אובמה מציג היום את צוות הביטחון הלאומי של ממשלו

הילארי קלינטון, רוברט גייטס, ג'יימס ג'ונס, בעלי רקורד ניצי יותר מזה של אובמה, נבחרו לתפקידיהם מפני שהסכימו לשידוד מערכות היסטורי: פחות תקציב לחיילים, יותר כסף לדיפלומטים ולסיוע חוץ ; "הניסוי הגדול במדיניות החוץ של הנשיא החדש"

על רקע פיגועי הטרור במומבאי, הודו, יציג הערב (ב') הנשיא הנבחר, ברק אובמה, את צוות מדיניות החוץ והביטחון הלאומי של ממשלו:

הסנטורית הילארי קלינטון, שהתמודדה מול אובמה בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית, תהיה שרת החוץ; רוברט גייטס, שר ההגנה הנוכחי, יוסיף לכהן בתפקידו גם בממשל החדש לתקופה של שנה, לפחות; הגנרל בדימוס ג'יימס ג'ונס, לשעבר מפקד חיל הנחתים ושליח ממשל בוש למזה"ת, יהיה היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן; סוזאן רייס, שהיתה יועצת למדיניות חוץ בקמפיין של אובמה, תכהן כשגרירה באו"ם; וג'אנט נפוליטאנו, מושלת אריזונה, תהיה השרה לביטחון המולדת.

בכך מאייש אובמה כמחצית מהקבינט שלו בתוך פחות מחודש לאחר הבחירות. סבב המינויים הראשון התמקד בתפקידי מפתח כלכליים, לרבות טימותי גייתנר כשר האוצר ולורנס סאמרס כיו"ר המועצה הלאומית הכלכלית. בשבועות הקרובים צפוי אובמה להודיע על מינוי טום דאשל, לשעבר מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנט, לשר הבריאות, ביל ריצ'ארדסון, מושל ניו מקסיקו, לשר המסחר, ואריק הולדר, שמילא תפקידים בכירים במשרד המשפטים בממשלו של ביל קלינטון, יהיה שר המשפטים. כל המינויים כפופים לאישור הסנט.

לכל המועמדים לתפקידי השרים מכנה משותף בולט: הם בעלי ניסיון ממשלי, צבאי או תחיקתי משמעותי. בניגוד לנבואות השחורות של הקמפיין הרפובליקני, האנשים שבחר אובמה לתפקידי מפתח בממשלו מראים שהוא ימשול ממרכז הסרגל הפוליטי, אולי אפילו טיפה ימינה, ולא מצד השמאלי.

מחוקקים רפובליקניים, לרבות ג'ון מקיין, שהתמודד מול אובמה בבחירות, כבר הכריזו, בנימה של הקלה, אם לא השתאות, כי הם יהיו מסוגלים לעבוד עם האנשים שאובמה מציע לתפקידי מפתח, הן בתחום הכלכלי והן בתחום הביטחוני/מדיני. הנשיא הנבחר הסביר לדמוקרטים מודאגים, כי הוא המנהיג שיתווה את קווי המדיניות של משרדי האוצר או ההגנה, למשל, וכי אמות המידה שלו לבחירת השרים החדשים היו כישורים וניסיון, ולא אידיאולוגיה.

אבל הפער בין חזונו המוצהר של אובמה לבין הרקורד של מינויי המפתח שלו בולט במיוחד בתחום הביטחון הלאומי ומדיניות חוץ. לקלינטון, לגייטס ולג'ונס רקורד ניצי הרבה יותר מזה של אובמה. אנליסטים באמצעי תקשורת אומרים הבוקר, כי הסיבה לכך שהשלושה זכו במינוייהם היא הסכמתם לתמוך באג'נדה של הנשיא הנבחר שמבוססת על שידוד מערכות היסטורי: פחות תקציב לחיילים, יותר כסף לדיפלומטים ולסיוע חוץ.

ממשל אובמה ייזום הרחבה משמעותית של קאדר הדיפלומטים במשרד החוץ והגדלת התקציב לסיוע החוץ ולעובדי סיוע למדינות מתפתחות, שידחפו פרוייקטים של תשתית ברחבי תבל, יחזקו מדינות כושלות ויפעלו למניעת סכסוכים וחיכוכים אזורייים. חלק מהכספים למימון חזון זה יבואו מתקציב הפנטגון.

האם החזון הזה אכן יניב שינויים ברמה הגלובלית, כשפי שצפה אובמה בהתבטאויות שהשמיע כבר ב-2007, כאשר הקמפיין שלו לנשיאות היה עדיין בחיתוליו? זה יהיה "הניסוי הגדול במדיניות חוץ של ממשל אובמה", אמר באחרונה אחד מיועציו, כפי שצוטט הבוקר בניו יורק טיימס.

לדברי היועץ, קלינטון, גייטס וג'ונס הביעו תמיכה ב"איזון מחדש של תיק הביטחון הלאומי של אמריקה, לאחר שנים שבהן הזרים ממשל בוש השקעות אדירות ליכולות לחימה חדשות".

יועציו של אובמה אומרים, כי הם נערכים להאשמות של הימין, שיטען כי ממשל אובמה משקיע ב"עבודה סוציאלית" במקום בלוחמה בטרור, ובמקביל לקובלנות של השמאל, שיטען כי במקום להשקיע מיליארדי דולר בפרוייקטים באפגניסטאן, למשל, צריך ממשל אובמה להשקיע תקציבים ביצירת מקומות עבודה חדשים בארה"ב.