אולמרט יציג הערב את רשת הביטחון המורחבת: שוקל לכלול גם את קרנות הפנסיה הוותיקות בתוכנית ההצלה שלו

ובינתיים: מזוז החליט להגיש כתב אישום נגד אולמרט בפרשת ראשונטורס: אולמרט יועמד לדין יחד עם שולה זקן בכפוף לשימוע

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שוקל לכלול בתוכנית להצלת הפנסיה גם את הקרנות הוותיקות. לאחר שבמשרד ראש הממשלה הביעו אי שביעות רצון מתוכניתו של האוצר צפוי הערב (ד') אולמרט להציג בפני שר האוצר, רוני בר-און, את תוכניתו הכלכלית הכוללת הענקת רשת ביטחון מורחבת לפנסיה. עם חזרתו מוושינגטון יכנס ראש הממשלה דיון מיוחד בלשכתו ובו יציג את תוכניתו. הדיון היום יתמקד אך ורק בתוכניות הפנסיוניות ולא בתוכנית שוק ההון של האוצר או בתוכנית ההאצה. עם זאת בהודעה שהוציא משרד ראש הממשלה לקראת הדיון הערב נמסר כי "ראש הממשלה מביע אמון מלא בהנהגה הכלכלית, בשר האוצר ובנגיד בנק ישראל ובגורמים המקצועיים במשרד האוצר, בנק ישראל ובמועצה הלאומית לכלכלה, שבמשרד ראש הממשלה".

גרסתו של אולמרט להצלת הפנסיה רחבה יותר מזו שהציע שר האוצר וככל הנראה היא תהווה פשרה בין גרסת האוצר לפרישת רשת ביטחון לזו של ההסתדרות. ראש הממשלה מעוניין להרחיב את רשת הביטחון כך שתכלול יותר זכאים. בניגוד לתוכנית האוצר, הכוללת את חוסכי קופות הגמל והקרנות החדשות, ככל הנראה תכלול הצעת ראש הממשלה את קרנות הפנסיה הוותיקות. במשרד ראש הממשלה אישרו את הדברים ואמרו כי זו אחת האפשרויות הנשקלות.

כמו כן צפוי אולמרט להציע כי בניגוד לתוכנית האוצר, המיועדת לבני 60 ומעלה ושייאלצו לעבור מבחן הכנסה, תוכניתו תחול על קבוצת גיל רחבה יותר ממה שמציע האוצר- ככל הנראה 55 - ולא יחול עליהם כל מבחן הכנסה. התוכנית שעליה יוחלט היום בסופו של הדיון תובא לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה ביום ראשון.

כוונה תמוהה

כוונתו של ראש הממשלה לכלול בתוכנית ההצלה שלו את קרנות הפנסיה הוותיקות תמוהה, מאחר שהקרנות הוותיקות נהנות מאג"ח מיועדות וכן מהזרמת כספי מדינה בהיקף של ארבעה מיליארד שקל בשנה לכיסוי גירעונותיהן. בנוסף, שר האוצר לשעבר בנימין נתניהו קבע בשנת 2003 כי יש ליצור מנגנון לרשת ביטחון לתנודתיות השוק לחלק הסחיר של תיק הנכסים של קרנות הפנסיה הוותיקות בהתחייבות של 10-15 מיליארד שקל. הפרופ' אמיר ברנע סייע לפני כמה חודשים בגיבוש המנגנון וסביר שהמנגנון יופעל השנה לראשונה.

בשיחה עם כתבים בוושינגטון אמר אמש אולמרט כי את ההחלטה הסופית בנושא יקבל ראש הממשלה, ולא שר האוצר, מכיוון שהוא זה הנושא באחריות הכוללת. גורמים בסביבתו של אולמרט אמרו היום כי "לראש הממשלה לא יכתיבו תוכנית. אם בסוף הדיון לא תנוח דעתו, הוא ינסה לגבש פתרון ויציע חלופות אחרות". אמש בוושינגטון הבהיר ראש הממשלה כי יפעל בנושא "כפי שפעלתי במשבר האוניברסיטאות". כזכור, פעל אז אולמרט בניגוד לעמדתו של האוצר והעביר לאוניברסיטאות למעלה מ-500 מיליון שקל.