הפתרון למשבר:המנהיגות של המאה ה-21

"גישה הומניסטית לעסקים יכולה להביא לחלוקת דיבידנדים" [לאתר ועידת ישראל לעסקים]

כיצד אפשר לפתור את המשבר הכלכלי הנוכחי, שמקיף כבר את העולם? מתברר, כי לא די בתוכניות חילוץ של הזרמת כספים וידע בניהול משברים. עלינו להגיע לשורש הבעיה, לנושא המרכזי המצוי בבסיס כל הסוגיות האחרות של המשבר ולטפל בהן בהתאם. בהתייחס לתקופות משבריות כמו שאנו נמצאים בה עתה, אמר בזמנו הכלכלן והפילוסוף קנת' בולדינג, שהלך לעולמו ב-1993, כי "הצורך במנהיגות הוא הכי גדול בעתות חשיכה. מדובר בתקופות שבהן המערכת משתנה במהירות כה רבה... שבהן התכתיבים הישנים והתובנות הקדומות יכולות להוביל רק לאסון, ולכן יש צורך במנהיגות אמינה כדי לקרב את האנשים למוזרויות של העולם החדש שמתפתח לנגד עיניהם".

הסביבה החדשה שאנו חיים בה היום הכוללת מושגים כמו גלובליזציה ודמוקרטיזציה, צוותים וירטואליים ומיקור-חוץ, האינטרנט ואמצעי התקשורת הפרוסים בכל מקום הביאה את מודל המנהיגות הישן - ברוב המקרים - לידי פשיטת רגל.

אפילו המנהיגים הדגולים של המאה ה-20 עשויים להיתקל בקשיים בבואם להוביל את מדינותיהם במאה ה-21. אילו היה נשיא ארה"ב לשעבר, פרנקלין ד. רוזוולט, מתמנה היום למנהל בכיר, הרי פרטים אינטימיים על אודות מחלת הפוליו המגבילה שלו היו ממלאים את האינטרנט. הרומנים הבלתי פוסקים של נשיא נוסף, ג'ון פ. קנדי, היו רודפים אותו בהתמודדות מול מתנגדיו, לא אחד אלא רבים, ואין ספק כי המנהיג הבריטי הדגול, ווינסטון צ'רציל, היה מככב ביו-טיוב בכל סצנה של "מלחמתו בבקבוק".

כיצד אם כן, תוכלו להנהיג בסביבה חדשה זו? זו אכן שאלה קשה, שהמענה לה ייתכן בבניית מסגרת חדשה למנהיגות, מעין עוף חול אגדי, שיעלה מתוך האפר של המסגרת המוכרת, לחיים חדשים.

כיצד תיראה מסגרת כזו באופן מעשי?

אני מציע להשתמש במודל של שלושת ה-C: 1. Co-leadership -מנהיגות משותפת שאינה מכתיבה פתרונות מלמעלה, אלא מעצימה מנהיגים בכל הרמות, כדי שהם ינכסו אליהם את האסטרטגיה ויקבלו לפיה החלטות; 2. Communication לא רק תקושר במורד הסולם ההיררכי, אלא הקשבה בעיון לצורך איסוף מידע חיוני מתוך השוק ומהשטח, ולהביאו לדיון בחדרי הישיבות; ו-3. Cross-Cultural Savvy עבודה עם אנשים בעלי סולמות ערכים מגוונים ועמידה במקומם כדי לחזות מהלכים אסטרטגיים של יריבים ומתחרים.

כפי שלא מכבר ניסח זאת המנכ"ל המצליח, הארב קלהאר, לשעבר מנהל סאות'ווסט איירליינס, חברת התעופה הייחודית ברווחיותה, "גישה הומניסטית לעסקים יכולה להביא לחלוקת דיבידנדים ותאמינו לי, אני לא הפסקתי לקחת את התרופות שלי!" לדעתי, אילו מנהיגים רבים יותר היו פועלים לפי הדוגמה של קלהאר (או של ברק אובמה), הם לא היו מגיעים לתסבוכת שעומדת בפניהם היום. וכך גם אנחנו לא בעקבותיהם.

ד"ר תומס ד. זוויפל, Ph.D הוא מנכ"ל Swiss Consulting Group, חברה העוסקת בפיתוח מנהיגות גלובלית וניהול ביצועים. כיהן כמרצה למנהיגות באוניברסיטת קולומביה ובמרכז הבין-תחומי (IDC) בהרצליה. זוויפל ישתתף במושב דיון שיתקיים במסגרת ועידת ישראל לעסקים 2008, בנושא מנהיגות העתיד בשיתוף ארגון Lead שייסד מוריס קאהן במטרה להצמיח את דור ההנהגה הבא בישראל