"במקום לצמצם את הבירוקרטיה רק מגדילים אותה"

"התקנות החדשות בדבר שמאי מכריע יוציאו את התחום מידיהם של שמאי המקרקעין", כך מתריע יו"ר מועצת שמאי המקרקעין, ארז כהן. "נכון להיום, ובניגוד למה שטוען השמאי הממשלתי, אין בתקן חובת הגשת שומה מטעם המערער. התוצאה תהיה שהשמאי המכריע יוכל לקבל החלטות על סמך שומה אחת בלבד, דבר שעלול בראש ובראשונה לפגוע בציבור, כמו גם בשמאים. במקום לצמצם את הבירוקרטיה התקן החדש רק מגדיל אותה".

כהן מודע לטענות לפיהן אין מנוס מקביעת שמאי מכריע, שכן לא אחת בעבר נסגרו היטלי ההשבחה בחדרי חדרים והדבר עודד כמובן שחיתות. אבל, לדבריו, שמאי מכריע אינו הפתרון. כהן: "אני מסכים שיש רשויות מקומיות שיש בהן בעיה ואולי חלקן אינן נקיות, אך הפתרון לא צריך להיות עודף בירוקרטיה, שיביא איתו השמאי המכריע. אפשר לשקול ביקורת של יועץ חיצוני או של מליאת הוועדה על הרשות.

"אני מנסה לדמיין מצב שבו האזרח הקטן מוכר דירה עם פרגולה. במקום להגיש שומה נגדית, כמקובל, הוא יצטרך מעתה לפנות לועדת ערר או למשרד המשפטים שימנה שמאי מכריע. זהו סרבול שלדעתי הוא מיותר ויתריע אזרחים רבים. לא רק זאת. האקט כולו אינו דמוקרטי, שכן בתקנות כתוב ששמאי מכריע רשאי לקבל מסמכים ולהכריע מבלי לערוך דיון, מצב שהוא לא הוגן במקרים רבים. אמנם יו"ר מועצת השמאים והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שרית דנה, אומרת שהמגמה כיום היא צמצום דיונים, אך אסור שהדברים יעבדו כך. לדיונים יש את האנרגיה שלהם והם חשובים מאוד. אני לא רוצה אפילו לדמיין מה יקרה אם התיקון יתקבל. אנחנו מכינים את התגובות שלנו ומקווים לדיון רציני בנושא זה".

נושא נוסף המטריד את כהן הוא ההפקעות, שגם הוא טרם הוסדר. "בממשלה אומרים שבתקופת משבר רצוי להשקיע בתשתיות", אמר כהן, "במציאות זוהי רק סיסמא. אין זה סוד שהמנגנון שמיועד לטפל בהפקעות אינו יעיל ועושק את האזרח. בכביש 531 מציעים לחקלאי בגבעת חן, שיש לו נחלה ולול פעיל, 5,000 דולר לדונם, זאת בשעה שעבור דונם קרקע פרטית באותו אזור מציעים 100 אלף דולר. זה פשוט מקומם".