פרופ' רפי מלניק: "הצמיחה ב-2009 צפויה להסתכם בשיעור של 0.7% בלבד"

"המיתון נולד מזעזוע עולמי שמתרחש פעם ב-100 שנים" ; תחזית הצמיחה העדכנית של בנק ישראל ל-2009 - 1.5%

"השפעות המשבר שאליו נקלענו צפויות להוריד את הצמיחה בישראל בשנת 2009 לשיעור של 0.7%. מדובר בשיעור הצמיחה הנמוך ביותר שנרשם במשק מאז המשבר הכלכלי בשנים 2001-2002, שבהן נרשמו שיעורי צמיחה שליליים" כך העריך היום (ג') פרופ' רפי מלניק, משנה לנשיא לעניינים אקדמיים במרכז הבינתחומי הרצליה ומפתח "מדד מלניק", לקראת כנס של מרכז קיסריה לשוק ההון וניהול סיכונים, שיתקיים ביום חמישי, 4 בדצמבר.

בכנס, שכותרתו "המשבר הפיננסי העולמי ותחזית לשנת 2009", יציג פרופ' מלניק תחזית מאקרו-כלכלית מפורטת להתפתחויות בכלכלת ישראל בשנה הבאה. מצגת המאקרו של פרופ' מלניק, שהפכה בשנים האחרונות למסורת בכנס התחזיות השנתי של מרכז קיסריה לשוק ההון, צברה מוניטין רב. פרופ' מלניק מעריך עוד, כי בהשקעות הגולמיות בנכסים קבועים תירשם בשנה הבאה ירידה חדה של 4%, לעומת תחזית של בנק ישראל לעלייה בשיעור 1.5% ואומדן של הלמ"ס לשנת 2008 לעלייה בשיעור 5.3% בתחום זה.

עוד צופה פרופ' מלניק, כי שיעור האינפלציה בשנה הבאה יהיה 1.7% ושיעור האבטלה יעלה ל-7%. להערכתו, בנק ישראל ימשיך להתמודד עם המשבר, לפי הצורך, באמצעות הפחתה נוספת בריבית ובסיוע למערכת הפיננסית והבנקאית, אם יהיה בכך צורך. פרופ' מלניק אומר: "השעון הכלכלי לא מתואם עם השעון הפוליטי, ואסור שהשעון הפוליטי יגרום לכך שנעשה שגיאות כלכליות, מסוג ההצעות הבלתי אחראיות שאנו שומעים עליהן בימים אלה למהלכים של הרחבה פיסקלית או רשת ביטחון כוללנית".

"משרד האוצר ובנק ישראל פעלו עד כה בצורה נכונה, וחשוב להמשיך לנהוג בצורה אחראית. המשבר אליו נקלענו הוא מתוצרת חוץ, ואין לו סיבות פנימיות שקשורות למשק הישראלי. המיתון נולד מזעזוע עולמי שמתרחש פעם ב-100 שנים. היכולת להתמודד עם תוצאות הזעזוע העולמי באמצעים פיסקאליים ו/או מוניטריים מוגבלת. לכן, יש חשיבות רבה לנקיטת מדיניות מקומית אחראית, שתמנע מהמשק הישראלי להיקלע למשברים חמורים יותר", אומר פרופ' מלניק.