רווחי בנק דיסקונט ברבעון השלישי הסתכמו ב-110 מיליון שקל ברבעון השלישי; התשואה על ההון העצמי - 4.8%

הרווח הנקי ירד ב-71.9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ; ברבעון המקביל עמדה התשואה על ההון העצמי ל 18.9% ; הבנק יפטר 650 עובדים עד סוף 2009 ; זינוק של 68.5% בהפרשה לחובות מסופקים וסטגנציה בשיעור ההפרשה - 0.46% ; יחס הלימות ההון - 10.6%

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-71.9% ל-110 מיליון שקל ברבעון השלישי, כך עולה מדו"חות הבנק שפורסמו אתמול בערב. בסך הכל, מתחילת השנה צבר דיסקונט רווח של 366 מיליון שקל - ירידה של 70.1% מהרווח בתשעת החודשים הראשונים ב-2007.

התשואה על ההון העצמי לרבעון שחלף עמדה על עומדת על 4.8% לעומת 18.9% ברבעון המקביל. באשר ליחס הלימות ההון, שיעור עמד בסוף ספטמבר על 10.6% - עליה זניחה בהשוואה ליחס שנרשם לפני שנה (10.5%) ובירידה קלה בהלימות ההון מסוף 2007 (10.9%).

זינוק של 68.5% נרשם בהפרשה לחובות מסופקים, תוך סטגנציה בשיעור ההפרשה מתוך כלל תיק האשראי לציבור, אשר הסתכמה ב-0.46% לעומת 0.47% לפני שנה. היקפו של תיק האשראי הסתכם ב-113.78 מיליארד שקל - גידול של 17.4% בהשוואה לסוף ספטמבר הקודם. הגידול בתיק האשראי הבעייתי ובהפרשה הספציפית לחובות מסופקים, מציין הבנק, נובע בעקבות תהליכי סריקה, מיפוי ובדיקה שערך הבנק לתיקי האשראי של לקוחות על רקע החרפת המשבר הפיננסי העולמי.

הונו העצמי של הבנק קטן מתחילת השנה והוא מסתכם בכעת ב-8.77 מיליארד שקל. מניות הבנק נסחרות בבורסה בתל-אביב לפי שווי-שוק כולל של 3.25 מיליארד שקל, המשקפות לו מכפיל 0.37 על ההון בלבד.

דיסקונט מסביר את הירידה ברווח הרבעוני בירידה של 12.8% ברווח מפעולות מימון לפני הפרשה לחומ"ס. זאת, בנוסף לזינוק שנרשם בהפרשה לחובות מסופקים, כאמור. בין הסיבות הנוספות ניתן למנות ירידה קלה בהכנסות התפעוליות והאחרות (בין היתר בשל ירידה ברווחים מהשקעות במניות), מול עליה בהוצאות התפעוליות והאחרות. בנוסף, ההחזקה היחסית בחברות כלולות גרעה מהרווח מפעולות רגילות 8 מיליון שקל ברבעון השלישי, בהשוואה לרווח שהניבה בסך 56 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. באותו רבעון, נזכיר, רשמה החברה הכנסה חד-פעמית ממכירת קופות הגמל וקרן ההשתלמות בבעלותה החלקית קה"ל בהיקף 80 מיליון שקל.

קיצוץ משרות

הבנק יפטר 650 עובדים עד סוף 2009. הבנק מעריך כי עד ספטמבר יפסיק את העבודה עם מחשב Unysys, ויעביר למערכת IBM גם את מערכות האשראי וניירות-הערך. הבנק מציין בדו"חות, כי המעבר יביא ל"צמצום במצבת כח האדם באגפים הרלוונטיים". ועוד מציין הבנק: "תוכנית ההתייעלות בתחום המחשוב תימשך גם בשנת 2010".

בישיבת הדירקטוריון שחלה אתמול, הוחלט לפרק את החטיבה לשיווק ותכנון אסטרטגי והחטיבה לנכסי לקוחות, וצמצום מספר חברי ההנהלה בהתאם. השינוי הארגוני שעליו הוחלט אמש (א') כולל גם איחוד תחומי ייעוץ ההשקעות והייעוץ הפנסיוני תחת החטיבה הקמעונאית, העברת תחומי המסחר ותפעול ניירות-ערך אל חהטיבה הפיננסית, הכפפת אגף האסטרטגיה ישירות למנכ"ל, העברת האחריות לטיפול בפעילות הבינלאומית לחטיבה העסקית והעברתן של יחידות הלוגיסטיקה לחטיבת התפעול והמידע.

שני התהליכים הללו (הארגון מחדש והשלמת החלפת מערכות המחשוב והשלכותיו) יביאו לקיצוץ 650 המשרות, כאמור; "מאז חודש מארס 2008 חל קיטון ניכר במצבת כח האדם אשר צפוי להסתכם בכ-350 משרות עד סוף 2008", נכתב בדו"חות, נוסף על "קיטון במצבת כוח האדם בבנק בהיקף של כ-300 משרות במהלך שנת 2009".

בעקבות זאת, הודיע אלי חוטר, סמנכ"ל בכיר וראש חטיבת שיווק ותכנון אסטרטגי בדיסקונט, על סיום תפקידו בבנק. חוטר, שהצטרף לבנק ב-2001, יסיים את תפקידו בבנק בסוף ינואר. "היו לי שמונה שנים נפלאות בדיסקונט. אני שמח שניתנה לי הזדמנות של פעם בחיים להיות שותף מרכזי לתהליך הבראה, מן הגדולים שהיו במשק הישראלי. למרות שהציעו לי תפקידים אחרים, אני עוזב את הבנק ברוח טובה ובתחושת סיפוק על תרומתי למוסד הנפלא הזה", אמר חוטר.

נציין, כי במהלך תשעת החודשים הראשונים של 2008 עלו הוצאות המשכורות וההוצאות הנלוות להן ב-2% ל-2.24 מיליארד שקל. מדו"חות הבנק עולה, כי חלק גידול בהוצאות הפיצויים, בשל הפסד בקופת הפיצויים של הבנק מול רווח בתקופה המקבילה.

הפרשות והתאמות

בחזרה לדו"חות הבנק, ירידות השערים החדות בשוקי ההון בארץ ובעולם וקריסתם של מוסדות פיננסים בינלאומיים חייבו, לפי לשון דו"חות הבנק, הפרשות לירידת ערך של ניירות-ערך בתיק הנוסטרו (תיק ההשקעות הפנימי של הבנק) ושל השקעות ריאליות בהיקף כולל של כ-336 מיליון שקל.

בניגוד לרבעון הראשון, בו דיסקונט עבר להפסד רבעוני בשל התאמה לשווי ההוגן של נכסים פיננסים נגזרים הצמודים למדד המחירים לצרכן בעיקר, הרי שהתאמה זו רשמה ברבעון שחלף פער חיובי של 108 מיליון שקל. התאמה זו גורמת לאי-הקבלה ברישומים החשבונאיים - שווי נכסי הבסיס מחושב על בסיס צבירה, בניגוד לשווי המכשירים הנגזרים המכסים את הנכסים (המחושבים לפי שווי הוגן, כאמור).

הבנק הפריש לירידת ערך 169 מיליון שקל בגין אגרות חוב זמינות למכירה, הכולל מחיקה של 76 מיליון שקל מהפסדים שמומשו ושטרם מומשו מהתאמת השווי של אגרות חוב המסווגות למסחר, נטו.

על פי ביאורי הבנק לדו"חות, עד סוף ספטמבר כלל תיק האג"ח הקונצרניות הזמינות למכירה הפסדים שטרם מומשו (=בשל ירידת שערים) בסך 631 מיליון שקל. אם כוללים גם את התקופה שעברה מאז סוף ספטמבר ועד ה-19 בנובמבר, הסכום הזה גדל ל-892 מיליון שקל.

עוד עולה מהביאור, כי ההפרשה לירידת ערך (לקרן הון עצמי) בגין אגרות חוב של מוסדות פיננסים כדוגמת בנק המשכנתאות האמריקני וושינגטון מיוצ'ואל ובנק ההשקעות ליהמן ברדרס שהתמוטטו בספטמבר הסתכמה ב-223 מיליון שקל. ההפרשה משותפת לבנק דיסקונט עצמו ולשלוחתו בניו-יורק.

דיסקונט אדיסקונט א