שרגא ברוש נגד החלטת חברת החשמל שלא להוזיל תעריפים: "זוהי שבירה של כל כללי המשחק במשק החשמל"

התעשיינים זועמים על התבטאות יו"ר חברת החשמל, שקרא שלא להפחית תעריפים למרות ההוזלה הצפויה בסל הדלקים כתוצאה מכניסת הגז הטבעי ; נשיא התאחדות התעשיינים: "אי הפחתת מחירי החשמל תהווה פגיעה בכושר התחרות של התעשייה"

"הצעתו של מוטי פרידמן, יו"ר חברת החשמל שלא להוזיל את תעריפי החשמל למרות הוזלת סל הדלקים, מהווה למעשה שבירה של כללי המשחק במשק החשמל, וחזרה למשטר קביעת תעריפים לפי צרכים זמניים משתנים, גחמות ולחצים פוליטיים ולא לפי שיקולים מקצועיים". כך אמר היום, שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים.

כזכור,פרידמן קרא בשבוע שעבר (ד') במהלך כנס מהנדסי החשמל באילת לרשות לחשמל שלא להוזיל את תעריפי החשמל בעקבות כניסת הגז הטבעי, אלא להפנות את הכסף לקרן שתסייע במימון השקעות חברת החשמל תוך שיפור מצבה הפיננסי. "הפחתת תעריפים היא כמו סוכריות להמונים", רמז פרידמן, ונראה כי גם עבור התעשיינים זה כבר היה יותר מדי.

ברוש מדגיש, כי הצעת פרידמן מהווה חריגה מוחלטת מרגולציה מסודרת במשק החשמל ותפתח פתח לקבלת החלטות שונות ומשונות, לפי לחצים של גורמים שונים. "אם נמשיך בדרך זו, ייתכן שהמגזר העסקי יבקש להפחית את התעריפים באופן מיוחד עקב המשבר הכלכלי, תוך היתלות בצורך בהתייעלות בחברת החשמל".

ברוש טוען, כי אי הפחתת מחירי החשמל תהווה פגיעה בכושר התחרות של התעשייה בעוד שבמדינות רבות, ייהנה המגזר העסקי מירידת מחירי הדלקים והחשמל, הרי שבישראל ימשיכו לשרור מחירים המשקפים את רמת מחירי הנפט שהיו בשיאם לפני מספר חודשים.

נשיא התאחדות התעשיינים מציין, כי הצעתו של יו"ר חברת החשמל גם תקפח את הצרכנים באופן חמור. הוא מציין, כי כל הצרכנים במשק, ובפרט מפעלי התעשייה שתשומת האנרגיה מהווה מרכיב משמעותי מסל העלויות שלהם, נשאו בשנתיים האחרונות בנטל הכבד של התייקרות מחירי הדלקים והחשמל, עקב הזינוק במחירי הנפט. כך למשל, הוצאות החשמל של התעשייה הסתכמו בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה בכ- 3.5 מיליארד ₪, גידול של כ-27% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, בעוד שצריכת החשמל גדלה ב-5.1% בלבד.

ברוש מציין שמחירי הנפט כיום, שירדו כבר לרמה של כ-50 דולר לחבית, דומים למחירים ששררו בסוף 2006 תחילת 2007. יחד עם שקלול מחירי הפחם, שאף הם במגמת ירידה בשבועות האחרונים, הרי שתעריף החשמל צפוי להערכתו לרדת בכ-15% לפחות.

בהתאחדות מציינים כי בתקופה האחרונה חל כרסום במעמד הרשות לחשמל כאשר התקבלו מספר החלטות "מיוחדות" בנוגע לתעריף החשמל, מחוץ למסגרת קביעת התעריפים הרגילה.

באוגוסט 2007 התקבלה החלטה לייקר את התעריפים ב-5% למשך שנה, על מנת לאפשר לחברת החשמל לגייס מימון לטובת המשך פיתוח תחנות הכוח. החלטה זו הסתכמה בתוספת גבייה של כ-1 מיליארד שקל מצרכני החשמל.

רק לאחרונה, אושרה שוב לחברת החשמל תוספת של 5% לתעריף, לשנים 2009 2010, על מנת לממן את תוכנית החירום להקמת תחנות כוח. תוספת זו תתבטא בגבייה של כ-2 מיליארד שקלנוספים מצרכני החשמל.