בג"ץ בביקורת על המדינה: לא יישמה פסק דין בנוגע להסדרי הכבילה של העובדים הזרים

שופט בג"ץ, אדמונד לוי: "הסדרי הכבילה מוסיפים להתקיים - ועובדים זרים מוכרזים כשוהים בלתי חוקיים ונכלאים רק משום שהחליטו לעזוב את מעסיקם"

שופט בג"ץ אדמונד לוי מתח היום (ד') ביקורת חריפה ביותר על המדינה אשר לא יישמה את פסק דין בג"ץ מחודש מרץ 2006 ביחס להסדרי הכבילה של העובדים הזרים.
השופט כותב בפסק הדין שניתן היום כי "אנו רואים בחומרה מחדל זה עמו לא נוכל להשלים, במיוחד נוכח טענתם של העותרים כי הסדרי הכבילה מוסיפים להתקיים, ועובדים זרים מוכרזים כשוהים בלתי חוקיים ונכלאים רק משום שהחליטו לעזוב את מעסיקם....".

מדובר בשישה ארגונים לזכויות אדם אשר עתרו לבג"ץ בשל התניית רישיונות הישיבה שניתנו לעובדים זרים בכך שהעובד יועסק על ידי המעסיק המזמין אותו. שמו של המעסיק היה מוטבע בדרכונו של העובד, ועל זה העובד נאסר לעבוד אצל מעסיק אחר. עובד שהפר תנאי זה היה בבחינת שוהה בלתי חוקי, אשר גורש מהארץ.

בעקבות העתירה לבג"ץ התקבל פסק דין אשר ביטל את ההתניה האמורה וקבע כי שר הפנים אינו רשאי להתנות את רישיון הישיבה שניתן בידי עובדים זרים בתנאי האמור". בג"ץ נתן לממשלה ארכה עד מרץ 2007 לקבוע הסדרים חדשים אשר לא יפגעו בזכויות האדם הבסיסיות של העובדים הזרים. למרות האמור לא הותקנו הסדרים כאלה ובשל כך עתרו הארגונים שוב בטענה לבזיון בית המשפט. השופט לוי קיבל את טענתם והורה לממשלה
לדווח לבית המשפט, בתוך 30 ימים, כיצד ומתי הם מתכוונים לפרסם את הנהלים להעסקתם של עובדים זרים. מיד לאחר מכן יחליט בג"ץ כיצד לטפל בנושא.

הארגונים העותרים הגיבו להחלטה ואמרו: "החלטת בית המשפט מהווה עדות למחדל החמור והנמשך של המדינה לקיים את פסק הדין שבטל את הסדר הכבילה, אותו כינה בית המשפט הסדר שמכשיר עבדות מודרנית. העובדה שמאז מתן פסק הדין לפני שנתיים וחצי מאות ואולי אלפים של מהגרים נעצרו וגורשו רק משום שעזבו את מעסיקם מהווה קלקול מוסרי שהמדינה עצמה עיניה מלראות".