פאני מיי ופרדי מאק: ההנהלה הוזהרה מהלוואות סאב-פריים - והתעלמה

כך עולה ממסמכים שהשיג העיתון "וושינגטון פוסט" ; מהמסמכים עולה שפאני ופרדי נכנסו לשווקים חדשים ועתירי סיכון למרות הוויכוחים הפנימיים על מידת הסיכון הכרוכה בדבר

הצמרת של חברות המימון פאני מיי ופרדי מק , הוזהרה כבר מזמן של המשכנתאות שהשתיים מציעות כוללות תנאים שעלולים לסכן את היציבות העסקית שלהן. כך עולה ממסמכים שהשיג העיתון "וושינגטון פוסט". מנהליהן הקודמים של החברות נאלצים להתמודד היום עם הסוגיות הקשות מול ועדת הבדיקה שמינה בית הנבחרים לבחינת הגורמים והסיבות שהביאו לקריסתן של ענקיות מימון המשכנתאות, ושהעלתה למשלם המיסים האמריקני מיליארדי דולרים על רקע הצורך שהיה בהלאמתן.

מידיעה שפרסם העיתון היום (ג') עולה שבכירים בפאני מיי ובפרדי מק הוזהרו בטרם החל משבר הסאב-פריים, כי ההשקעה הנרחבת של החברות באג"ח מגובות בהלוואות ללווים בעלי כושר החזר נמוך עלולה בטווח הארוך לסכן את החברות עצמן, כמו גם את הלווים ואת תעשיית המשכנתאות כולה.

מהמסמכים עולה שפאני ופרדי נכנסו לשווקים חדשים ועתירי סיכון למרות הויכוחים הפנימיים על מידת הסיכון הכרוכה בדבר. מנהל הסיכונים לשעבר של פרדי, דייויד אנדרוקוניס, כתב בתזכיר שנשלח למנכ"ל לשעבר, ריצ'רד סיירון, ולבכירים אחרים בחברה, כי החברה רוכשת משכנתאות שנראות כאילו הן "מיועדות ללווים שיתקשו להשיג אישור לקבלת משכנתא על בסיס דיווח מדויק של מצבם הפיננסי".

גם לבכירי פאני מיי נאמר שהחברה צריכה למצוא דרכים לרכוש משכנתאות סאב-פריים בגלל לחצי תחרות, וזאת למרות הסיכונים הגוברים והסיכון הגבוה לכך שהצרכנים לא יעמדו בתנאי ההלוואות. מסמכים שנמסרו לבכירים בשתי החברות הצביעו על העובדה שהלוואות ומשכנתאות, הוענקו למרות שלא ננקטו צעדים הולמים כדי לוודא את אמינות ההצהרות של הלווים באשר למצבם הכלכלי וליכולת ההחזר שלהם.

בתחילת ספטמבר השתלטו רשויות הפיקוח על פאני מיי ופרדי מק, לאחר שהשתיים הגיעו לסף קריסה עקב הפסדיהן התופחים וחששותיהם המחריפים של המשקיעים.

ההלאמה למעשה של שתי החברות הובילה את הסנאט ואת בית הנבחרים לחקור את ההתנהלות של החברות ובכירים לשעבר בפאני ובפרדי יעידו היום (ג') בפני ועדת הפיקוח והרפורמה של בית הנבחרים, שתדון בנסיבות שהביאו את החברות למצב שדרש התערבות של הממשל והזרמה של כספי ציבור.