במשק אם האוצר לא יפרוס רשת ביטחון שתגן על קרנות הפנסיה וקופות הגמל. בלינקוב, בגיבוי שר האוצר, רוני בר-און, הודיע לעיני כי אין לאוצר שום כונה לנהל אפילו מו"מ על הסוגיה.

"לא אתן לשר האוצר, לראש הממשלה או לאף אחד אחר להתנער מהאחריות שלו. לא ניתן להם להפוך את הכספים האלה להפקר - אלו לא כספים של אבא שלהם", אמר היום עיני לגלי צה"ל. עיני הוסיף כי שר האוצר נכנס לעמדה של "בונקר",והבהיר כי הוא נחוש להילחם על רשת הביטחון. "במספר חודשים גילחו לאנשים את הכסף. אנחנו נדרוש הגנה רטרואקטיבית מינואר 2008", הוסיף עיני.

בפגישה שהתקיימה אתמול השתתפו גורמים מקצועיים נוספים משני הצדדים, בהם גם הממונה על הביטוח ושוק ההון באוצר, ידין ענתבי. האחרון טען כי החוסך הישראלי הפסיד פחות מכל חוסך אחר במדינות המערב, ולכן לדבריו אין מקום עדיין להתערבות שמבקש עיני. בהסתדרות, לעומת זאת, תוקפים את הגישה של ענתבי: "מה הוא אומר בעצם? אם באירופה הפסידו יותר אז זה בסדר? ולמה לחכות שהמצב יהיה גרוע יותר אם אפשר לעצור את זה עכשיו?".

בלינקוב הגיב הבוקר במידה רבה של לגלוג כלפי עיני: "אני לא מצליח להבין מה הקשר בין עופר עיני לבין 200 אלף עובדים עם קופות גמל. הקשר בין ארגוני העובדים לקופות הגמל הוא קשר מלאכותי ותפקידו של בנק ישראל והאוצר לדאוג לחסכונות הפנסיה של הציבור. אין זה מתפקידו של יו"ר ההסתדרות להתערב בחיסכון הפנסיוני של אזרחי מדינת ישראל".

עיני הציג בפגישה דרישה נוספת: "רפורמה מתקנת לרפורמת בכר". עיני מציע להקים ועדה חדשה ומשותפת לשני הצדדים, בה ייבחנו "החוליים" שהתגלו במשבר הנוכחי כתוצאה מחשיפת קרנות הפנסיה לבורסה ומיתר מסקנות ועדת בכר. עיני מציע שהרפורמה החדשה תיקבע כללים שימנעו מן הגופים הפיננסיים את אותה "השתוללות" שממנה חוששים באוצר, לאחר הכרזה אפשרית על רשת ביטחון.