למרות המשבר: עלייה של 1% בקניות המקוונות בתחילת עונת הקניות בארה"ב

סך ההוצאות של הצרכנים ברשת עמד ביום שישי השחור השנה על 584 מיליון דולר, זאת בנוסף להוצאות מקוונות של 288 מיליון דולר

"יום שישי השחור", היום המסמל את תחילתה של עונת הקניות שלפני החגים הנוצריים, עמד השנה בצילו של המשבר הכלכלי העולמי, אך למרות זאת נרשמה עלייה של אחוז בודד בקניות המקוונות ביום זה בהשוואה לנתונים של היום המקביל אשתקד. כך לפי נתונים שאספה חברת סקרי השוק המקוון comScore.

יום שישי השחור חל באופן מסורתי בסוף השבוע שלאחר חג ההודיה. שמו ניתן לו מכיוון שקמעונאים רבים מתחילים להפיק רווחים ביום זה, וספרי החשבונות שלהם, מונח ארכאי מעט בהתחשב בעידן הנוכחי, עוברים להיכתב בדיו שחורה במקום בדיו אדומה. שיעור המכירות ביום הזה נחשבים כאינדיקציה לעונת הקניות העומדת בפתח.

סך ההוצאות של הצרכנים ברשת עמד ביום שישי השחור השנה על 584 מיליון דולר, זאת בנוסף להוצאות מקוונות של 288 מיליון דולר ביום חג ההודיה שנחגג השנה ב-27 בנובמבר, נתונים אלה מהווים עלייה של 6% לעומת חג ההודיה של 2007, מסרה קומסקור.

לעומת זאת, מסרה החברה כי בשקלול של נתוני הקניות ברשת בין התאריכים 1-28 בנובבמבר נרשמו הוצאות מקוונות של 10.41 מיליארד דולר בלבד, ירידה של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

"למרות האווירה הקשה בשוק הקמעונאות השנה, נרשמה תנועה ערה יחסית בחנויות ביום שישי השחור, וזו זלגה כנראה גם לאתרי הקמעונאות ברשת, בסך הכל נרשם השנה גידו'ל של 2% במסחר המקוון בחג ההודיה וביום שישי השחור יחדיו" אמר ג'אן פולגוני, יו"ר קומסקור.

לפי מידע שנאסף ביום שישי השחור על-ידי חברת ShoppersTrak חל גידול של 3% בהוצאות ציבור הצרכנים בחנויות שאינן מקוונות.

אחיו הצעיר של יום שישי השחור הוא Cyber Monday, שמצויין ביום שני (היום) שלאחר חג ההודיה, יום זה הוא מקבילו האינטרנטי של יום שישי השחור. הרעיון העומד מאחורי ציון תאריך זה ביום שני הוא ההנחה כי אנשים ימתינו עד לחזרתם לעבודה לאחר סוף השבוע כדי לערוך משם את הקניות המקוונות שלהם, בנצלם את החיבור המהיר יותר לאינטרנט שיש במקומות עבודה.

התפשטותו המהירה של הפס הרחב והאינטרנט המהיר גם לחיבור הביתיים אמנם הופכת את הנחה זו למיושנת מעט, אך אינה גורעת מחשיבותו של היום, הנחשב כאבן בוחן לנכונות הצרכנים להוציא מכספם בעונת הקניות הקרובה.

"סביר להניח שהגידול בתנועת הצרכנים נובעת מתגובה חיובית שלהם למבצעי ההנחות וקידום המכירות האגרסיביים של החנויות, ולכן חשוב לבדוק את התנהגות ציבור הצרכנים ב-Cyber Monday", אמר פולגוני.

* כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2008