בלינקוב בכנס שדרות: "הגירעון התקציבי ב-2009 יגיע לסכום דו-ספרתי של מיליארדי שקלים"

האוצר ישקיע 11 מיליארד שקל בבנקים ובאג"ח קונצרניות ; הממונה על התקציבים במשרד האוצר: "אסור לתת בתקופה הזאת לגורמים פוליטיים ומקצועיים לנצל את המצב ולשפר עמדות" ; מנכ"ל משרד הרווחה לאוצר: אף אחד לא הזמין אותנו לבדוק מהן ההשלכות החברתיות של המשבר כשבנו את התוכנית הכלכלית - אנא זמנו אותנו

"השקעה בתשתיות כבישים וברכבות לא תועיל אם לא יהיו השקעות בשירותי רווחה", אמר היום (ג') מנכ"ל משרד הרווחה, נחום איצקוביץ', במהלך פאנל שעסק בהקצאה תקציבית לשירותים חברתיים במסגרת כנס שדרות שנפתח הבוקר. "המשבר הכלכלי יביא לעומס כבד על שירותי הרווחה. אנחנו מתקרבים לכמעט 20% מהאוכלוסייה שייכנס לשירותי הרווחה. המשבר הכלכלי יביא לגידול מהיר בעניים החדשים והמערכת איננה מסוגלת לתת מענה לאוכלוסיה כזאת אם לא ניתן לזה מענה תקציבי".

איצקוביץ' פנה בדבריו לרם בלינקוב, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, שלקח גם הוא חלק בפאנל: "אף אחד באוצר לא הזמין את אנשי משרד הרווחה לבדוק מהן ההשלכות החברתיות במשבר הכלכלי כשבנו שם את התוכנית הכלכלית. אני פונה אליך כאן, אנא זמן אותנו. הביטוח הלאומי זומן ואנחנו לא".

"אני לא מבין את הקריאה שלך לדבר על המצוקה של שירותי הרווחה", ענה לו בלינקוב. "הטלפון באגף התקציבים הוא דו כיווני. אני בעד ההידברות אבל היא הדדית. אם הרגשת שאני לא מנומס או לא מודע לבעיות של שירותי הרווחה במשבר, יכולת לצלצל ולקבוע פגישה".

בלינקוב הוסיף כי "ההוצאה התקציבית לתחומים השונים, ובהם השירותים החברתיים, היא דבר שלעולם יעורר חילוקי דעות ומחלוקות ואני מניח שבתקופה הקרובה הבעיות הללו רק תחרפנה".

בלינקוב התייחס בדבריו ללחץ ולתגובות בימים האחרונים מצד גורמים שונים, בהם ההסתדרות, לתוכנית הכלכלית של האוצר. "אני קורא לכל הגורמים המקצועיים והפוליטיים לא לנצל את המצב על מנת לשפר עמדות. המצוקה היא כללית וקשורה לכל הגורמים. אסור לתת בתקופה הזאת לגורמי ההחלטה לאבד את השליטה ולהיכנס לפאניקה וללחץ".

בלינקוב התייחס גם לאי אישורו של התקציב: "תקציב המדינה ל-2009 לצערי לא אושר וככל הנראה לא יאושר עד תום השנה. המערכת הפוליטית, לטעמי, בחוסר ראייה של המשמעויות החליטה שלא לאשר את תקציב המדינה. לכן, יכולת ההתחייבות שלנו לפרויקטים חדשים לא קיימת כמעט בגלל אי אישור התקציב".

עוד אמר בלינקוב, "כבר עכשיו ברור לנו שהגירעון התקציבי ב-2009 יהיה גבוה ביותר. "תכננו גרעון של מיליארד שקל אבל הגרעון יהיה דו-ספרתי ואני מקווה שהספרה הראשונה לא תהיה גבוהה מ-2. המשמעות של הגרעון היא העלאת היחס של החוב-הוצאות".

הממונה על התקציבים התייחס בדבריו בכנס שדרות גם לנתוני העוני שפורסם השבוע ואמר כי "העוני הוא דבר יחסי. באופן אבסורדי, יש לי הרגשה שבכנס הבא או בעוד שניים, מדד העוני בישראל ישתפר, למרות שמצב המדינה יורע. הפגיעה הצפויה היא יותר בעשירונים העליונים מאשר בעשירונים התחתונים".

שר הבריאות, יעקב בן-יזרי, שלקח גם הוא חלק בפאנל, טען כי למרות שמערכת הבריאות בישראל היא מהטובות בעולם, ההוצאה הממשלתית הולכת ופוחתת. לדבריו, צריך לדאוג שלמרות מצבה של מערכת הבריאות מדיניות ממשלתית של אי תקצוב המערכת תהיה בגדר אסון". בן-יזרי (הגמלאים) גם ניצל את הבמה כדי לדבר על מצבם של הגמלאים, אולי כחלק ממערכת הבחירות המתקרבת והתלונות על כך שמפלגתו לא עשתה די למען קהל בוחריה. "הגמלאים ספגו מכות קשות בשנים האחרונות אבל אי אפשר לרפא באחת את המכות שקיבלו הגמלאים. אי אפשר לתקן את מה שעוות במשך שנים כלפי הגמלאים".