הערכות: עלות יום הפריימריז הנוסף בעבודה - 1.6 מיליון שקל

המפלגה עצרה את העברת הכספים לחברה האחראית לבחירות הממוחשבות ביום שלישי

עלות יום הבחירות הפנימיות בעבודה שחל היום (ה') עומדת על 1.6 מיליון שקל - כך מעריכים במפלגת העבודה. לאחר שביום שלישי כשלה מערכת ההצבעה הממוחשבת והמפלגה נאלצה לדחות את הפריימריז, נפתחו היום בצהריים הקלפיות להצבעה בשיטה ידנית. עלות הבחירות הפנימיות בעבודה בשיטה הממוחשבת עמדה על כ-1.4 מיליון שקל, אולם דחיית הפריימריז וקיומן פעם נוספת, אילצה את המפלגה לעמוד בפני הוצאות נוספות. יחד עם זאת, המפלגה טרם שילמה את כל הסכום אליו התחייבה להעביר לטלדור, ולפי שעה הוחלט בעבודה להקפיא את התשלומים הנוספים. בשורה התחתונה, העלות הכוללת של שני ימי הבחירות המקדימות השבוע תעמוד על כ-2 מיליון שקל, לאור הקפאת התשלומים הנוספים.

למרות ההכנסה הגבוהה שרשמה המפלגה מהבחירות, בגובה של 328 אלף שקל, שמקורם בדמי ההרשמה שנגבו מכל מועמד לפריימריז, הוצאותיה על הבחירות הפנימיות גבוהות הרבה יותר.

לדברי דובר המפלגה, ליאור רוטברט, המעבר מהשיטה הממוחשבת לשיטה ידנית חייב את המפלגה לשכור כוח אדם נוסף, הכולל מפקחים, סדרנים, חוקרים פרטים וכן כוח ארגוני נוסף האמון על ספרי מצביעים (רובם עובדי חברות כוח אדם). בנוסף, נאלצו במפלגה לשכור מחדש את אולמות הצבעה, פרגודים, להדפיס פתקי הצבעה ולשנע קלפיות להצבעה ידנית. כמו כן, מדובר בהוצאות טלפון נוספות ומכשירי טלפון נוספים, דיסקטים למחשב ועוד.

המפלגה נאלצה גם לשכור פעם נוספת אולם בגני התערוכה, אליו יתנקזו תוצאות ההצבעה, וכן להקים פעם שנייה את מרכז התקשורת שהוקם בבית המפלגה בתל אביב. "אין ספק שבחירות ממוחשבות הן זולות, יעילות ונאמנות יותר, בתנאי שהמערכת עובדת", סיכם רוטברט.

לקדימה זה עולה יותר

מנכ"ל קדימה לשעבר, עדי שטרנברג, הסביר כי דווקא בקדימה ובליכוד, המשתמשות באותה מערכת הצבעה ממוחשבת, עלותן של בחירות ממוחשבות גבוהה יותר מבחירות המתנהלות בשיטה הידנית והיא עומדת על כ-4 מיליון שקל, כפונקציה של מספר אתרי ההצבעה.

"למעט שכירת סדרנים, תשלום שכר לעורכי דין, הדפסת פתקי הצבעה, קלפיות, אבטחה ושמירה היקפית סביב כל קלפי על מנת למנוע מהומות ואי סדרים, הדרושים בשתי שיטות ההצבעה, מתווסף המרכיב הטכנולוגי של ההצבעה, הכולל מחשבים, שרתים וטכנולוגיות גיבוי אלחוטיות".

במפלגת העבודה הביעו חשש היום מאחוזי הצבעה נמוכים במיוחד בפריימריז, בעקבות קריסת מערכת המחשבים שהובילה לביטול הבחירות ביום שלישי, וכן בשל הסקרים שמעניקים למפלגה מספר חד-ספרתי של מנדטים. במפלגה מעריכים כי לשלושת המקומות הראשונים יגיעו חברי הכנסת יצחק הרצוג, אופיר פינס ושלי יחימוביץ'.