עליזה סיקירסקי

פעם: עוזרת פרלמנטרית היום: שוקולטייה

* גיל: 37

* מצב משפחתי: נשואה 5

* במקור: עוזרת פרלמנטרית של הח"כ ורל"שית של השר עוזי לנדאו

* כיום: בעלת O-chocolat, מפעל לשוקולד כשר למהדרין* איך זה קרה: באפריל 2006, אחרי שליוויתי את עוזי לנדאו במשך 12 שנה, בהתאם לתפקידיו, מערכת הבחירות האחרונה הותירה אותו מחוץ לכנסת. יכולתי לעבוד לצד מישהו אחר, היו הצעות, אבל זה לא פיתה אותי. החלטתי לנסות את מזלי כעצמאית, וחיפשתי מה לעשות. בעלי, שהוא ממוצא צרפתי, אמר 'אולי שוקולד'. מבחינתי היה אז שוקולד פרה. עשינו סיעור מוחות, הבנו שיש שוק גדול, שעושה הרבה אירועים, שלא נהנה משוקולד איכותי והחלטנו על שוקולד בלגי עם חלב ישראל, כשר למהדרין.

* מסלול: בהתחלה חשבנו שמישהו אחר ייצר ושאני אמכור, וכמעט חתמנו חוזה עם יצרן שוקולד. נכנסתי לראות איך הוא מייצר, ואמרתי - אם הוא מסוגל לעשות את זה בחור הזה, גם אני יכולה, והחלטתי לרכוש מקצוע. נרשמתי לסדנה של שני מפגשים, ואחר כך לקורס קונדיטוריה של כמה חודשים, בשילוב קורס מתקדמים לשוקולד. תוך כדי הקורס עיצבנו והקמנו את המעבדה. חצי שנה לאחר שעזבתי את העבודה פתחתי את העסק, בביתי.

* מה יגידו השכנים: בהתחלה - אוי, זה נורא נחמד; מתייחסים לזה כמו לאפות עוגיות בבית, עד שמבקרים ורואים שזה הכי מקצועי. אחרי שחושבים שזה תחביב, שואלים אם אפשר להתפרנס מזה. עם הזמן התברר שכן.

* המחיר: בשונה מעובדת מדינה, שהמשכורת תמיד דופקת, אם לא עבדתי קשה מאוד ההכנסה תהיה בהתאם. ההתחלה זה תהליך: שותלים מעבדה, משקים באתר אינטרנט, מיתוג, פרסום. בהתחלה גם לא ידעתי לתמחר את עצמי כמו שצריך, והרווחים היו בהתאם.

* התמורה: קודם כול הסיפוק - אנשים קונים מה שאני רוקחת, וחוזרים. יש לי עסק שמותאם למידות שלי, אין לי כבר צורך להוכיח שלמרות שאני אישה ואימא אני כל הזמן זמינה. יש שעות שלא באים, ואני נוקשה עם זה, ואם לא בא לי לקבל שיחת עבודה כי אני יושבת עם אחד הילדים, אז לא. בנוסף, יש לי שלוש בנות, והמסר שאני מעבירה להן הוא: את יכולה לעשות מה שאת רוצה.

* למתלבטים: אני לא ממהרת להמליץ לכל אחת להפוך לעצמאית. את צריכה לבחון את עצמך אם יש לך הכוח, הרצון והמסוגלות - עם כל מה שמסתובב סביבך - לסגור את הדלת מאחורייך ולעבוד. אבל אם אישה רואה את עצמה יכולה, היא כנראה מאוד יכולה.