ברזילי והראל משתלטים על פטרו גרופ

לאחר שביצעו אתמול רכישה משמעותית, מחזיקים כעת בעלי השליטה במטיס קפיטל, 80% מהאג"ח של אמריס, בעלת השליטה בפטרו גרופ, ו-12% ממניות פטרו גרופ ; אם אמריס תגיע לחדלות פירעון, יקבלו מחזיקי האג"ח שלה ובראשם ברזילי והראל 48% ממניות פטרו גרופ ; ברזילי: "זה שלנו וזהו זה"

אמנון ברזילי ומוני הראל מנצלים את הבעיות הפיננסיות של אמריס , לצורך השתלטות על החברה הבת שלה, פטרו גרופ . באמצעות חברת מטיס קפיטל שבשליטתם, ביצעו אתמול ברזילי והראל רכישה משמעותית של איגרות חוב של אמריס ומניות של פטרו-גרופ.

מטיס קפיטל רכשה בימים האחרונים 25.5 מיליון ערך נקוב מאיגרות החוב מסדרה א' של אמריס תמורת כ-6 מיליון שקל, והגיעה לאחזקה של 61.71% מסך כל הערך הנקוב של סדרת האג"ח שבמחזור. זאת, לאחר שלפני כחודש רכשה כמחצית מסדרה זו. על פי הערכות בשוק ההון, רכישת האג"ח התבצעה בפרמיה של כ-30% מעל מחיר השוק.

אתמול זינקה מניית פטרו-גרופ ב-36.3% לאחר שמטיס קפיטל רכשה 6.1% מהמניות תמורת כ-5 מיליון שקל. ולאחר שלפני מספר שבועות הודיעה מטיס על השלמת רכישתם של 5.4% ממניות פטרו-גרופ והפיכתה לבעלת עניין בחברה, הרי שהיא מחזיקה כעת ב-11.8% ממניות פטרו-גרופ.

ההשתלטות על פטרו-גרופ תתאפשר בעיקר באמצעות האחזקה באג"ח של אמריס, שהביטחונות שלה הן 48% ממניות פטרו-גרופ. כלומר, מטיס קפיטל יכולה להגיע לאחזקה של 55% ממניות פטרו-גרופ.

נכון להיום, נראה כי אמריס לא תוכל לשלם את החוב למחזיקי האג"ח שלה, שעומד על יותר מ-150 מיליון שקל. ביום שלישי השבוע פרסמה החברה, באיחור, את תוצאותיה לסיכום הרבעון השלישי, וזכתה להערת "עסק חי". לאמריס גירעון בהון העצמי בסך 27.3 מיליון דולר, וחובות שעולים על 200 מיליון דולר.

גם המשקיעים לא מאמינים ביכולת החזר החוב של אמריס, והאג"ח שלה נסחרת לפי תשואה של 96%. לאור זאת, מחזיקי האג"ח, ובראשם מטיס קפיטל, יוכל לדרוש את הביטחונות ולהשתלט על פטרו-גרופ.

השלב הבא במהלך ההשתלטות צפוי ביום שלישי הקרוב, באסיפת מחזיקי האג"ח מסדרה א' של אמריס, שבה תהיה למטיס קפיטל שליטה מוחלטת על מהלך האסיפה ועל ההחלטות שיתקבלו בה. ברזילי רומז היום ל"גלובס", כי "יש אפשרות גבוהה מאוד שתהיה חלוקה בעין של מניות פטרו-גרופ למחזיקי האג"ח של אמריס".

; מה התוכנית שלכם לאסיפת מחזיקי האג"ח הקרובה של אמריס?

ברזילי: "אמריס חדלת פירעון. החברה בצרה צרורה. אני אבקש באסיפת האג"ח הקרובה פירעון מיידי על רקע התוצאות של החברה. אני הבעלים של האג"ח, ואני קובע את הכללים. אנחנו היום בלוק חוסם. פטרו-גרופ היא שלנו וזהו זה. אם לא, אז נלך לבית משפט, וששופט יקבע איך לחלק את המניות".

; אתה לא חושש שהאחים ויליגר, המחזיקים כ-46.4% ממניות אמריס, יצאו נגדך למאבק שליטה על החברה?

"הם לא יכולים לצאת למאבק שליטה. וזה גם לא משתלם להם".

; מדוע אתה רוצה להשתלט על פטרו-גרופ?

"יש לה פוטנציאל מכאן ועד להודעה חדשה. ואם לבעל הבית, אין כסף לשלם לחובות - אז אנחנו ניקח את המניות של פטרו-גרופ".

פטרו-גרופ היא חברה ציבורית שבבעלותה רשת חנויות נוחות ותחנות דלק בארה"ב, וכן פעילות של מכירת דלק לתחנות דלק. מנייתה צנחה ב-80% בשנה האחרונה (עד אתמול), למחיר שמשקף לחברה שווי שוק של 12 מיליון דולר בלבד.

הכנסות פטרו-גרופ הסתכמו בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-930.4 מיליון דולר, צמיחה של 61% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד של 4 מיליון דולר, לעומת רווח של 0.7 מיליון דולר אשתקד, וזאת בשל הוצאות מימון גבוהות במיוחד.

אמריס החליפה לא מעט ידיים בתקופה האחרונה. ביולי 2007 רכש ארקדי גאידמק 65% ממניותיה תמורת 42.25 מיליון דולר. כעבור שנה מימשו שותפיו בחברה, לוי קושניר ובלרם צ'ינריי, את האופציה שניתנה להם לחייב את גאידמק לרכוש מהם 25% נוספים מאמריס תמורת 22.7 מיליון דולר. המניות מופקדות אצל נאמן, כאשר הכסף תמורתן עדיין לא התקבל, ובין הצדדים מתנהל סכסוך משפטי.

במסגרת סכסוך משפטי אחר, הקשור להלוואה שנטל גאידמק ממשפחת ויליגר, בעלת השליטה בווילי פוד , עוקלו 46.4% מאחזקותיו באמריס לזכות ויליגר. המניות מוחזקות כיום על ידי הנאמן, רו"ח גיל הוכבוים, והן אמורות לעבור לידי האחים צבי ויוסי ויליגר במקרה שגאידמק לא יחזיר להם את החוב. יחד עם זאת, אם ברזילי והראל ישתלטו על פטרו-גרופ, הרי ששווי האחזקות של ויליגר באמריס יירד משמעותית.

"זו בכלל לא חברה ששייכת לנו. אנחנו לא קשורים לחברה, ועוד לא נכנסו אליה בכלל", אמר היום ל"גלובס" צבי ויליגר. "נפנה לגאידמק, ולא נתעסק באמריס. קיבלנו משהו שלא שווה כלום. גם את גילאון שקיבלנו, מכרנו".

כאמור, שחקן נוסף באמריס הוא לוי קושניר, המחזיק כיום 12.5% מהמניות. בין ברזילי וקושניר ישנה היכרות מקדימה, מהימים שברזילי היה מבעלי השליטה בגמול השקעות ביחד עם אייל יונה. בשנת 2006 הוא מכר לקושניר 168 תחנות דלק ונכסי נדל"ן בארה"ב תמורת כ-50 מיליון דולר.

עוד נודע לאחרונה, כי לפני מספר חודשים אמריס נטלה הלוואה ממטיס והעניקה תמורתה שיעבוד של 13.2% ממניות פטרו-גרופ. אמריס נזכרה לדווח על ההלוואה התמוהה רק ב-17.11.

; האם הקשר שלך עם קושניר סייע להשתלטות על החברה?

ברזילי: "מה פתאום. אין שום סיכוי. אין לי שום דבר עם קושניר. אני מכיר את העסק. אני רוצה את עסקי הדלק. נתתי הלוואה וזה התגלגל רכשתי עוד אג"ח ועוד אג"ח". *

ההרמוניה חזרה לשרור בין השותפים

מוני הראל ואמנון ברזילי מחזיקים בשליטה בחברת מטיס קפיטל באמצעות חברת אופקים קפיטל. בשנה האחרונה מכרה מטיס קפיטל את פעילות החברה הבת שלה, יורופקאר, ונותרה עם אחזקה של 50% ביפנאוטו, יבואנית סובארו, ועם פעילות נדל"ן ומלונאות קטנה.

ניירות הערך של החברה סבלו מירידות שערים חריפות, על רקע מאבק שליטה רצוף האשמות קשות ותביעות הדדיות בין ברזילי והראל.

הסכסוכים לא אפשרו לחברה להתנהל כראוי, במיוחד בימים של משבר עולמי שגורר ירידה בהכנסות וגידול בהפסד.

הסכסוך הסתיים לבסוף לפני כמה חודשים, לא לפני שפירנס יפה את עורכי הדין של השניים, והשותפים יצאו לדרך חדשה שכוללת משא ומתן למכירת אחזקותיהם ביפנאוטו, לפי שווי חברה של 460 מיליון שקל.

"היחסים היום עם מוני הראל טובים מאוד, ולכן העסק התחיל לרוץ למעלה", אומר ברזילי. "אנחנו מנהלים ביחד את החברה, יושבים ביחד ומגבשים תוכניות. אני גם אוהד הפועל תל אביב והספונסר שלהם".

פטרו גרופפטרו גרופ