המדינה עדיין לא השלימה ההפרטה: תוציא למכרז יותר מ-200 קווים של אגד ודן

זאת על מנת לעמוד ביעד להפרטת 25% מהקווים עד סוף 2008; המכרז באיזור השרון צפוי לכלול כ-2.5% מקווי אגד וכ-7% מקווי דן, ויכלול אופציה לשילוב עם קו האוטובוסים החשמליים

משרדי האוצר והתחבורה צפויים להוציא בחודש הקרוב למכרז למעלה מ-200 קווי תחבורה ציבורית של אגד ודן. כך נודע ל"גלובס". זאת על מנת לעמוד ביעד שנקבע להפרטת 25% מהקווים עד סוף שנת 2008.

בתחילת החודש פרסם משרד התחבורה מכרז להפעלת קווי אגד באשכול

לוד-ת"א. מדובר בחלקו השני של אשכול לוד-ת"א שכבר יצא למכרז לפני מספר שנים. הזיכיון להפעלת הקווים ניתן לתקופה של 4 שנים ו-8 חודשים, עם אופציה לשנתיים נוספות. היקפו הכספי של המכרז נאמד בכ-100 מיליון שקל (כ-20 מיליון שקל בשנה).

בשבועות הקרובים צפוי להתפרסם מכרז גדול נוסף שיכלול את קווי אגד ודן

באשכול של אזור השרון (כפר סבא-רעננה-הרצליה) שנחשב לרווחי במיוחד. מדובר במכרז הגדול ביותר שפורסם בשנים האחרונות, שיכלול כ-2.5% מקווי אגד (140 אוטובוסים) וכ-7% מקווי דן (70 אוטובוסים).

המכרז באזור השרון צפוי לכלול אופציה להשתלבות בעתיד עם קו ה-BRT (אוטובוסים חשמליים) באזור השרון. כזכור, פרויקט הקמת קו ה-BRT באזור השרון נכלל במסגרת תוכנית ההאצה שהציג משרד האוצר, ומתוכנן לצאת לדרך במהלך שנת 2009.

יצוין, כי אגד לא יוכל להתמודד על הקווים באזור לוד, גם לא באמצעות חברת הבת "אגד תעבורה". המועמדת המובילה להפעיל את הקווים באזור לוד היא חברת סופרבוס שבשליטת משפחת בליליוס, שכבר מפעילה כיום קווי תחבורה ציבורית באזור לוד-רמלה.

מנכ"ל סופרבוס, אלי בליליוס, אישר כי בכוונת החברה לגשת למכרז. לדבריו, העובדה שסופרבוס כבר מפעילה כיום חלק מהקווים באזור לוד-רמלה תאפשר לשים דגש במכרז על שיפור רמת השירות לנוסעים.

במקביל לפרסום המכרזים, משרדי התחבורה צפויים להתחיל בדיונים מול אגד ודן על הסכם התחרות החדש והמשך הרפורמה בתחבורה הציבורית. כזכור,

משרד האוצר נכשל בניסיונו להגביל בתקציב 2008 את אגד ודן מלהתמודד במכרזי התחבורה הציבורית.

בחוק ההסדרים ביקש האוצר לכלול סעיף הקובע כי מפעיל תחבורה ציבורית לא יוכל להתמודד במכרזים העתידים כל עוד הוא מחזיק בנתח שוק של כ-40%.

הרפורמה בענף התחבורה הציבורית יצאה לפועל ב-2002, וכללה את הוצאת קווי אגד ודן למכרזים כדי להביא לשיפור התחרות והוזלת תעריפי הנסיעה. עד כה הופרטו כ-20% מקווי אגד ו-16% מקווי דן, שעברו לידי תשע חברות פרטיות בהן קונקס, קווים, מטרופולין, סופרבוס ועוד.

בקווים שהופרטו חלה ירידה של 25%-50% בתעריפי הנסיעה ועלייה במספר הנוסעים, אך בחלק מהמקומות (פ"ת למשל) התלוננו נוסעים על ירידה ברמת השירות.

דובר אגד, רון רטנר, מסר בתגובה כי "אגד פועל בתיאום מול משרדי התחבורה והאוצר בנוגע להוצאת קווים לתחרות". בדן סירבו להתייחס.