מזוז החליט: אולמרט וזקן יועמדו לדין בפרשת ראשונטורס בכפוף לשימוע

אולמרט יואשם שקיבל במירמה כ-85 אלף דולר כמימון כפול ומשולש לטיסות ; העבירות המיוחסות לו ולשולה זקן הן קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים ורישום כוזב במסמכי תאגיד ; יועץ התקשורת של אולמרט: עיתוי ההודעה מעיד על התנהלות בלתי ראויה

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, החליט להעמיד לדין את ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ואת מי שהיתה מנהלת לשכתו, שולה זקן, בפרשת ראשונטורס. זאת בכפוף לשימוע שייערך להם, אם יחפצו בכך. אולמרט יואשם שקיבל במירמה כ-85 אלף דולר, כמימון כפול ומשולש מגופים ציבוריים ומהמדינה, לטיסות במהלך כהונותיו הציבוריות.

העבירות המיוחסות לאולמרט ולזקן הן קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים ורישום כוזב במסמכי תאגיד. אולמרט יואשם גם בהעלמת הכנסות ממס הכנסה.

מזוז טרם קיבל הכרעה באשר להעמדתו לדין של אולמרט בפרשת טלנסקי, משום שטרם הסתיימה גביית עדותו.

הערב הבהיר יועץ ראש הממשלה לתקשורת כי אין בכוונתו של אולמרט להכריז על נבצרות בעקבות החלטת היועץ המשפטי לממשלה להעמידו לדין בכפוף לשימוע.

"עלינו להבהיר שאולמרט התפטר זה מכבר מתפקידו. בנסיבות אלו ברור שאין כל משמעות ואין כל עילה משפטית או אחרת להודיע גם על נבצרות. כפי שהתחייב רה"מ, הוא מתכוון למלא את תפקידו עד להקמת ממשלה חדשה", נמסר ממשרד ראש הממשלה.

כזכור, ביוני השנה הורה מזוז לפתוח בחקירה נגד אולמרט, בחשד לקבלת כספים שלא כדין במהלך כהונותיו הציבוריות כראש העיר ירושלים וכשר בממשלה, בנוגע לנסיעותיו לחו"ל. החשדות עלו במסגרת חקירת פרשת טלנסקי.

החקירה העלתה כי במהלך כהונותיו הציבוריות בשנים 2006-2002 הוזמן אולמרט, מתוקף מעמדו ותפקידו, על-ידי גופים וארגונים העוסקים בפעילות ציבורית שלא למטרת רווח, להופיע באירועים מטעמם בחו"ל. אולמרט השתתף באירועים רבים מסוג זה, ובין היתר באירועים של "אקי"ם", ה"בונדס", "יד ושם", "מרכז שמעון ויזנטל", "מצעד החיים", "הוועד למען החייל", "על"ה", "קרן היסוד", "הקונגרס היהודי העולמי" ו"אורט".

לעיתים קרובות, במהלך אותה נסיעה הופיע אולמרט בפני מספר ארגונים, באירועים שונים. על-פי החשד, נהג אולמרט במקרים אלה - באמצעות מנהלת לשכתו שולה זקן, ומתאמת קשרי החוץ בלשכה, רחל רז-ריסבי - לדרוש ולקבל מהגופים והארגונים מימון לטיסותיו לחו"ל, כאשר דרישות כאמור הופנו במקביל לשני גופים או יותר - ולעיתים גם למדינה - כאשר כל אחד מהגופים התבקש, בנפרד, לממן את אותה נסיעה.

בהוראתו ובידיעתו של אולמרט, הוצגו בפני הגופים המממנים, באופן שיטתי, מצגי-שווא שלפיהם הם משלמים עבור טיסותיו של אולמרט ושל הנלווים לו, תוך שהוסתר מהם שגוף נוסף משלם בעבור אותה נסיעה. הארגונים שילמו את שנדרש מהם, משום שחשבו שהם משלמים עבור הוצאות הטיסה האמיתיות.

משרד הנסיעות "ראשונטורס", שאולמרט נהג במהלך השנים להשתמש בשירותיו לצורך נסיעותיו לחו"ל, הפיק ושלח (לפי הנחיותיהן של זקן וריסבי-רז) לכל אחד מהגופים המממנים קבלות וחשבוניות בגין אותן טיסות ובהן נתונים פיקטיביים, באשר למסלולי הטיסות ומחירן.

משרד "ראשונטורס" הנפיק לשני גופים או יותר, חשבוניות "כפולות" בגין אותם מסלולי טיסה. לעיתים, התשלום שנגבה מהארגונים לא תאם את התשלום ששולם בפועל לחברת התעופה בעבור הטיסה והיה גבוה ממנו משמעותית. לעיתים מסלולי הטיסה שנרשמו בחשבוניות היו פיקטיביים ואולמרט כלל לא טס בהם. לעיתים, מחירי כרטיסי הטיסה שנרשמו בחשבוניות היו פיקטיביים ולא שיקפו את מחירו של כרטיס הטיסה האמיתי שהונפק.

כך, בניגוד למצג שהוצג כאמור לגופים המממנים, סך הכספים שהתקבלו תוך מירמה ומצגי שווא עלה בשיעור ניכר על ההוצאה האמיתית בגין הטיסות, באלפי דולרים בכל נסיעה.

עודפי הכספים במזומן שניגבו בדרך זו (כ-85 אלף דולר) הועברו לחשבון פרטי מיוחד על-שם אולמרט שניהלה עבורו סוכנות הנסיעות, והם שימשו למימון עשרות נסיעות פרטיות לחו"ל של אולמרט ושל בני משפחתו, ולמימון שידרוג טיסותיו של אולמרט.

אבל לא רק גופים ציבוריים רומו על-ידו. החקירה העלתה חשד כי מעשי המירמה האמורים בוצעו גם כלפי המדינה. בנסיעות בהן שולבו, לצד אירועים עבור ארגונים ציבוריים, גם מטלות בתוקף תפקידו המיניסטריאלי של אולמרט, מומנה הנסיעה גם על-ידי המדינה. אולמרט חשוד כי הציג מצגי-שווא כלפי הגורמים במשרד התמ"ת, במטרה לעקוף את הוראות מכרז החשב הכללי בעניין התקשרות עם סוכנויות נסיעות לחו"ל, וכך הצליח להסתיר את מעשיו.

בפעולותיו האמורות הפר אולמרט לכאורה גם את האיסור החל עליו לקבל שכר או טובת הנאה - בכלל, ובגין הרצאות ונאומים בפרט - זולת שכרו מהמדינה. בנוסף, חשוד ראש הממשלה כי הסתיר במירמה ממבקר המדינה את הכנסותיו האמורות ואת הכספים שהוחזקו ונוהלו עבורו במשרד "ראשונטורס", ובכך גם הפר את ההוראות המחייבות אותו לדווח למבקר המדינה, בין היתר על הכנסות מכל מקור שהוא, ובמיוחד על הכנסות שהופקו מהרצאות ונאומים.

ההכנסות האמורות מהנסיעות הועלמו גם מרשויות המס בדו"חות השנתיים שהגיש אולמרט על הכנסותיו באותן שנים.

בלשכת מזוז אומרים כי מכלול התנהגותו של אולמרט בפרשה זו, לה היתה שותפה גם שולה זקן, מהווה עבירה של מירמה והפרת אמונים. זאת משום שמדובר בניצול לרעה של תפקידו ומעמדו לפעילות שיטתית, לאורך שנים, להפקת טובות הנאה כספיות אישיות מנסיעות על-חשבון ארגונים ציבוריים ועל חשבון המדינה, בדרך המנוגדת לנורמות ולכללים המחייבים שר ועובד ציבור.

פעילות זו, אומרים עוד, כורכת בתוכה שורה של יסודות מחמירים, ובהם רום תפקידיו של אולמרט; פעילות הונאה שיטתית לאורך זמן; היקף הכספים שהתקבלו שלא כדין; אופי הגופים הציבוריים כלפיהם בוצעו מעשי המירמה; נקיטת פעולות הסתרה ורמייה כלפי הגופים המממנים, לרבות המדינה, וכלפי מבקר המדינה; רתימת עובדי המשרד לפעילות ההונאה; הסטייה מהשורה המתבטאת בהפרת האיסורים על קבלת טובות הנאה, והפרת נהלי הנסיעות בשירות המדינה; וכן הנזק שהסבה התנהגות זו למדינת ישראל בעיני יהדות התפוצות.

אמיר דן: עיתוי ההודעה מעיד על התנהלות בלתי ראויה

אמיר דן, יועץ התקשורת של ראש הממשלה, מסר בתגובה: "אחרי שהפרקליטות חטפה מכה קשה בפרשת טלנסקי ואחרי שהורידו ראש ממשלה מכהן, ברור מאליו כי במשרד המשפטים לא יכלו להסתפק בשום דבר אחר, ומראש לא היו ציפיות אחרות בעניין זה. בדומה לעדות טלנסקי, גם כעת מציגה הפרקליטות תמונה חד-צדדית נחרצת ושגויה שבהמשך צפויה להיסדק ולקרוס".

לטענתו, "גם עצם ההודעה ועיתויה מעידים על התנהלות בלתי ראויה - מדהים איך הם כל-כך נלהבים, שלא יכלו לחכות אפילו זמן קצר מרגע חזרתו של ראש הממשלה מארה"ב כדי לצאת בהודעות. זה ממש מארב מתוכנן בחסות מערכת אכיפת החוק. לא כך נוהגים בכל אדם - ובוודאי שלא בראש ממשלה".

פרקליטיו של ראש הממשלה, עוה"ד אלי זהר, נבות תל-צור ורועי בלכר, מסרו כי אולמרט דוחה בשתי ידיים את החשדות המיוחסים לו. "ההחלטה לזמן את ראש הממשלה לשימוע בפרשה זו, בשעה שפרשות אחרות עדיין נחקרות ו/או לא התקבלה לגביהן החלטה כלשהי, היא החלטה תמוהה ואף בלתי סבירה". לדבריהם, "ראש הממשלה נדהם לקרוא במכתבו של היועץ מזוז פרטים וטענות שלגביהם לא נחקר כלל ושלא הוצגו לו כלל באף אחת מחקירותיו".

עוד הם טוענים כי בניגוד לאמור בהודעת היועץ, "לא הוצגה בפני ראש הממשלה בחקירותיו ראייה כלשהי שיש בה לבסס ידיעה ומודעות של ראש הממשלה למעשים הנטענים". הם מציינים כי "הליך השימוע הוא הליך מהותי מאין כמוהו, וכבר היו דברים מעולם - והחלטות ראשוניות שהתקבלו על העמדה לדין בוטלו בעקבות טיעונים שהועלו בשימוע".