בן זקן ונניקשוילי על סף חתימת הסכם להכנסת חברת השקעות סינגפורית לגרעין השליטה של מנופים

הקרן הסינגפורית שבשליטת מרקוס וובר כבר הלוותה בעבר לחברה 35 מיליון דולר ; למנופים מצבת חובות כוללת של 865 מיליון שקל

חברת הנדל"ן מנופים עומדת לקבל לשורותיה משקיע זר חדש שיזרים לה הון. החברה, שבשליטת אברהם נניקשוילי (58.9%) וג'קי בן-זקן (18.7%), עומדת לצרף לגרעין השליטה את החברה הסינגפורית Asian Service Trade Control, שבשליטת מרקוס וובר, מספר חודשים בלבד אחרי שקיבלה ממנה הלוואה של 35 מיליון דולר.

ל"גלובס" נודע כי ההסכם בין הצדדים נמצא על סף חתימה, והוא אמור להיסגר בימים הקרובים. לפי ההסכם, הקרן הסינגפורית תיכנס לגרעין השליטה במנופים באמצעות הקצאה פרטית של מניות, שתביא להזרמת כספים לתוך החברה.

לפי הערכות בשוק ההון, העסקה צפויה להתבצע בפרמיה משמעותית מעל שווי השוק של מנופים העומד כיום על 125 מיליון שקל, לאחר שהמניה נחתכה ב-80% מרמת השיא. בחברת מנופים, המנוהלת על ידי דני וקנין, סרבו להגיב לידיעה.

העסקה, שכאמור צפויה לצאת לפועל בימים הקרובים, אינה טריוויאלית. ענף הנדל"ן נמצא בימים אלו במשבר חמור, ואין משקיעים רבים שמוכנים להיכנס להשקעה משמעותית בחברות נדל"ן, על אחת כמה וכמה כשמדובר בחברה עם רמות מינוף גבוהות דוגמת מנופים.

בנוסף, עצם ההתעניינות של חברה זרה מסינגפור בחברת נדל"ן ישראלית שאינה גדולה במיוחד, אינה טריוויאלית. לפי ההערכות, חלק מההסבר לכך נעוץ בקשרי עבר בין נניקשווילי לחברה.

כאמור, זו אינה העסקה הראשונה בין מנופים לקרן הסינגפורית. ביולי קיבלה החברה מהקרן הלוואה בהיקף של 25 מיליון דולר בריבית ליבור פלוס 2.25% לתקופה של 18 חודשים. כמחצית מהסכום שימשה למימון מחדש של השקעת מנופים בבנין הליפסטיק בניו-יורק.

כדי להבטיח את פירעון ההלוואה, שיעבדה מנופים את אחזקותיה (75%) בחברת מאקפל תעשיות. שווי השוק של האחזקות של מנופים במאקפל עומד כיום על כ-160 מיליון שקל.

בנוסף לכך, בספטמבר האחרון קיבלה מנופים הלוואה נוספת בהיקף של כ-10 מיליון דולר למימון חלקה בעסקת רכישת מתחם הסינמה סיטי, כשגם הפעם תנאי ההלוואה היו דומים.

הרצליה, ניו-יורק וקזחסטאן

מנופים ניצלה את תקופת הגאות האחרונה להתרחבות משמעותית בהיקף נכסיה ובהיקף המינוף שנטלה. בתחילה פעלה החברה בעיקר באזור אשדוד, בשל ההיכרות של בעלי השליטה את האזור. מאוחר יותר, לפני כשנה וחצי, ביצעה את הרכישה המרכזית שלה, כשקנתה מידי אלביט הדמיה את קניון ארנה בהרצליה תמורת יותר מחצי מיליארד שקל.

מנופים יצאה גם לפעילות בחו"ל שכרגע אינה נראית מוצלחת במיוחד. ביוני אשתקד הודיעו בחגיגיות מנופים פיננסים וטאו תשואות כי רכשו שני בניינים בניו-יורק בהיקף של כ-800 מיליון דולר. העסקה כללה את בניין הליפסטיק בשדרה השלישית במנהטן בעלות של 648.5 מיליון דולר, ובניין בשדרת מדיסון בעלות של 165.5 מיליון דולר, אותו כבר הספיקה מנופים למכור בהפסד.

טאו יצאה בחודש יולי האחרון בהפסד גם מבנין הליפסטיק, אך מנופים עדיין מושקעת בו. נכס משמעותי נוסף של החברה הוא מתחם הסינמה סיטי, שברמת השרון, אותו רכשה החברה תמורת 394 מיליון שקל.

מלבד ההרפתקה הניו-יורקית עומדת החברה להתמודד עם אתגר נוסף, הפעם בקזחסטאן. לאחר שרכשה את השלד הבורסאי מאקפל, השתמשה מנופים ביתרות המזומנים שבו על מנת לרכוש קרקע בקזחסטאן. בדו"ח הרבעון השני היא רשמה רווח בסך 77 מיליון שקל משערוך הקרקע, אך בדו"חות הרבעון השלישי החברה כבר מציינת כי שוק הנדל"ן במדינה מצוי בקיפאון בשל קושי בהשגת מימון, וכי התחלות בנייה חדשות נעצרו, ולכן שווייה האמיתי של הקרקע נתון בסימן שאלה.

לצורך מימון מסע הרכישות האגרסיבי נטלה מנופים הלוואות בהיקף גבוה. נכון לסוף ספטמבר, עומד היקף ההלוואות מהבנקים וחברות הביטוח של החברה על יותר מ-700 מיליון שקל, ואילו היקף ההתחייבויות באג"ח מסתכם ב-145 מיליון שקל.

מנגד, ההון העצמי של החברה עומד על 201.7 מיליון שקל בלבד, והוא מהווה 15.4% מסך המאזן. בתשעת החודשים הראשונים של 2008 הפסידה החברה 70 מיליון שקל, בעיקר על רקע הוצאות מימון כבדות. נכון לעכשיו, לא שורר בשוק ההון אמון רב בחברה וביכולתה לעמוד בתשלומי החוב שלה, ולראיה האג"ח מסדרה א' של החברה נסחר בתשואה של כ-49%.