קודם תפרידו את סין מארה"ב

התקופה הארוכה שבה מימנה סין את גחמות הצרכנים האמריקנים, הביאה עלינו שבר נורא

המפתח ליציאה מהמשבר העולמי הוא שבירת התלות ההדדית בין סין וארה"ב.

קשה לחזות עוצמה של משבר בסדר גדול כמו זה שאנו חווים בימים אלה, אך בדיעבד אפשר להצביע על התהליכים המקרו-כלכליים שגרמו לו.

הכל התחיל בריבית

מתחילת העשור נשמרה בארה"ב ריבית ברמה נמוכה ביותר. ב-2001, בעקבות התפוצצות בועת ההיטק, היא הופחתה ל-1% ומאז הועלתה בקצב מתון ביותר, גם כאשר האינפלציה הגיעה לשיעור שנע בין 3% ל-5%.

שני המרכיבים: הריבית הנמוכה והאינפלציה הגבוהה, פעלו כתנועת מלקחיים שלחצה את המשק האמריקני: מצד אחד זמינות של כסף זול שהגדילה מאוד את האשראי במשק האמריקני, גם בתחום הנדל"ן וגם באשראי הצרכני. מצד שני, האינפלציה המתגברת, שחקה בהדרגה את ההכנסה הפנויה של הצרכן האמריקני.

"תנועת המלקחיים" זו גרמה לכך שחלק גדול ממעמד הביניים בארה"ב החל להתקשות בהחזרת הלוואות שלקח.

סין מסייעת לאמריקני להמשיך ולבזבז

שמירה על רמות ריבית נמוכות לאורך זמן איפשרה לצרכן האמריקאי לשמור על רמת חיים גבוהה, אלא שבה בעת הוטל עליו "מס" בצורה של אינפלציה ששחקה את יכולת ההחזר שלו.

ארה"ב הצליחה להחזיק ריבית ברמה כה נמוכה, בזמן אינפלציה מתגברת, בזכות המשק הסיני. וכך זה קרה: בדרך כלל, כשיש אינפלציה, עולה התשואה של אג"ח המדינה. בארה"ב זה לא קרה והתשואות על אג"ח ממשלתיות נשארו נמוכות ואיפשרו לממשל האמריקאי להמשיך לגייס כסף בריבית ריאלית אפסית. זה התאפשר בזכות גורמים זרים, ובהם ממשלת סין, שהמשיכו לרכוש אג"ח אמריקאיים בתשואות ריאליות נמוכות ביותר.

הקריסה לא אחרה להגיע - מאינפלציה גואה, עברנו לסכנת מיתון חמור ואף לדפלציה, ולהתערבות ממשלתית, במשקי כל המדינות, בשאיפה להציל את הכלכלה השוקעת.

האיזון טמון בניתוק

כדי להתייצב, הריבית הריאלית בארה"ב תצטרך לחזור לרמות מקובלות. כדי שזה יקרה, סין תצטרך להפחית את רכישות האג"ח האמריקאיות.

סין תקטין את תלותה במשק האמריקאי כיעד לייצוא ע"י פיתוח השוק הסיני המקומי לתוצרתה. תהליך זה כבר החל לקרות, בהכוונה ממשלתית מוכרזת ועל ידי הזרמת הון בהיקף חסר תקדים לפיתוח תשתית עסקית ומסחרית בסין.

בד בבד עם תהליך זה, צריך הצרכן האמריקאי לחזור לאזן את רמת הצריכה להכנסה הפנויה הריאלית. תהליך שימומש בכמה אופנים:

  1. הדפלציה לכשעצמה תגדיל את ההכנסה הפנויה כפי שבעבר האינפלציה שחקה אותה.
  2. הפחתות המיסים, במיוחד למעמד הביניים.
  3. הזרמות הון המאסיביות למשק, במטרה למנוע עליה באבטלה.