מדד השחיתות: 72% מהציבור בישראל סבורים כי רמת השחיתות בשלטון גבוהה

המעשה המושחת ביותר: שימוש בכספי ציבור למטרות אישיות ; כל אדם שמיני בישראל מכיר מעשה שחיתות ; 12% טוענים כי הכירו לאחרונה מישהו שהיה מעורב במעשה שחיתות שיש בו אלמנט כספי

72% מהציבור בישראל סבור כי רמת השחיתות הכללית של השלטון כיום היא גבוהה עד גבוהה מאוד. כך עולה מנתוני מדד השחיתות שנערך עבור כנס שדרות לחברה, על-ידי הוועדה למדד החוסן החברתי בשיתוף המכללה האקדמית ספיר, שתארח היום (ג') את הכנס שיימשך יומיים.

נמצא כי 73% מהציבור סבור שרמת השחיתות של השלטון בישראל גבוהה עד הרבה יותר גבוהה מבעבר. זאת, לעומת 69% בשנת 2007 ו-68% בשנת 2006.

רק 1% מן המשיבים חושבים כי רמת השחיתות בישראל כיום נמוכה עד נמוכה מאוד (בהשוואה ל-9% ב-2007, 3% ב-2006 ו-6% ב-2005). 45% סבורים כי רמת השחיתות הכללית של השלטון בישראל היא גבוהה מאוד ו-40% סבורים כי רמת השחיתות של השלטון בישראל "הרבה יותר גבוהה מבעבר" - בדומה לנתוני 2007, אך גדול פי 1.5 לערך מהשיעור בסקר ב- 2006 (28%).

המפלגות, משרדי הממשלה והכנסת נתפסים כגופים המושחתים ביותר למרות המשבר הכלכלי, בעוד שהבנקים הם מבין המוסדות היחידים בהם חל שיפור בתפיסת הציבור אותם - כמוסדות המתנהלים בצורה תקינה.

המעשה הנתפס על-ידי הציבור כמושחת ביותר הוא שימוש בכספי ציבור למטרות אישיות. 92% מהנשאלים מתייחסים אליו כאל מעשה מושחת או המושחת ביותר. 92% מהמשיבים לסקר סבורים כי מינוי מקורבים שאינם מתאימים לתפקידים ציבוריים הוא מעשה מושחת עד מושחת מאוד. 91% סבורים כי קבלת כסף או טובת הנאה בתמורה לקידום עניינים אישיים היא מעשה מושחת עד מושחת מאוד.

המפלגות הפוליטיות נתפסות גם השנה כמושחתות ביותר, והשנה חלה אף הרעה, עם 69% מהמשיבים, לעומת 59% ב-2007. 44% מהמשיבים סבורים כי משרדי הממשלה מתנהלים באופן מושחת עד מושחת מאד ו-44% חושבים כך לגבי הכנסת.

המוסדות הנוספים, הנתפסים כמתנהלים באופן מושחת עד מושחת מאוד, הם הרשויות המקומיות (37%), חברות כח אדם (33%), אמצעי התקשורת (30%), המשטרה (29%) וההסתדרות וועדי העובדים (27%).

צה"ל ומערכת הביטחון נתפסים כגוף המתנהל באופן התקין ביותר, ועדיין - 11% מהציבור סבורים כי הם מתנהלים באופן מושחת עד מושחת מאוד, כמעט ללא שינוי משנה שעברה, 12%.

רמת השחיתות הנתפסת של הבנקים בסקר הנוכחי (20%) ירדה משמעותית למדי בהשוואה לשנה שעברה, עת עמד המדד על 29%.

גם השנה כל אדם שמיני בישראל מכיר מעשה שחיתות: 12% טוענים כי הכירו לאחרונה מישהו שהיה מעורב במעשה שחיתות שיש בו אלמנט כספי, לעומת 13% בשנת 2007 ו-11% בשנת 2006.

אלוף (מיל') עוזי דיין, נשיא כנס ישראל-שדרות לחברה: "מדד השחיתות של כנס ישראל-שדרות לחברה מראה כי השחיתות השלטונית הינה אויב הציבור מס' 1. רובו המכריע של הציבור הישראלי אומר שהשחיתות של ראשי השלטון היא הגורם העיקרי המפריע לו להיות גאה במדינתו. הציבור הישראלי למד להבין שהשחיתות אינה 'פשע ללא קרבנות' וקו ישר מחבר בין שחיתות פוליטית לאטימות שלטונית, שמביאה למינוי אנשים לא ראויים לתפקידי מפתח משיקולי חברות ואינטרסים פוליטיים אישיים ולהזנחת החברה הישראלית".