יועמ"ש משרד הפנים: הרשויות המקומיות לא ישלחו הודעות תשלום ארנונה ל-2009

הוראה זו באה עקב בקשה לתביעה ייצוגית נגד עיריות ת"א, ירושלים וחיפה, בטענה כי טעו בעדכון שיעור הארנונה מאז 2007, וכי הן צפויות להעלות את הארנונה ב-2009 בשיעור כמעט כפול מזה שנקבע בחוק

היועץ המשפטי במשרד הפנים העביר בשבוע שעבר הנחיה פנימית ליועצים המשפטיים ברשויות, בה הוא מבקש להנחות את גורמי המקצוע להימנע ככל האפשר מהוצאת הודעות תשלום של ארנונה בגין שנת 2009, עד לקבלת הנחיות חדשות.

הוראה זו באה בעקבות בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד עיריות תל-אביב, ירושלים וחיפה. בבקשה נטען כי הרשויות המקומיות טעו בעדכון שיעור הארנונה מאז שנת 2007, וכי הן צפויות להעלות את הארנונה בשנת 2009 בשיעור כמעט כפול מזה שנקבע בחוק, בשל אותה טעות ביישום מנגנון ההצמדה שנקבע בחוק. הבקשה הוגשה באמצעות עורכי הדין רונית פלג ודוד שמעונוב ממשרד פלג, כהן, דויטש מוסקוביץ.

לפני כחודש הנחה משרד הפנים את הרשויות המקומיות להעלות את הארנונה בשנת 2009 בשיעור של 4.57%, זאת בהתאם לנוסחת העדכון האוטומטית שנקבעה בחוק ההסדרים.

בבקשה לייצוגית שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב (עניינים מינהליים) נטען כי שיעור העדכון ב-2009 אמור לעמוד על 2.62% ולא 4.57%, כדרישת משרד הפנים. בבקשה נטען כי 2009 תהא השנה השלישית שהארנונה ברשויות המקומיות מתעדכנת בניגוד לנוסחה שנקבעה בחוק. התובענה הוגשה אמנם נגד שלוש רשויות, אולם לפי המפורט בה מדובר בכשל מערכתי כולל. יצוין, כי לשרי הפנים והאוצר יש אפשרות לקבוע כללים מיוחדים לשנה מסוימת, כמו שנת המיתון הצפויה, אולם החוזר שהפיץ משרד הפנים מלמד כנראה כי לא יעשה בברירה זו שימוש.