האם מלחמת המחירים בין רשתות השיווק היא מלחמה אמיתית?

בעוד שההנחות בשופרסל וברבוע כחול מותנות ברכישה מינימלית או בקניית סל שלם - ברשתות הדיסקאונט המחירים זולים ללא שום התניה

שתי רשתות השיווק הגדולות - רבוע כחול ושופרסל - הודיעו הבוקר (ד') לציבור הצרכנים על גבי מודעות עמוד בעיתונים היומיים, כי לנוכח המצב הכלכלי ושינוי הרגלי הצריכה הן יוצאות לקראתנו ומורידות מחירים על מוצרי הבסיס.

בשופרסל מוזילים 8 מוצרים (קמח, סוכר, אורז, ביצים, לחם אחיד, חלב בשקית ודג מרלוזה). למחיר המוזל יזכה מי שירכוש מיתר מוצרי החנות ב-100 שקל, ואילו ברבוע כחול מוכרים סל מוצרים הכולל 8 מוצרים (לחם אחיד, חלב בשקית, גבינת קוטג', רסק עגבניות, חבילת פסטה, שמן קנולה ו-1 ק"ג אורז) ב - 49 שקל.

בטיב טעם לא נשארו חייבים והודיעו גם הם על הוזלה של חלק ממוצרי היסוד,שייכנס לתוקף כבר מחר. זאת אחרי שכמעט חינם הודיעה שתיתן חלה וחלב חינם לגמלאים ולבעלי תעודה משירות התעסוקה. התיאום המפתיע בשחרור המבצעים ה"מתחשבים במצב" לא יכול שלא להעלות תהייה האם אין מדובר כאן בטריק של הרשתות, שחשות בשבועות האחרונים ירידה בזרם הקונים ומבקשות לפתות אותנו להיכנס לחנויות ולרכוש לצד המוצרים המוזלים גם מוצרים אחרים (שכנראה לא שייכים למשבר ולכן לא הוזלו).

בשתי הרשתות הגדולות מוכנים להישבע שמדובר ברצון כן וטהור לבוא לקראת הצרכנים ובהוזלות לטווח ארוך, אולם בשופרסל יש לרכוש ב-100 שקל ממוצרי החנות כדי לזכות בהנחות הנעות בין חצי שקל ל-6 שקל (לק"ג דג מרלוזה) ובריבוע הכחול מציעים סל מובנה ב-49 (המגלם לטענת הרשת הנחה של 20%) הכולל מגוון מוצרי יסוד, המחייב את הצרכנים לרכוש את כולו (גם אם אין לו צורך בחלק מהמוצרים).

בדיקת מחירי מוצרים זהים ברשתות ה"דיסקאונט" מגלה כי ברשת חצי חינם, בשגרה, וללא הכרזה על "הליכה לקראת הצרכנים", נמכרים מוצרים אלה במחירים דומים ל"מחירי המבצע" של שופרסל ורבוע כחול, ללא הגבלת קנייה וללא הגבלת זמן מבצע. תמונה דומה עולה גם בשגרה ברשת רמי לוי, אלא שכרגיל, לא נשאר האחרון חייב, ומיד עם פרסום מצבעי ההוזלה החליט על הורדה דרמטית של מחירי מוצרי היסוד, במבצעים שיהיו בתוקף לפחות עד 12 בדצמבר: ק"ג קמח יימכר ב-2 שקלים, לחם אחיד בשקל, וליטר חלב בשקית ניתן יהיה לקנות עד יום ראשון תמורת שקל אחד בודד.

בהתחשב בכך שב"חצי חינם" ו"רמי לוי" נמכרים לרוב מוצרים שאינם מוצרי יסוד במחירים נמוכים משמעותית מאשר ברשתות השיווק, כדאי לכל אחד לעשות את החשבון ולהחליט עד כמה משתלמים עבורו המצבעים המתוקשרים.